..: ČD ukončily 3 tendry – jídelní vozy opraví ŽOS Vrútky :..

Bistrovůz ARmpee832.001 ČD, Praha Masarykovo n., 16. 3. 2010, foto: Josef Petrák Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.

S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky

První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“

Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.

Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování

Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.

Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 17.11.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
18.11.2010 (20:16)  
Davidus - hehe, napadlo mne neco podobneho. Ale myslim, ze problem uz v tom, ze to neni steak, ale proste platek kureciho nebo ceho a to uz bylo i potvrzeno:-)

Pjetro - to je prave to... Ty stravis 10 minut v Albertu tim, abys usetril treba 10 korun. Pivo ale nebude vychlazene a musis se s tim "tahnout". To je proste obecne ten princip hospod. Kvuli vylozene specialit (ale i treba tech stejku, ktere jen tak nekdo doma neudela) plati, ze domaci vareni vyjde levneji (suroviny). Ale stravis tim hodinu, zatimco v hospode to jenom snis a jdes. Takze ty hospody budou proste vzdycky drazsi. Da se diskutovat o tom o kolik, ale asi to bude vic, nez cena surovin plus pet korun...
Za sebe rikam, ze mne spise nelaka to menu proste.

mr.bean - ja teda v Hutniku (tom zpatky) jednou jedl taky a cisnik na mne taky nepusobil zrovna "SC dojmem", spis na IV.cenou. Ale zas na pohodovou IV.cenovou, nejakej des to nebyl, to ne! Ale aby mi jidlo do jednicky donesl jen za podminky, ze potom talir donesu zpet, tak to moc idealne nevypada...:-))
Jo, taky byl sam:)
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
18.11.2010 (18:14)  
Nevíte někdo, jestli se do toho VŘ na jídeláky přihlásily ŽOS České Velenice? V té tiskovce o tom nebyla zmíňka - kolik firem se přihlásilo...
18.11.2010 (18:08)  
No když už jsme u SD TRAIN tak si vzpomínám asi na měsíc starý zážitek z IC 580 Hutník. Číšník ve středních letech se pokoušel v mírně podnapilém stavu o kvalitní obsluhu v jídeláku, který byl obsazen asi z 90%. Na jeho obhajobu musím dodat, že to zvládal relativně dobře, s úsměvem a v klidu. Dokonce jedné madam nabízel "opravdu domácí česnečku." Na můj dotaz kde má kolegu, odpověděl že někdy jezdí pouze sám. Tak jsem si v klidu vypil 2 piva a při odchodu ejhle-kolega byl na světě. Před Českou Třebovou a s parádní kocovinou. Jistě, vlak vyjíždí z Třince brzy ráno, ale ta párty co měli den předtím musela stát za to.
18.11.2010 (18:03)  
Filip J.: Na toto jsem nedávno poukazoval také, to když jednotky 560 byly označeny za zánovní.
Pokud se ovšem někdo nesnaží naznačit, že se s nimi počítá jako by měly více než polovinu služby ještě před sebou.
18.11.2010 (16:55)  
waszyn-Zasuvky super. Pamatuji si ze tak 2 roky zpatky nejaky upoceny mamlas me v SD, prestoze jsem si objednal za cca 200 Kc, nevybiravym zpusobem zakazal pouzit ve "svem" voze notebook.


Já si zase myslím, že ten kdo si bere notebook do jídelního vozu je tak trochu blázen. Už jsem jich viděl hodně politých od minerálky a od piva. Podotýkám, že nejsem zaměstnanec JLV,SD ani WS. Hlavně pozor v Dluhonicích.
registrovaný uživatel chio 
18.11.2010 (16:43)  
M-průvodčí: pani Pohlová (http://nd01.jxs.cz/918/633/a5a85165ca_3038519_o2.jpg ) v modrogumnom prevedení? A dýchanie by nebolo treba zakázať?
18.11.2010 (16:22)  
Railpic: A neprenajíma si náhodou ten jídelák cateringová spoločnosť? Myslím že v prípade ČD bude oveľa viac vecí stratovejších než investície do rekonštrukcie reštauračných vozňov.
18.11.2010 (16:18)  
Já bych to řešila jednoduše - v celém vlaku se zakáže jíst. Cestující tam akorát jídlem dělá bordel a často obtěžuje ostatní cestující. Zvlášť ty prasata, co si vezmou jídlo od číňanů do velkoprostorovýho vozu a smrdí s tím na celý vůz.
Tak těm bych dávala alespoň 500 pokutu a ještě rádi by jedli v jídelním voze!
18.11.2010 (15:48)  
Davidus: Tak samozrejme, to klepanie steaku som myslel obrazne :) Mohol som to dať do úvodzoviek. Každopádne, kuchár tam z času na čas niečo skutočne klepe (asi ten obalovaný rezeň). Keď už si napísal, že Tebe príde WSK to najhoršie z jedálenských vozňov, tak mne sa pre zmenu zatiaľ nestalo, že by mi jedlo vo WSK nechutilo a to sa osobne považujem skôr za náročnejšieho konzumenta. Samozrejme, zázraky od pojazdnej reštaurácie na kolajisku nečakám :)
registrovaný uživatel Jugy  mail  
18.11.2010 (15:28)  
Autor asi chápe slovo "zánovní" jako to, co jezdí "za nové", tedy místo nového. Jinak fakt nevím... :-)

Ostatně zánovní produkt provenience země, která před 20-ti lety "zavřela krám" (NDR), je opravdu humorné slovní spojení.
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko