..: Šumperk - Praha stylově: ČD nasadí žabotlam na posilový spoj :..

Elektrická jednotka ř.451, foto: Chary Šumperk — Milovníci starých vozidel zpozorní. České dráhy totiž na Velikonoční pondělí chystají velmi netradiční posilový spoj ze Šumperka do Prahy v režii příměstské elektrické jednotky. Na rozdíl od minulých let však tentokrát nebude v dálkové dopravě zaskakovat relativně moderní CityElefant ř. 471, nýbrž zástupce řady, která letos oslaví 50 let od svého uvedení do provozu.

Praxe nasazování příměstských vozidel na posilové dálkové spoje není u Českych drah žádnou novinkou. Díky své vysoké kapacitě a dobré akceleraci jsou ostatně elektrické jednotky zajímavou alternativou pro nárazové přepravy většího počtu osob, hlavně v porovnání se zastaralými záložními soupravami, používanými dvakrát týdně na překlenutí páteční a nedělní špičky. Vůbec poprvé se CityElefant na pravidelném dálkovém vlaku projel v květnu 2009 z Českého Těšína do Prahy. Od té doby České dráhy s podobnými posilami sporadicky experimentovaly až do letošního grafikonu, kdy se jednotka řady 471 začala objevovat dokonce i na víkendovém obratu vlaku IC Ostravan. Pondělní posila ovšem osloví spíše nadšence, než pravidelné cestující bez místenky.

Zatímco v okolí Prahy prožívají letité historické jednotky řady 451 svou poslední sezónu a vyjma posledních pár osobních vlaků už jsou odsunuty do role provozní zálohy; příznivci půlstoletí sloužícího typu dostávají o Velikonocích možnost absolvovat v "žabotlamu" rovnou 217 km na jeden zátah. Mimořádný spěšný vlak vyjíždí ze Šumperka v pondělí 21. dubna ve 14.14 a po devíti zastávkách dorazí do Prahy hl.n. v 17.47. Ve vlaku platí jízdenky dle běžného tarifu Českých drah, včetně internetových a akčních, ne však zaměstnanecké jízdné.

Sp 100900 / Sp 11050
Šumperk14.14
Bludov14.2014.24
Postřelmov14.2714.28
Zábřeh na Moravě14.3514.50
Česká Třebová15.2015.21
Ústí nad Orlicí-město15.3015.31
Choceň15.4715.48
Pardubice hl.n.16.1416.21
Kolín16.5216.54
Praha-Libeň17.3917.40
Praha hl.n.17.47

Pondělní jízdou ale žabí jaro nekončí. Naopak, již v sobotu 26. dubna bude jednotka tohoto typu každou hodinu zajišťovat spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Milovicemi. Stane se tak v rámci oslav 50. výročí provozu řady 451 v příměstské dopravě hlavního města. Toto jubileum je pro pantografy zároveň limitní: kvalitativní standardy PID nepřipouští provoz vozidel starších padesáti let a i samotné České dráhy už v letošním roce v rámci linek S turnusují pouze dvě poslední soupravy ve špičkách pracovních dnů.

Zdroj: Olomoucký deník, České dráhy, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2014 (18:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Pozvánky

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický ČR Středočeský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
21.04.2014 (17:03)  
Nějak nechápu co se některým lidem tady nezdá. Pokud to mám navézt na nějakou akci a ještě je mi ochotno za to pár lidí zaplatit, tak proč ne. Jo možná by to mělo být na nástupištích hlášeno jako historická jízda, aby každý věděl do čeho jde, ale také to jet nemuselo, resp. mohlo jako Sv a lidé mohli stát někde u záchoda.


Radek Papež: A to si představte, že existují lidé, kteří by rádi podnikli jízdu Praha - Košice tímto mnohými lidmi nenáviděným strojem

Když jsou lidi schopný jet několik stovek kiláků vykloněných z okna za kouřící mašinou (už jsem také absolvoval :-D ), tak nevidím nejmenší problém. Alespoň bych nemusel lovit uhlíky z očí. :-) Podle mě to je o nabídce a poptávce.
A že byly ty jednotky mnohými neoblíbené? No já nevím. Pro cestování z/do fabriky a z/do školy to bohatě postačovalo, už jen třeba proto, že výměna cestujících na zastávkách byla poměrně rychlá, stejně jako rozjezdy, takže člověk nemusel ve vlaku trávit zbytečně více času, než v nějakém "pohodlném Béčku". Ale to je věc názoru. Opakuju, že na příměsto to bylo v tu dobu víc než slušné vozidlo.
21.04.2014 (15:09)  
babilon - Ten vlak je normálně v IDOSu, bez jakéhokoliv varování.
Když se podíváš na řazení vlaku, tak tam je 451 napsaná.
21.04.2014 (14:17)  
No a pro všechny, kdo se diví tomuto počinu - je to cesta jak ušetřit za dopravní cestu, osobák je levnější než Sv. Kulišáci z Junior market takhle vezli myslím loni zvláštní vlak žehličkou snad z Vrútok, byly na něm vozy po správkách.

I tam se ale našli cestující a celkový efekt positivní určitě byl. A kdo nechce, nemusí tím jezdit. :)
21.04.2014 (13:48)  
@Petr Adášek: díky, doplnil som info k Milovicím priamo od zdroja. Budeme asi vydávať extra pozvánku, ale je fakt, že je to vhodné doplnenie.

A k samotnej 451: nemôžem povedať, že by som sa radil medzi fandov nostalgie, avšak u žabotlamov som ochotný urobiť výnimku. Dodnes som presvedčený, že to bol výkrik techniky, ktorý sa u ČSD nepodarilo zopakovať až do nástupu krakena/471. Ako cestujúci som žaby zažil na trati 301, a to prakticky denne po dobu skoro jedného roka, a aj napriek veku to bolo ideálne vozidlo, hlavne v porovnaní s klasikami 110 + 3× Bt alebo nedajbože strašnými 460, ktoré do Olomouce prišli následne.
Má to nízkopodlažnosť, nie je problém s bicyklami, má to slušný odpich, centrálne ovládané dvere, je to relatívne tiché, pri brzdení to nevraždí nervové bunky a je v tom relatívne dosť miesta.
I keď nevhodné pre dnešnú dopravu, stále je to vozidlo, voči ktorému mám rešpekt. A využil by som ho radšej, než 460 :)
21.04.2014 (13:16)  
Radek Papež: To, že žabolamy už nebudou moci jezdit v PID, se už asi řeší. Viz: http://www.pozary.cz/clanek/83427-rozsahly-pozar-dvou-pantografovych-souprav-zamestnal-v-praze-nekolik-jednotek-hasicu/
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
21.04.2014 (12:41)  
Astartoth: Přesně z tohohle důvodu si v soupravě 854 + Bdtn vybírám vždycky motorák, protože když to nejede rychle, tak v motoráku mám alespoň pocit z rychlé jízdy :)
registrovaný uživatel Kakov 
21.04.2014 (12:41)  
Ondřej Fejfar:

dík za odpověď, mě právě zmátlo, že tu někdo psal "zpátky ta pojede jako Sv"
21.04.2014 (12:36)  
Aby se jim to pri vyvinuti maximalni rychlosti nerozpadlo :) Co si pamatuju, tak to byl stejny efekt jako ve stare skodovce: vozidlo kvilelo, traslo se, celkem to pusobilo dojmem ze atakujeme 200km/h a ono to bylo pouha polovina :)
21.04.2014 (11:46)  
Karel Kovařík pokud vim tak v Šumperku neni deponie historických vozidel ale bilo to tam nejspíš na opravě u Pars Nova. To že to cetou zpátky jede s lidma nejspíš souvisí stim víročim co se bude slavit 26. 4. v Milovicích. Cestou tam by stim asi nikdo nejel pro to s lidma jen na zpátek a taky jeto už po opravě.
registrovaný uživatel Kakov 
21.04.2014 (9:43)  
ze šumperka jede tak, aby měl přípoj na detvan, pak tam stojí, aby Detvana pustil před sebe ;-)

tolik získáno důvtipem při pohledu do idosu :-)

v šumperku je nějaká deponie historických vozidel?
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko