Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.
A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.
Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi
Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.
Cyklisté a kočárky
Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.
Zdroj: České dráhy
Jistě, můžu naložit kolo na auto a jet si kam se mi zachce, ale právě tohle je to, co se dá ekonomičtěji a ekologičtěji vyřešit tím vlakem, obzvlášť když ty koleje vedou přesně tam, kam člověk chce, ne?
ten samý systém je i v "nákladní" části sysla, a ten postřeh o třech zastávkách je trefný
Je ale pravda, že někdy jsou cyklisté "problematická" skupina cestujících, která v nepravidelných intervalech způsobuje určité komplikace v plynulosti provozu. Dva dny po sobě jsem jel (bez kola) ranním autobusem z Frýdlantu na Smědavu, poprvé na stojáka, plný přívěs kol a zpoždění 25 minut, druhý den bylo pod mrakem, takže v buse jen pár lidí a zpoždění žádné.
Vít Burian: Rychlíky Brno - Břeclav - Olomouc mají vzdálenost mezi zastávkami průměrně 17 km, zatímco rychlíky Praha - ČT - Brno mají 19 km, to mi nepřijde jako důvod říct že tam už je klasická souprava OK (zvlášť ta co tam jezdí). Navíc zrovna tady myslím k nějakému velkému přeplňování souprav ve špičkových dnech a časech nedochází, takže s Panterem tam problém nevidím. Akorát už potom nepůjde protáhnout cestu vlaku z Brna do Jeseníku s odpojením části na Šumperk.
Bydlím v centru Prahy a chci si projet cyklostezku Čelakovice - (podle Labe) - Kostelec a zpět, protože jsem se doslechl, že je v Kostelci na náměstí dobrá točená zmrzlina a na Probošťáku se pěkně koupe. Pojedu tedy vlakem tam a zpět do Čelakovic a na místě si užiju relativně klidné prostředí. Je to problém? Skoro bych řekl, že od toho ta integrace MHD/VHD je, ne? Nebo, mám jet z Prahy do Čelakovic prdelkama nebo po státovce, když na dálnici nesmím?
Sime, pokud si dobře vzpomínám, tak systém "na stěně háky a pod tím sklopný sedačky" je ve 471, nebo ne? Teď pominu, že na sedačkách pod hákama seděj lidi, který jsou líný na ty dvě tři zastávky jít dál do oddílu, nedejbože do patra, a kola jsou pak opřený na představku, ale ten princip "sklopný sedačky s hákama" tam je.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.