..: Šumperk - Praha stylově: ČD nasadí žabotlam na posilový spoj :..

Elektrická jednotka ř.451, foto: Chary Šumperk — Milovníci starých vozidel zpozorní. České dráhy totiž na Velikonoční pondělí chystají velmi netradiční posilový spoj ze Šumperka do Prahy v režii příměstské elektrické jednotky. Na rozdíl od minulých let však tentokrát nebude v dálkové dopravě zaskakovat relativně moderní CityElefant ř. 471, nýbrž zástupce řady, která letos oslaví 50 let od svého uvedení do provozu.

Praxe nasazování příměstských vozidel na posilové dálkové spoje není u Českych drah žádnou novinkou. Díky své vysoké kapacitě a dobré akceleraci jsou ostatně elektrické jednotky zajímavou alternativou pro nárazové přepravy většího počtu osob, hlavně v porovnání se zastaralými záložními soupravami, používanými dvakrát týdně na překlenutí páteční a nedělní špičky. Vůbec poprvé se CityElefant na pravidelném dálkovém vlaku projel v květnu 2009 z Českého Těšína do Prahy. Od té doby České dráhy s podobnými posilami sporadicky experimentovaly až do letošního grafikonu, kdy se jednotka řady 471 začala objevovat dokonce i na víkendovém obratu vlaku IC Ostravan. Pondělní posila ovšem osloví spíše nadšence, než pravidelné cestující bez místenky.

Zatímco v okolí Prahy prožívají letité historické jednotky řady 451 svou poslední sezónu a vyjma posledních pár osobních vlaků už jsou odsunuty do role provozní zálohy; příznivci půlstoletí sloužícího typu dostávají o Velikonocích možnost absolvovat v "žabotlamu" rovnou 217 km na jeden zátah. Mimořádný spěšný vlak vyjíždí ze Šumperka v pondělí 21. dubna ve 14.14 a po devíti zastávkách dorazí do Prahy hl.n. v 17.47. Ve vlaku platí jízdenky dle běžného tarifu Českých drah, včetně internetových a akčních, ne však zaměstnanecké jízdné.

Sp 100900 / Sp 11050
Šumperk14.14
Bludov14.2014.24
Postřelmov14.2714.28
Zábřeh na Moravě14.3514.50
Česká Třebová15.2015.21
Ústí nad Orlicí-město15.3015.31
Choceň15.4715.48
Pardubice hl.n.16.1416.21
Kolín16.5216.54
Praha-Libeň17.3917.40
Praha hl.n.17.47

Pondělní jízdou ale žabí jaro nekončí. Naopak, již v sobotu 26. dubna bude jednotka tohoto typu každou hodinu zajišťovat spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Milovicemi. Stane se tak v rámci oslav 50. výročí provozu řady 451 v příměstské dopravě hlavního města. Toto jubileum je pro pantografy zároveň limitní: kvalitativní standardy PID nepřipouští provoz vozidel starších padesáti let a i samotné České dráhy už v letošním roce v rámci linek S turnusují pouze dvě poslední soupravy ve špičkách pracovních dnů.

Zdroj: Olomoucký deník, České dráhy, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2014 (18:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Pozvánky

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.04.2014 (14:24)  
KarelF: Jel jste někdy 460kou? Ta umí daleko lepší koncert než 451!
Má i lepší běh kompresorů, neskáče z toho celý vlak a netrvá to věčnost než se to nafouká.
Když to rozjede 460 co to dá, kam se na to žába hrabe, takový rozsah tónů žabžab nemá ani náhodou. Pokud ale narazíte na nějaký s vyrachtanejma převodama, tak to je o ničem, stejně tak čerstvě po HO, musí to být "střední třída".
A navíc proti žabotlamu má 460 větráky na trakčáky a na odporník, což umí také efektní zvuky. I MG má lepší zvuk.

Edit: u 460 máte místo Tssss ttssttssttsss tssssss CC CCC,
ale taky záleží od kusu na co narazíte, někde je to slyšet víc někde míň.

Co se mi u žabotlamů strašně líbí, když zastaví, tak z podvozku je cítit takový zvláštní houbový smrad :-)
22.04.2014 (13:10)  
Karel Kovařík: viezol som sa Pardubice - Praha-Libeň, vlak poloprázdny, osadenstvo hlavne ľudia, ktorí čumeli celú cestu z otvoreného okna. Na jednotlivých zastávkach čakali hlavne nadšenci, skutočných cestujúcich bolo imho minimum.
22.04.2014 (12:10)  
Honza: Ehmmm, uvědomuješ si, že ve stejném období jako byl v ČR uveden do provozu Žabotlam, Japonci spustili ostrý provoz Šinkansenu? Technologicky tedy byli poněkud dále.

Za druhé... V Japonsku jsou všude vysoká nástupiště, nízkopodlažní jednotka je tam tudíž k ničemu. :-)
22.04.2014 (11:27)  
Vášnivá diskuse... No připojím jednu podstatnou výhodu 451. Nízký nástup. S kočárkem, který nyní poměrně často vlakem vozím, je to k nezaplacení. Samozřejmě lze poprosit statného spolucestujícího o pomoc při vysazování kočáru do 460 nebo Bdtn nebo všeho vysokého, ale úrovňový nástup je nesporná výhoda. Ať to klidně po těch výměnách skáče, malý to má rád a vždycky se směje (-: - já už tak nadšený nejsem, ale akceptuji jízdu starším vozidlem bez reptání, hlavně když jede a dá se vyvětrat.

460 jsme použili naposledy při cestě Hranice n.M. - Vsetín a žádný extra komfort jsme teda nezaznamenali. Ano, na oko je to pěkný vlak s hezkými čely, ale furt a furt vysoká klasika. Že má centrální zavírání dveří? To jako 451 ne?
22.04.2014 (9:32)  
Zrovna na Benesovskem metru je elefant spasa, jde z nej videt pres koryto.
460 jsem mel na Ostravsku vzdycky rad, nikdy by me nenapadlo ze je nekdo muze nesnaset. Odpich mely lepsi nez zaby a bez takoveho cukani v pohonu a nadskakovani na vymenach. Vzdyt zabaci maji jeste pennsylvanske podvozky.
registrovaný uživatel KarelF 
22.04.2014 (1:49)  
Ještě doplním docela mne zaráží jak rychle žabotlamy skončili a i na Benešově kde se držely zuby nehty. Pamatuji je tam když už všude kde to šlo byli elefanty. Na Benešov sem tam o víkendu zavítal i Elefant. Fakt je, že tam tou dobou jezdil ještě autovlak Plečnik a to nějakých 5-7 let bude zpátky, jo letí to. Já jezdil jako malý v 70 letech žabotlamem moje dítě jezdí s Leo tramvají (nízká podlaha) nebo SC Pendolínem. Jo a to klasické Tssss ttssttssttsss tssssss pak zahučeli motory a jelo se lepší to bylo když to fíra rozjel co to šlo to byl teprv koncert. Tohleto žádnej vlak už nedá.
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.04.2014 (0:58)  
milos: kdysi jsem slyšel, že Japonci chtěli od nás koupit licenci na výrobu žabotlamů, ale když zjistili, že výrobu nemáme automatizovanou, asi jako na kterou byli zvyklí oni, ztratili zájem.
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.04.2014 (0:55)  
KarelF: to máte recht, vlaky jako ve filmu Rodinné trampoty oficiála Tříšky. Brrrr a stejně s tím lidi jezdily a nejčko budeme ohrnovat nos nad 460 a Bdt :-)
Bezhlučný rozjezd slona? No je pravda, že se povedlo aspoň do vložáků zvuk dobře izolovat, takže uvnitř není moc slyšet, ale jinak slon při rozjezdu umí taky dělat pořádný randál. Vím o něm už ze zastávky, stejně jako tomu bylo u 460, akorát 460 měly ten zvuk hezčí.
Jo jiné kafe je regiopanter, ten se povedl, to pískání při rozjezdu nemá chybu.
registrovaný uživatel milos  mail  
22.04.2014 (0:48)  
Tak jako maly jsem si s nim uzil nemalo temer trihodinovych cest praha stred - pardubice. A vedet o tom a hodit se mi to casove, tak neodolam.

Vlackami nepolibenym jedincum obcas zcela vazne tvrdim, ze tyto jednotky byly vyvinuty jako nase odpoved na japonske sinkanseny! :- )
registrovaný uživatel KarelF 
22.04.2014 (0:17)  
děcka v žabotlamu jsem jako dítě najezdil kilometrů kteří mnozí z vás nemají naježděno doposud. Sičivý zvuk si při bezhlučném rozjezdu slona doplním do jízdy klidně sám. Tenhle vláček sloužil mnohým z nás pěknou řádku let bez větších oprav repasí a jiných zásahů kdy ani palubní personál se k vlaku nechoval nijak pěkně takový bestseler bylo neustálé ponechávání otevřených dveří prostoru hnacích motorů, když zapršelo správným směrem tak se jezdilo i na jeden motor ideálně v druhé soupravě :) Takže nedělám si iluze, ale takový elefant bude za stejnou dobu provozu minimálně po prvním repasu neli v šrotu. Navíc nemůžu si pomoct, ale i na vzdálenost 80km který jsme jezdili to bylo na tu dobu pohodlné svezení. Pořád lepší než dřevné lavice. Dnes stejné dilema jako B vagony versus vše ostatní. takže dík za tenhle vlak kde zázrak bylo to, že vůbec vyjel když uvážíme jak za soudruha vše trvalo.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko