Praha - Červená čepice, výpravka a píšťalka ohlašující odjezd vlaku. Klasický obraz výpravčího, na který jsou cestující léta zvyklí, mizí v poslední době z českých nádraží. Důvodem je, že se ČD rozhodly zavádět systém takzvaného dálkového zabezpečení dopravy. Princip funguje jednoduše: místo výpravčích v každé stanici bude několikakilometrový úsek trati ovládat menší tým dispečerů z jednotlivých center pomocí počítačů. Funkci výpravčího tak odzvoní. „Propouštět nehodláme, nynější výpravčí budeme přeškolovat na dispečery,“ uvádí Radek Joklík z tiskového odboru ČD.
„Řídit jednotlivé traťové úseky z dispečinků je daleko bezpečnější, koleje jsou navíc propustnější a dá se tím uspořit i energie pro lokomotivy. Také to omezí i zpoždění vlaků,“ vysvětluje Petr Chrdle ze společnosti AŽD Praha, která systém dodává. Trať, kterou obsluhují jen dispečeři, už nyní funguje například v úseku Přerov – Břeclav. Obsluhu tu dokáže ve směně zajistit jen 7 lidí a ČD si celý systém velmi pochvalují. „Každé snížení vlivu lidského činitele snižuje pravděpodobnost vzniku mimořádné události,“ říká Joklík.
Kritika odborářů
Kritika ovšem zaznívá z řad železničních odborářů, kterým vadí, že ČD investují do modernizace málo peněz. „Fandíme této technologii a nemáme obavu z propouštění výpravčích, ale vadí nám, jak směšně málo stát investuje do železnice,“ říká šéf odborářů Jaromír Dušek. Západní státy podle něj investují do kolejové dopravy nesrovnatelný poměr peněz. „U nás se ale preferuje silniční doprava, o čem se pak chcete bavit?“ kritizuje Dušek. ČD nyní slibují větší investice. V nejbližší době by na systém „bez výpravčích“ mělo být vynaloženo asi 1,6 miliardy korun s úsporou více než 400 provozních zaměstnanců.
zdroj: Deník
Zatím je situace taková. že ČD stále produkují nové zaměstnance v profesi výpravčí … přestože dochází k přechodu řady tratí na dálkové řízení a rušení funkce výpravčího … a to i pro UŽST na tratích, kterých se přechod na dálkové řízení týká …
Zdá se, že tady něco nehraje …
Dale cd vs. sbb je asi nesmysl srovnavat bez dalsich udaju (napr. jaka je mira outsourcingu, jaky je servisni standard a jaka je narocnost trati na udrzbu - u SBB asi vyssi). Tusil bych, ze napr. pozice "signalista" u OBB bude temer neexistujici, zatimco u CD to odhaduju na 1/4 zamestnanecke baze...
spíš jsem narážel na PR ČD, které nemá problém zprávu, která je pro ČD poměrně negativní (ČD bude propouštět..), drobnou lží, na kterou běžná veřejnost nepřijde, převrátit na to, že ČD dělá vlastně velmi pozitivní věci..
praxe je o něčem jiném, protože investorem je SŽDC a pokud nejsou ihned sníženy částky za výpravčí ve stanicích (smlouva je tuším na tři roky a paušál..), je výnos z investice ziskem pro ČD a ne návratností investice..
railman29: Zachovaj to treba tam, kde sidli dirigujici dispecer nejake D3 trate.
happy: Ja te dalkovine na 224 moc nerozumim, ja bych tam spis udelal D3 trat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.