Šumperk — Milovníci starých vozidel zpozorní. České dráhy totiž na Velikonoční pondělí chystají velmi netradiční posilový spoj ze Šumperka do Prahy v režii příměstské elektrické jednotky. Na rozdíl od minulých let však tentokrát nebude v dálkové dopravě zaskakovat relativně moderní CityElefant ř. 471, nýbrž zástupce řady, která letos oslaví 50 let od svého uvedení do provozu.
Praxe nasazování příměstských vozidel na posilové dálkové spoje není u Českych drah žádnou novinkou. Díky své vysoké kapacitě a dobré akceleraci jsou ostatně elektrické jednotky zajímavou alternativou pro nárazové přepravy většího počtu osob, hlavně v porovnání se zastaralými záložními soupravami, používanými dvakrát týdně na překlenutí páteční a nedělní špičky. Vůbec poprvé se CityElefant na pravidelném dálkovém vlaku projel v květnu 2009 z Českého Těšína do Prahy. Od té doby České dráhy s podobnými posilami sporadicky experimentovaly až do letošního grafikonu, kdy se jednotka řady 471 začala objevovat dokonce i na víkendovém obratu vlaku IC Ostravan. Pondělní posila ovšem osloví spíše nadšence, než pravidelné cestující bez místenky.
Zatímco v okolí Prahy prožívají letité historické jednotky řady 451 svou poslední sezónu a vyjma posledních pár osobních vlaků už jsou odsunuty do role provozní zálohy; příznivci půlstoletí sloužícího typu dostávají o Velikonocích možnost absolvovat v "žabotlamu" rovnou 217 km na jeden zátah. Mimořádný spěšný vlak vyjíždí ze Šumperka v pondělí 21. dubna ve 14.14 a po devíti zastávkách dorazí do Prahy hl.n. v 17.47. Ve vlaku platí jízdenky dle běžného tarifu Českých drah, včetně internetových a akčních, ne však zaměstnanecké jízdné.
Sp 100900 / Sp 11050 | ||
---|---|---|
Šumperk | 14.14 | |
Bludov | 14.20 | 14.24 |
Postřelmov | 14.27 | 14.28 |
Zábřeh na Moravě | 14.35 | 14.50 |
Česká Třebová | 15.20 | 15.21 |
Ústí nad Orlicí-město | 15.30 | 15.31 |
Choceň | 15.47 | 15.48 |
Pardubice hl.n. | 16.14 | 16.21 |
Kolín | 16.52 | 16.54 |
Praha-Libeň | 17.39 | 17.40 |
Praha hl.n. | 17.47 |
Pondělní jízdou ale žabí jaro nekončí. Naopak, již v sobotu 26. dubna bude jednotka tohoto typu každou hodinu zajišťovat spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Milovicemi. Stane se tak v rámci oslav 50. výročí provozu řady 451 v příměstské dopravě hlavního města. Toto jubileum je pro pantografy zároveň limitní: kvalitativní standardy PID nepřipouští provoz vozidel starších padesáti let a i samotné České dráhy už v letošním roce v rámci linek S turnusují pouze dvě poslední soupravy ve špičkách pracovních dnů.
Zdroj: Olomoucký deník, České dráhy, ŽelPage
Radek Papež: A to si představte, že existují lidé, kteří by rádi podnikli jízdu Praha - Košice tímto mnohými lidmi nenáviděným strojem
Když jsou lidi schopný jet několik stovek kiláků vykloněných z okna za kouřící mašinou (už jsem také absolvoval :-D ), tak nevidím nejmenší problém. Alespoň bych nemusel lovit uhlíky z očí. :-) Podle mě to je o nabídce a poptávce.
A že byly ty jednotky mnohými neoblíbené? No já nevím. Pro cestování z/do fabriky a z/do školy to bohatě postačovalo, už jen třeba proto, že výměna cestujících na zastávkách byla poměrně rychlá, stejně jako rozjezdy, takže člověk nemusel ve vlaku trávit zbytečně více času, než v nějakém "pohodlném Béčku". Ale to je věc názoru. Opakuju, že na příměsto to bylo v tu dobu víc než slušné vozidlo.
Když se podíváš na řazení vlaku, tak tam je 451 napsaná.
I tam se ale našli cestující a celkový efekt positivní určitě byl. A kdo nechce, nemusí tím jezdit. :)
A k samotnej 451: nemôžem povedať, že by som sa radil medzi fandov nostalgie, avšak u žabotlamov som ochotný urobiť výnimku. Dodnes som presvedčený, že to bol výkrik techniky, ktorý sa u ČSD nepodarilo zopakovať až do nástupu krakena/471. Ako cestujúci som žaby zažil na trati 301, a to prakticky denne po dobu skoro jedného roka, a aj napriek veku to bolo ideálne vozidlo, hlavne v porovnaní s klasikami 110 + 3× Bt alebo nedajbože strašnými 460, ktoré do Olomouce prišli následne.
Má to nízkopodlažnosť, nie je problém s bicyklami, má to slušný odpich, centrálne ovládané dvere, je to relatívne tiché, pri brzdení to nevraždí nervové bunky a je v tom relatívne dosť miesta.
I keď nevhodné pre dnešnú dopravu, stále je to vozidlo, voči ktorému mám rešpekt. A využil by som ho radšej, než 460 :)
dík za odpověď, mě právě zmátlo, že tu někdo psal "zpátky ta pojede jako Sv"
tolik získáno důvtipem při pohledu do idosu :-)
v šumperku je nějaká deponie historických vozidel?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.