Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.
S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky
První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“
Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.
Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování
Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.
Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
Pokud jde o Railjet, stále nechápu, proč jde o takovou modlu. Jsou to prostě jen kvalitní vozy esteticky sladěné v rámci soupravy. Podle mě většinu lidi od cestování vlakem odradí stejně dobře kombinace nepřípojů, dlouhé jízdní doby, výše jízdného i kvalita vozů a služeb. Nelze říci, že jsou to jen staré vozy - tady vadí asi hlavně špína a zanedbanost. Důležité vzhledem k jídelním vozům je, že dost lidem už přijde vysoká jen cena jízdného za svezení (v obyčejném voze), takže si pak rozmyslí, zda platit ještě vysoké ceny za (obyčejná) jídla. Tady by se dalo udělat mnohé. V Čechách prostě platí české ceny, nelze přepočítávat ceny německé. Materiál se dá také koupit za naše ceny, o hlavní nákladové složce - mzdách pracovníků - nemluvě. Že vůz přejíždí hranice, je třeba řešit jinak - třeba diferenciací cen v EC (mezistátní) a IC, Ex, R (vnitrostátní). Jejich ůrovně se sblíží až časem.
Aspoň jednou mi to tak říkal číšník společnosti Wagon Slovakia v prázdném voze na rychlíku H.Králové - Praha (kde už nejezdí)
jinak k normálním vozům... mrzí mě, že se nedostanou na včechny rychlíky. Právě PHA-HK, Praha - Luhačovice, Vsetín atd...
Redakce: bylo by možné umožnit náhled, kdo ty pluska a mínuska dává? Aby člověk věděl, s kým má tu čest.Jestli jsou to třeba ti samí, co se v jiné diskuzi rozčilují, že na vlacích IC jezdí béčka.
Pozorný cestujúci: říkáte k nezaplacení? Chtěl bych vás vidět, pokud by vám účtovali i přímý podíl na ztrátě z provozu těch vozů. K nezaplacení je to totiž hlavně pro všechny ostatní.
Takže snad poslední komentář z mé strany. Ano, pár lidí by možná vlakem bez jídelňáku nejelo. Kolik lidí proti tomu vlakem nejede, protože béčka a podobné hrůzy. Kolik těch béček mohlo být za 700 mil. nahrazeno a jaký by tohle mělo přínos, jak pro tržby, tak pro počet cestujících, kteří tu investici využijí. Mám trochu podezření, že totiž vůbec nejde ani o ty hladové cestující, ale o byznys JLV nebo nějaké jiné obskurní společnosti, které ČD budou ještě platit za to, že se toho jinak ztrátového provozu jídelňáků ujme.
Co jsem si prohlížel obrázky ARmpee tak ta kuchyň rozhodně není malá a když se bude chtít, tak v ní dobré jídlo udělá. A když se chtít nebude tak ani velká hospoda nepomůže...
A co že se dráhy tak najednou utrhly a uzavírají kontrakt na naše poměry na velké množství reko hospod? To fakt bylo třeba zadávat celý naráz, není možné počkat jak první série dopadne a podle toho objednávat/neobjednávat další?
Anebo se taková reko v hodnotě celého nového osobního vozu (nemyslím auto) výborně hodí aby se v ní utopilo "všimné" X veledůležitým osobám v rozhodovacím procesu?
To jsou přesně situace ve kterých si jasně uvědomuju že efektivita ČD je totálně vepsí... proboha vždyť to reprezentuje prakticky celý tři NOVÝ soupravy RailJetu?! Anebo i třeba 6x 380!! A o kolik víc služby by nadělaly ty...
Bistro vůz však neřeší potřebu oběda, nýbrž jak jste psal, umožní nákup základních věcí ke svačině / pití.
Nicméně pokud chci oběd, tak musím do jídelňáku (jeden z důvodu proč nemusím české superultrapendolina jsou mikrovlné pokrmy). S vozbu prázdné sedačky máte opět pravdu, jenže opět je zde faktor hlavního jídla - to přece po nikom nemůže chtít ať jí v kupéčku nebo prostoru.
Poslední věc - ano, nejezdí se 10 hodin, ale čas je v dnešní době čím dál tím vzácnější. Nejde o to že strávím ve vlaku méně času, ale že ten čas mohu rozumně využít a ušetřit jej v cílovém / domovském městě.
No jistě, ekonomické hledisko je druhá věc. Ovšem jak už zde někdo psal, rovnou můžeme zrušit vozy první třídy a vůbec všechno vyšší kvality /ono to taky vyšší kvality leckdy není/.
Je to taky o obecném povědomí a nasazování jídelňáků.
Zažil jsem tuším EC Odra, kdy si v jídelním voze nebylo kam sednout, všude minimálně dva cestující s hlavním jídlem.
A pak jsem taky zažil WRko Břeclav - Bohumín kde jsem byl sám a to jsem tam strávil vlastně polovinu výkonu spoje.
V tomto ohledu by se dle mého jídelní vůz uživil více na výkonech Bohumín - Brno.
Další věc - pomohl by ceník i jinde než v jídelním voze ... klidně jen na každém představku. Ono málokdo ví, že se dá koupit menu třeba i za 120Kč se vším.
Ale jinak máte naprostou pravdu, jídelní vozy jsou nerentabilní - na druhou stranu, mohou k železnici přitáhnout třeba lidi od studenta nebo z aut.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.