Šumperk — Milovníci starých vozidel zpozorní. České dráhy totiž na Velikonoční pondělí chystají velmi netradiční posilový spoj ze Šumperka do Prahy v režii příměstské elektrické jednotky. Na rozdíl od minulých let však tentokrát nebude v dálkové dopravě zaskakovat relativně moderní CityElefant ř. 471, nýbrž zástupce řady, která letos oslaví 50 let od svého uvedení do provozu.
Praxe nasazování příměstských vozidel na posilové dálkové spoje není u Českych drah žádnou novinkou. Díky své vysoké kapacitě a dobré akceleraci jsou ostatně elektrické jednotky zajímavou alternativou pro nárazové přepravy většího počtu osob, hlavně v porovnání se zastaralými záložními soupravami, používanými dvakrát týdně na překlenutí páteční a nedělní špičky. Vůbec poprvé se CityElefant na pravidelném dálkovém vlaku projel v květnu 2009 z Českého Těšína do Prahy. Od té doby České dráhy s podobnými posilami sporadicky experimentovaly až do letošního grafikonu, kdy se jednotka řady 471 začala objevovat dokonce i na víkendovém obratu vlaku IC Ostravan. Pondělní posila ovšem osloví spíše nadšence, než pravidelné cestující bez místenky.
Zatímco v okolí Prahy prožívají letité historické jednotky řady 451 svou poslední sezónu a vyjma posledních pár osobních vlaků už jsou odsunuty do role provozní zálohy; příznivci půlstoletí sloužícího typu dostávají o Velikonocích možnost absolvovat v "žabotlamu" rovnou 217 km na jeden zátah. Mimořádný spěšný vlak vyjíždí ze Šumperka v pondělí 21. dubna ve 14.14 a po devíti zastávkách dorazí do Prahy hl.n. v 17.47. Ve vlaku platí jízdenky dle běžného tarifu Českých drah, včetně internetových a akčních, ne však zaměstnanecké jízdné.
Sp 100900 / Sp 11050 | ||
---|---|---|
Šumperk | 14.14 | |
Bludov | 14.20 | 14.24 |
Postřelmov | 14.27 | 14.28 |
Zábřeh na Moravě | 14.35 | 14.50 |
Česká Třebová | 15.20 | 15.21 |
Ústí nad Orlicí-město | 15.30 | 15.31 |
Choceň | 15.47 | 15.48 |
Pardubice hl.n. | 16.14 | 16.21 |
Kolín | 16.52 | 16.54 |
Praha-Libeň | 17.39 | 17.40 |
Praha hl.n. | 17.47 |
Pondělní jízdou ale žabí jaro nekončí. Naopak, již v sobotu 26. dubna bude jednotka tohoto typu každou hodinu zajišťovat spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Milovicemi. Stane se tak v rámci oslav 50. výročí provozu řady 451 v příměstské dopravě hlavního města. Toto jubileum je pro pantografy zároveň limitní: kvalitativní standardy PID nepřipouští provoz vozidel starších padesáti let a i samotné České dráhy už v letošním roce v rámci linek S turnusují pouze dvě poslední soupravy ve špičkách pracovních dnů.
Zdroj: Olomoucký deník, České dráhy, ŽelPage
PS to co jsem psal víše tak jsem viděl na některejch pražskej rybácích, teďka o víkendu, nově DHV Lužná domovská stanice Praha-Braník.
A další věc, ve 451 si připadám jak ve vláčku ze ZOO a ve 460 jak v pořádném bytelném vlaku.
Já ti nevím, určitě bylo ve 460 lepší sezení, to je asi bez debat, ale při brždění člověk málem přišel o uši a hlavně do toho lezl jak do žebřiňáku, což je dost podstatné mínus příměstské jednotky.
Juraj Kováč: nechápu, co se Vám nelíbí na 460. Slušný odpich a centrální zavírání má 460 taky, 451 relativně tiché? No možná některé kousky ano, více místa? V 451 rozhodně ne, sedačky jsou ztísněné, chybí opěrky, krajní místa jsou navíc zúžená kvůli nástupním dveřím (u 460 zase jedna lavice kvůli dveřím do oddílu).
My jsme na Ústecku zažili skokovou změnu ze 460, které tam jezdily skoro 30 let, na žabotamy a dodnška, si myslím, na to nikdo nezapomněl. To byla fakt hrůza, lidi dlouho nevěřili, že to ČD myslí vážně, že místo takových pohodlných, prostorných, čistých a pěkných 460 nám dali o 10 let starší totální zničený, počmáraný lágry, který když potkají protijedoucí vlak v plné rychlosti, div se nepřevrátí, každou chvíli to někde zdechlo. No prostě hnus fialovej! Pravda, cestování začalo být dobrodružnější a adrenalinový :-)
Co jsem slyšel, lidi začali psát stížnosti na kraj, tak po několika měsícícj se snažili nasazovat ešusy aspoň na vlaky, na kterýc měly jezdit a časem už jezdí jen ešusy. To teda taky není nic moc, ale než ty hrůzy asi fakt přece jen lepší.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.