Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.
A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.
Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi
Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.
Cyklisté a kočárky
Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.
Zdroj: České dráhy
Výborně, však místo nich pošlete aspoň nějaké Slony... jo vono to nejde jo? Tak možná proto...
Svižnější než Eso + 5 to bude určitě, kromě 4 hnaných podvozků (8 náprav) to má jen o 10% nižší výkon (na střídavině) ovšem hmotnost nižší o nějakých 25%...
koženka je výhoda jen semtam pro někoho, okna jsou citelná vada pokud chceme už konečně reálně těch 160 jezdit (maximálně jako záchrana při nefunkci klimy/nuceného větrání, to bych ovšem doporučoval tu stejnou energii věnovat boji za 99,9% funkčnosti alespoň nuceného větrání, a ano možná by se dalo uvažovat o retro vyhlídkovém oddílu, jednom) zhasínání - že by tato technologie už byla za našich časů nereprodukovatelná? spaní pak dle libosti, bohužel lavicím už opravdu odzvonilo...
To myslíte vážně tohle: "výhody typu koženka, okna, zhasínání, spaní"??! :-o
Jakou výhodu má koženka??! Otevírací okna - aby ve 140 byl ve voze hluk, vichr a létal prach? Zhasínaní a spaní? Jak často tohle potřebujete? A jak často to sdílí všichni v kupé?
Pevně doufám, že tohle je jen extrémně konzervativní šotonázor. Drtivá většina cestujících se, troufnu si tvrdit, raději sveze vlakem moderním, s klimatizací, do něhož se jim dobře nastupuje (nízkopodlažnost). Pokud by tomu tak nebylo, nevykazovaly by tratě s novými vozidly (např. Liberec - Harrachov) takové nárůsty počtu cestujících. Koženka cestující pouze spolehlivě odradí... Ideální akorát tak pro likvidaci železnice!
A proč? Co je na soupravách oproti jednotkám tak skvělého?
Rychlíky Děčín - Praha nejsou žádný zázrak, ale mají výhody typu koženka, okna, zhasínání, spaní. Naprostý otřes je ale topení. Každý druhý den během topného období je člověk v sauně a bojuje o přežití.
i v koženkových vozech na 10 kupé po 8 lidech jsou 2 WC, tj. jedno na 40 cestujících (jak jsem se nedávno dočetl, jedná se o kaštany) a i ve žlutých hnusných zastaralých vagónech jsou v každém vagonu 2 WC nejvíce na 60 cestujících, tj. jedno na 30 (samozřejmě je nutno připočíst i stewardy).
Zajímá mě důvod této inovace, argument, že v metru ani v tramvaji není ani jedno se tady asi nehodí
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.