..: Škoda dodá ČD RegioPantery pro rychlíky :..

ČD 651.001 RegioPanter, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.

A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.

Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi

Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.

Cyklisté a kočárky

Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 6.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
06.08.2014 (10:35)  
K te preprave kol ... v cem je zadrhel mit na nekterych mistech "sdileny prostor" treba ve smyslu sklopnych sedacek? Z hlediska pohodli mezi pevnou a sklopnou sedackou nemusi byt zadny rozdil, hak na kolo nad hlavou pri beznem provozu nevadi a spodni uchyt na spodni strane sklopneho sedaku taky ne ...

Soucasny system, kdy jsou haky na kola a prostor, kam je mozne se dostat s kocarkem nebo vozikem mimo prostor pro sezeni a tedy bez moznosti kontroly cestujicich, mi prijde nevyhovujici. Takova cesta s kolem nebo kocarkem v motoraku 842, kdy se mackate v nevetranem nastupnim prostoru, stena s kominem stale topi a na zastavkach prekazite vsem ostatnim ke nazornym prikladem, jak by to vypadat nemelo ... to spolehlive nahodneho cyklocestujiciho odradi od dalsiho umyslu cestovat vlakem i jindy, prestoze se jedna o jinak vcelku solidni vozidlo, na nasich kolejich vyrazne prevysujici prumerny komfort cestovani.
registrovaný uživatel M 
06.08.2014 (10:29)  
Hezke shrnuti, VencoM:)
registrovaný uživatel VencaM 
06.08.2014 (10:27)  
-> Karel Kovářík
To je další velmi významný dílek skládačky. Do vlaku ten někdo nevleze, jak je rok dlouhý, ale když jede na ten výlet, tak je mu dobrý. Je to jedinečná příležitost jak oslovit a nebo odradit potenciálního zákazníka veřejné dopravy, který si vlak pamatuje jen z doby, kdy za mlada jezdil k babičce.
Teď je to dilema zase o kousek složitější. Vozit 350 dní v roce prázdný oddíl na kola, aby pak byl využit pár víkendů v roce u špičkových spojů, nebo raději ušetřit veřejný financ a ...
Jedno je jisté. Nadávat se na to bude stejně. Pro jedny to bude zbytečně velké a vyhozené peníze, pro cyklisty tam bude málo místa, v sedle to bude jezdit prázdné, v pátek před dušičkami to bude malé,... a hlavně, přinejmenším obyvatelé 11 krajů si budou stěžovat, že to nejezdí u nich.

Mnohem radši bych byl, kdyby se začali více prosazovat netrakční jednotky (obecně push-pull), které by bylo možné posilovat.
V.
registrovaný uživatel Sim 
06.08.2014 (10:17)  
JiříK > jaci konkurenti Skodovky se do souteze prihlasili? Mate info?
registrovaný uživatel PPP 
06.08.2014 (10:09)  
Karel Kovařík: Bohužel ČD to s těmi cyklisty vidí trochu jinak než Vy. Má poslední cesta vlakem s kolem mě vedla k vážným úvahám, jestli si radši nepořídit (nebo aspoň na některé výlety nepůjčit) auto. Úzké dveře, vysoké schody a nepříjemnou průvodčí, která mě teda nakonec nechala jet korunoval absurdní tarif předepisující v EC rezervaci místa na kolo, kterou si ale nemůže člověk koupit po pravidelném odjezdu vlaku (ačkoliv se vlak díky zpoždění nachází ještě daleko před mou stanicí). ale to už zase trochu odbočujeme.

Ty soupravy zní až nečekaně rozumně a jsem zvědav, jaké bude provedení. Jenom mě pobavilo, že PR oddělení ČD je prezentovalo jako přípravu na výběrová řízení, která se ale budou konat nejdřív na tratích Plzeň - Most a Pardubice - Liberec. Tam se asi elektrický Regiopanter těžko rozjede. Pokud to teda nechtějí tahat Brejlovcem a napájet z kabelu ;-). Ale jak říkám, jsem rád, že to kupují.
registrovaný uživatel TM 
06.08.2014 (10:07)  
OT: Cyklistům se tvoří předražené cyklostezky a potom se vozí autobusy a vlaky. To jsou mi sportovci.

Opět se tu propírá východ, co to mrsknout na severozápad nebo jihozápad? Nejezdí se jenom od Prahy na východ (Ostrava, Brno).
registrovaný uživatel M 
06.08.2014 (10:06)  
Kdyz uz muze byt vlak Brno-Breclav-Prerov-Olomouc, tak by mohl byt rovnou Brno-Breclav-Prerov-Olomouc-Prostejov-Brno. Proste dokonceni toho trojuhelniku.
registrovaný uživatel Kakov 
06.08.2014 (9:55)  
ad cyklisti: já bych je z vlaku radši moc nevyháněl, je to příležitost, jak někoho do vlaku natáhnout, protože mi přijde, že s kolem jedou VHD i Ti, co by normálně jeli autem, ale pro kola už nemusí být auto dostatčeně mobilní...
registrovaný uživatel Kakov 
06.08.2014 (9:51)  
Rodney: a jak je to u těchto rychlíků (Pha-CT-Brno) s obsazeností?? já zažil několikrát i 11 vozový vlak natřískaný po střechu....
06.08.2014 (9:40)  
Cyklisti se dají vyřešit prosincovou úpravou cen. :-) Čekám jen, o kolik to půjde nahoru.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko