..: Výpravčí končí, brzy je nahradí technika :..

Ilustrační obrázekPraha - Červená čepice, výpravka a píšťalka ohlašující odjezd vlaku. Klasický obraz výpravčího, na který jsou cestující léta zvyklí, mizí v poslední době z českých nádraží. Důvodem je, že se ČD rozhodly zavádět systém takzvaného dálkového zabezpečení dopravy. Princip funguje jednoduše: místo výpravčích v každé stanici bude několikakilometrový úsek trati ovládat menší tým dispečerů z jednotlivých center pomocí počítačů. Funkci výpravčího tak odzvoní. „Propouštět nehodláme, nynější výpravčí budeme přeškolovat na dispečery,“ uvádí Radek Joklík z tiskového odboru ČD.

„Řídit jednotlivé traťové úseky z dispečinků je daleko bezpečnější, koleje jsou navíc propustnější a dá se tím uspořit i energie pro lokomotivy. Také to omezí i zpoždění vlaků,“ vysvětluje Petr Chrdle ze společnosti AŽD Praha, která systém dodává. Trať, kterou obsluhují jen dispečeři, už nyní funguje například v úseku Přerov – Břeclav. Obsluhu tu dokáže ve směně zajistit jen 7 lidí a ČD si celý systém velmi pochvalují. „Každé snížení vlivu lidského činitele snižuje pravděpodobnost vzniku mimořádné události,“ říká Joklík.

Kritika odborářů

Kritika ovšem zaznívá z řad železničních odborářů, kterým vadí, že ČD investují do modernizace málo peněz. „Fandíme této technologii a nemáme obavu z propouštění výpravčích, ale vadí nám, jak směšně málo stát investuje do železnice,“ říká šéf odborářů Jaromír Dušek. Západní státy podle něj investují do kolejové dopravy nesrovnatelný poměr peněz. „U nás se ale preferuje silniční doprava, o čem se pak chcete bavit?“ kritizuje Dušek. ČD nyní slibují větší investice. V nejbližší době by na systém „bez výpravčích“ mělo být vynaloženo asi 1,6 miliardy korun s úsporou více než 400 provozních zaměstnanců.

zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 2.8.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
04.08.2007 (10:26)  
Ad mrtva nadrazi - no, pokud jsou nadrazi mrtva (tj. nejsou tam ani cestujici), tak snad ani neni duvod jezdit, ne?:)
03.08.2007 (11:33)  
Pozoruhodné – tak z výpravčích "budeme" dělat dispečery.

Zatím je situace taková. že ČD stále produkují nové zaměstnance v profesi výpravčí … přestože dochází k přechodu řady tratí na dálkové řízení a rušení funkce výpravčího … a to i pro UŽST na tratích, kterých se přechod na dálkové řízení týká …

Zdá se, že tady něco nehraje …
03.08.2007 (0:26)  
Pratele, nejak nerozumim vasim narkum. Absence vypravciho neznamena snad automaticky prazdne a mrtve nadrazi. Na nadrazi by mel zbyt nejaky servisni pracovnik, ktery zajistuje prodej jizdenek a uklid nadrazi (a muze taky mavat na lonely hearts typu mfira). A tenhle clovek stoji urcite mene, nez vypravci s maturitou a relativne vysokou odpovednosti.

Dale cd vs. sbb je asi nesmysl srovnavat bez dalsich udaju (napr. jaka je mira outsourcingu, jaky je servisni standard a jaka je narocnost trati na udrzbu - u SBB asi vyssi). Tusil bych, ze napr. pozice "signalista" u OBB bude temer neexistujici, zatimco u CD to odhaduju na 1/4 zamestnanecke baze...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
02.08.2007 (17:44)  
Kde přezaměstnanost nejvíc "žere" ČD je především GŘ. Tam by to potřebovalo hodně pročistit a nejlépe většinu vyházet a místo nich nabrat opravdu schopné lidi. Bez toho budou pořád ČD firmou na pokraji krachu.
registrovaný uživatel -sl- 
02.08.2007 (17:14)  
JiS: D3 mají podle aktuální Dopravní politiky ČR skončit do roku 2015 stejně jako vše s 1.kategorií (telefonické dorozumívání atp.).. nikdo sice neřekl, co se tam dá místo toho (asi Radioblok nebo se to zruší úplně..) + kde se na to vezme, ale nově D3 už co vím nikde nebude zaváděna (s jedinou výjimkou, která je prodloužením stávající -> Ejpovice-Chrást u Plzně)..
registrovaný uživatel -sl- 
02.08.2007 (17:07)  
František: ale samozřejmě že nemůžou, když si to SŽDC zajišťuje sama prostřednictvím stavebních správ.. ČD pro SŽDC dělají pouze na základě smluv, vlastnický vztah k zabezpečovacímu zařízení (konkrétně) nemají..

spíš jsem narážel na PR ČD, které nemá problém zprávu, která je pro ČD poměrně negativní (ČD bude propouštět..), drobnou lží, na kterou běžná veřejnost nepřijde, převrátit na to, že ČD dělá vlastně velmi pozitivní věci..

praxe je o něčem jiném, protože investorem je SŽDC a pokud nejsou ihned sníženy částky za výpravčí ve stanicích (smlouva je tuším na tři roky a paušál..), je výnos z investice ziskem pro ČD a ne návratností investice..
registrovaný uživatel Semík  mail  
02.08.2007 (16:17)  
2 JiS: Bude to všude. Viz trať 346 kde by to mělo být snad ještě letos, mluvilo se o tom, že to mělo být od jara a zatím to posunuli.
registrovaný uživatel JiS 
02.08.2007 (16:07)  
Ono se to podle mne nezavede uplne vsude. Asi se to zacne zavadet nejdriv na delsich tratich, kde je hodne stanic, a kratsich trati se to bude tykat az pozdeji.
railman29: Zachovaj to treba tam, kde sidli dirigujici dispecer nejake D3 trate.
happy: Ja te dalkovine na 224 moc nerozumim, ja bych tam spis udelal D3 trat.
02.08.2007 (15:43)  
sakra to bude smutny..konec vypravčích snad bude naka stanice kde to zachovaj....
02.08.2007 (13:51)  
-sl-: Asi můžou, když pro SŽDC dělají na tratích první poslední. Rozdělení na dopravní cestu a dopravu je zatím stále ještě spíše teoretické.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko