..: ČD ukončily 3 tendry – jídelní vozy opraví ŽOS Vrútky :..

Bistrovůz ARmpee832.001 ČD, Praha Masarykovo n., 16. 3. 2010, foto: Josef Petrák Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.

S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky

První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“

Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.

Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování

Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.

Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 17.11.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
17.11.2010 (20:45)  
Pavel, Railpic: při smysluplném nasazení velkých jídeláku a jeho průměrné tržbě 15-20 000 denně dosáhneme čísla 34,7mil. za několik let.
Tady je důležité na jaké cestující se chceme zaměřovat. Pokud chceme nalákat bonitní klientelu do vlaku, je slušný jídelák nezbytný. Pokud ho zatratíme, zatratíme další potenciál železnice.
registrovaný uživatel SYN 
17.11.2010 (20:14)  
No, ještě to tu nezaznělo (MZ nám to jistě napíše přesnějí) ale když nebudou mít ČD jídeláky žádné, tak nebudou mít co poslat na mezinárodním vlaku do zahraničí a nejspíšbudou nuceny platit za nasazené jídeláky cizích správ...
Na to by bylo dobré nezapomínat. Takže minimálně na přeshraniční vlaky je vhodné jídeláky mít, plus nějaká rezerva, plus asi i některé výjimečné vnitro vlaky (ať už z důvodu "prestiže" či zvýšeného zájmu) plnou hospodu užijí. Ten zbytek by asi byl přiměřenější táhnout variantou ARmpee, aspoň si myslím.
registrovaný uživatel thingie  mail  
17.11.2010 (19:57)  
Já třeba docela často jezdím rychlíkem z Brna do Českých Budějovic i dál, a snad i ten oběd bych si v tom vlaku čas od času dal -- jenže ono tam není vůbec nic, co si nekoupím v Brně před odjezdem, to nemám. Ale pochybuju, že zrovna na téhle relaci by se něco mohlo změnit.
17.11.2010 (19:42)  
Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.
Co takhle zkusit méně lobbingu, méně řízení značky, ale více průzkumů trhu?
registrovaný uživatel JB 
17.11.2010 (19:40)  
Strejcekms: Jde nejspíš o to, že dosazení kotoučové brzdy na Görlitz V mají Vrútky vyzkoušené a schválené. Jde ledacos, ale vývoj a zkoušky něco stojí.
registrovaný uživatel Tonda  mail  
17.11.2010 (19:09)  
Lo Wang -> zastávám úplně stejný názor.
Navíc jsem četl nějaké vyjádření, že nové sedačky by nestály o moc víc, než úprava starých.
Když jede v kupé 7 lidí, tak jdu raději na chotbu a tam si postojím. Klidně Hranice --> Praha. nebo si sednu na batoh, když cestuju. Všechno je lepší, než být namačkaný.

Přijde mi zarážející, že nikomu nedošlo, že třeba teď jsou lidé trochu objemnější, než bývali před 40 lety. :-)
registrovaný uživatel Tonda  mail  
17.11.2010 (19:03)  
pokud jsem dobře počítal, tak se bude opravovat 3ks WRmee, 14ks WRm (30 míst k sezení) a 4 ks WRm (40 míst k sezení.
Tím pádem WR zůstanou původní????
registrovaný uživatel chio 
17.11.2010 (18:21)  
Tomáš Palíšek: na R Brno - Bohumín a Brno - HB - Praha jazdia vozne z Bohumína, ktoré sú z určitej časti oplyšované už teraz. Takže tam by som to na nejakú humanizáciu nevidel.
17.11.2010 (18:08)  
Kdyby je tak napadlo vyměnit 8 míst za 6 v kupé. Stejně snad nikdy nejede 8 lidí v oddíle. A být tím uprostřed v řadě (pokud jede 5 mebo 6) není úplně nejpohodlnější (což jsem si mohl dnes vyzkoušet v ecB Odře).
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
17.11.2010 (18:00)  
Tak ještě než ty jídeláky zrušíte, tak by nebylo na škodu zamyslet se nad tím, proč do nich nechodí tolik lidí, mimo jiné, je jedním z důvodů právě technická a morální zastaralost a tedy i strach o hygienickou nezávadnost, pak samozřejmě cenou... A ještě dodám, že jídelák je mnohdy jediné místo, kde se dá v přecpaném IC/EC směrem na Ostravu a Slovensko sedět - což samozřejmě neni argument.. Ale co je v dnešní době ekonomicky udržitelné??? A dodám že jídelní vůz je i jedním z plusů dálkové železnice oproti autobusům. Dobrý postřeh s elektromagnetickýma brzdama - které tam asi nebudou, teď jde o to, jestly by to na Gorlitz šlo..
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko