..: Šumperk - Praha stylově: ČD nasadí žabotlam na posilový spoj :..

Elektrická jednotka ř.451, foto: Chary Šumperk — Milovníci starých vozidel zpozorní. České dráhy totiž na Velikonoční pondělí chystají velmi netradiční posilový spoj ze Šumperka do Prahy v režii příměstské elektrické jednotky. Na rozdíl od minulých let však tentokrát nebude v dálkové dopravě zaskakovat relativně moderní CityElefant ř. 471, nýbrž zástupce řady, která letos oslaví 50 let od svého uvedení do provozu.

Praxe nasazování příměstských vozidel na posilové dálkové spoje není u Českych drah žádnou novinkou. Díky své vysoké kapacitě a dobré akceleraci jsou ostatně elektrické jednotky zajímavou alternativou pro nárazové přepravy většího počtu osob, hlavně v porovnání se zastaralými záložními soupravami, používanými dvakrát týdně na překlenutí páteční a nedělní špičky. Vůbec poprvé se CityElefant na pravidelném dálkovém vlaku projel v květnu 2009 z Českého Těšína do Prahy. Od té doby České dráhy s podobnými posilami sporadicky experimentovaly až do letošního grafikonu, kdy se jednotka řady 471 začala objevovat dokonce i na víkendovém obratu vlaku IC Ostravan. Pondělní posila ovšem osloví spíše nadšence, než pravidelné cestující bez místenky.

Zatímco v okolí Prahy prožívají letité historické jednotky řady 451 svou poslední sezónu a vyjma posledních pár osobních vlaků už jsou odsunuty do role provozní zálohy; příznivci půlstoletí sloužícího typu dostávají o Velikonocích možnost absolvovat v "žabotlamu" rovnou 217 km na jeden zátah. Mimořádný spěšný vlak vyjíždí ze Šumperka v pondělí 21. dubna ve 14.14 a po devíti zastávkách dorazí do Prahy hl.n. v 17.47. Ve vlaku platí jízdenky dle běžného tarifu Českých drah, včetně internetových a akčních, ne však zaměstnanecké jízdné.

Sp 100900 / Sp 11050
Šumperk14.14
Bludov14.2014.24
Postřelmov14.2714.28
Zábřeh na Moravě14.3514.50
Česká Třebová15.2015.21
Ústí nad Orlicí-město15.3015.31
Choceň15.4715.48
Pardubice hl.n.16.1416.21
Kolín16.5216.54
Praha-Libeň17.3917.40
Praha hl.n.17.47

Pondělní jízdou ale žabí jaro nekončí. Naopak, již v sobotu 26. dubna bude jednotka tohoto typu každou hodinu zajišťovat spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Milovicemi. Stane se tak v rámci oslav 50. výročí provozu řady 451 v příměstské dopravě hlavního města. Toto jubileum je pro pantografy zároveň limitní: kvalitativní standardy PID nepřipouští provoz vozidel starších padesáti let a i samotné České dráhy už v letošním roce v rámci linek S turnusují pouze dvě poslední soupravy ve špičkách pracovních dnů.

Zdroj: Olomoucký deník, České dráhy, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2014 (18:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Pozvánky

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický ČR Středočeský


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
21.04.2014 (20:55)  
Myslím, že ono nasazení zde bylo velmi dobře vysvětleno. Využili to jako posilu, nemuselo jet nic. Že se našlo několik z nás, co si to někde cestou rádi vyfotili, rozhodně nebyl důvod toho nasazení. Podobně stará vozidla jezdí ještě leckde v síti a nikoho to zvlášť neuráží. Tuhle jsem jel honeckerem na Ex do Prahy a taky jsem nebyl odvařený, zvlášť když jsem měl původně místenku tak, abych si měl kam odložit velký batoh, a vzal jsem tedy zavděk prostoru u dveří naproti záchodu se sklopným sedadlem. Když byla místenka zdarma v e-shopu... Tady byla ta jednotka i v řazení, kadý s tím mohl počítat, a kdo ne, nemusel tím jet. Byla to jen využitá příležitost a nevím, proč tolik kritiky, snad jen pro absenci opěrek hlavy a nižší rychlost, ale ve srovnání se stáním v chodbě pořád dobré. Nevím, co je na tom vozidle tak špatného, kromě malého podílu plastů a ruční klimatizace, která teď stejně ještě není potřeba. Hlavní je, když se včas dojede, kam má, a může se sedět na měkkém. A ano, jezdí se pro lidi, s tím, zcela souhlasím. Sám hlavně jezdím, a pak až fotím.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.04.2014 (20:34)  
Ondřej Fejfar: Vaše čeština je i na mě moc.
21.04.2014 (20:27)  
Honza co jsem pochytil tak HDV je jen jedno a to v Lužný a vozy/lokomotivy jsou rostroušený pocelí ČR. Prostě až na formální převedení pod DHV Lužná se u většiny nic nemění tj i poté co je vedeno jako historický že zůstává na místě svího posledního působiště. Aspoň takhle jsem to pochopil po vzniku DHV Lužná. Proto jsem předpokládal že tahle 451 bude nadále v Praze biť v majeteku DHV jako historický/muzejní vozidlo. Proto mě deponie v Šumperku překvapila.
PS to co jsem psal víše tak jsem viděl na některejch pražskej rybácích, teďka o víkendu, nově DHV Lužná domovská stanice Praha-Braník.
21.04.2014 (20:13)  
Pokud si ČD myslí, že účelem jejich existence je to, že si pár blbečků vyfotí vlak s bleskem na hlavním nádraží nebo někde v outdooru na tratí, tak se účelu své dotované existence zjevně minuly. Stejná kapitola jsou ty nemytá patra a naopak vyplavené honekry na dolním pacifiku tento prodloužený víkend. Nejezdí se pro fotografy, ale pro cestující!!! A ty co z toho paňtáku vystupovali hodně vytřeseně (kromě těch s foťákem na hrudi)
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.04.2014 (19:58)  
Ondřej Fejfar: to Vám podrobně řekne snad někdo znalejší, je snad součástí některého DHV.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.04.2014 (19:56)  
Pavel Z: jo, zacpávání uší při každém brždění je u 460 samozřejmost a starším lidem se leze ne úplně dobře, to samozřejmě ano.
A další věc, ve 451 si připadám jak ve vláčku ze ZOO a ve 460 jak v pořádném bytelném vlaku.
21.04.2014 (19:54)  
Honza: děkuji za opravu. Netušil jsem že ta konkrétní 451 má domovskou stanici jinde než v Praze. Jen se zeptám coto že to má nově deponii v Šumperku a ne v Praze jak jsem očekával tahle souprava?
21.04.2014 (19:49)  
Honza: 451 X 460
Já ti nevím, určitě bylo ve 460 lepší sezení, to je asi bez debat, ale při brždění člověk málem přišel o uši a hlavně do toho lezl jak do žebřiňáku, což je dost podstatné mínus příměstské jednotky.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.04.2014 (19:13)  
Ondřej Fejfar: cesta TAM je tahle, zpátky to pojede po akci přístí týten už jen jako Sv. To že Chroustík bydlí v Šumperku je dobře, v Praze by mohl dopadnout jako jeho kolegové - počmárané, vyřezané a vyhořelé :-(

Juraj Kováč: nechápu, co se Vám nelíbí na 460. Slušný odpich a centrální zavírání má 460 taky, 451 relativně tiché? No možná některé kousky ano, více místa? V 451 rozhodně ne, sedačky jsou ztísněné, chybí opěrky, krajní místa jsou navíc zúžená kvůli nástupním dveřím (u 460 zase jedna lavice kvůli dveřím do oddílu).

My jsme na Ústecku zažili skokovou změnu ze 460, které tam jezdily skoro 30 let, na žabotamy a dodnška, si myslím, na to nikdo nezapomněl. To byla fakt hrůza, lidi dlouho nevěřili, že to ČD myslí vážně, že místo takových pohodlných, prostorných, čistých a pěkných 460 nám dali o 10 let starší totální zničený, počmáraný lágry, který když potkají protijedoucí vlak v plné rychlosti, div se nepřevrátí, každou chvíli to někde zdechlo. No prostě hnus fialovej! Pravda, cestování začalo být dobrodružnější a adrenalinový :-)

Co jsem slyšel, lidi začali psát stížnosti na kraj, tak po několika měsícícj se snažili nasazovat ešusy aspoň na vlaky, na kterýc měly jezdit a časem už jezdí jen ešusy. To teda taky není nic moc, ale než ty hrůzy asi fakt přece jen lepší.
21.04.2014 (18:54)  
Podle mě bylo jedinou závažnou chybou použití pensylvánských podvozků, již v době vzniku žabáka zastaralých. Tomu odpovídají nekomfortní jízdní vlastnosti jinak poměrně slušného vozidla.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko