..: Škoda dodá ČD RegioPantery pro rychlíky :..

ČD 651.001 RegioPanter, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.

A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.

Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi

Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.

Cyklisté a kočárky

Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 6.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel VencaM 
06.08.2014 (9:35)  
-> Aleš Kuba
Víte co je na tom nejblbší? Že cyklisti jsou pro dopravce nejdražší cestující. Zaberou nejvíc místa a jedou 2x za rok. Tato obava je více než oprávněná, ale co s tím dělat? Když se uberou sedačky, aby vznikl hangár na kola, tak se musí zvětšit souprava, aby byla splněna podmínka minima kapacity. To vede ke zvětšení soupravy o vůz jen proto, že pár víkendů v létě pojedou cyklisti a zbytek roku to bude jezdit prázdný. Nevím tedy jak to je na jižní Moravě, ale jinde to tak je.
Sám jsem fanda cyklistiky (zejména městské), ale co se dá dělat.
V.
06.08.2014 (9:17)  
Mám obavu, že kapacita pro kola nebude v sezóně dostatečná. Tento víkend jsem viděl rychlík Olomouc - Břeclav - Brno ve St. Městě u UH, všechny háky na kola v osobních vozech byly plné, kola se nakládala do služebního prostoru v řídícím voze a i tam bylo dost plno.
registrovaný uživatel Rodney 
06.08.2014 (9:02)  
Klasicke soupravy 3xB+BDs+A ??? Diky, ale dam prednost (a urcite i vsichni ostatni cestujici) panterovi s WiFi, zasuvkama a vsim dalsim komfortem. 160 taky vyuzije az do Chocně. Preci nemuzeme pykat za to, ze nas koridor se stavel jako prvni a rychlosti se moc nezvysovaly.
06.08.2014 (8:11)  
Raději bych je viděl na trase Brno - Břeclav - Olomouc. Přece jenom na tak dlouhé trase jako je Praha - ČT - Brno se klasické soupravy uplatňují v pohodě.

Zatímco na trase Brno - Břeclav - Olomouc v podstatě neustále (nechytejte mne za slovo) 160, jedna úvrať, staví to, co chvíla a rychlý rozjezd se nesmírně bude hodit, v takových stanicích jako Moravský Písek, Bzenec a podobně.

Mimochodem, nechci se nějak chvástat, už dlouho je mi jasné, že oddělovat nástupní prostory od salonů je většinou prostě lepší (dokud tím nemusí procházet cyklisté). A to nejen u dálkové verze. Oni ti konstruktéři panťáků a žabotlamů taky nebyli hloupí ... škoda jen, že si to uvědomili až tak pozdě, lepší však pozdě, nežli později.
06.08.2014 (7:46)  
Rail: Podle článku na iDNES bude jednotek 10 5-vozových a 4 3-vozové.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
06.08.2014 (7:24)  
Nikde v článku jsem se nedočetl, kolik bude 3 vozových a kolik 5 vozových jednotek. Jinak 14 jednotek sice není moc, ale uvidíme, jak to bude celé vypadat, až je dodají.

Vzhledem k parametrům (160 a oboustranné řízení) bych viděl ideální nasazení právě na trati Brno - Břeclav - Přelov - Olomouc, kde je nuté systémově začít jezdit s rychlíky 160, aby se trochu zkrátila jízdní doba ztracená úvratí v Břeclavi. Napřípříklad v Porýní jezdí RE s ještě hustšími zastávkami než na jižní Moravě běžně těch 160.

Ale obávám se, že MD je bude chtít spíše nasadit na Praha - České Budějovice...
registrovaný uživatel Rodney 
06.08.2014 (7:03)  
Takze nakonec budou....a petivozove...to je super. Jedine ceho se ale bojim je, ze je nakonec nasadi jinde a ne na nase rychliky Praha-CT-Brno....
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko