..: ČD ukončily 3 tendry – jídelní vozy opraví ŽOS Vrútky :..

Bistrovůz ARmpee832.001 ČD, Praha Masarykovo n., 16. 3. 2010, foto: Josef Petrák Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.

S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky

První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“

Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.

Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování

Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.

Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 17.11.2010 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
22.11.2010 (21:49)  
LED-kovou první třídou od Janozy jsem nedávno jel. To osvětlení je neskutečně agresivní, ty skleněné baňky, ve kterých jsou ty LEDky zastrčené, působí jako světšovací sklo, které koncentrují ty nepříjemné paprsky zhruba do výše očí. Výsledkem je neskutečně přesvětlený interiér, odhalující i sebemenší chybu laku nebo nerovnost na stěnách a podlaze. Když se rozsvítilo všech šest svítidel v kupé, vypadalo to tam jak na operačním sále. A150 s šedivými potahy křesel a hnusným bílým umakartem na stěnách oproti tomu působí téměř domáckým dojmem. Spolu s odfláknutým bílým nátěrem kupé to působilo neútulně, strašlivě studeně a popravdě řečeno, byl jsem rád, že jsem z toho vozu nakonec zase odešel. Tak lacině působící a odfláknutou "humanizaci" lze potkat fakt jen v ČR a u ČD. Jestli všechny humanizace budou takovéhle, potěš nás Pán Bůh...
EDIT: Hospoda, nebo alespoň bistro, mi na vlacích hodně chybí. Své dělají ceny a nulový marketing (ceny snížit, marketing zvýšit). Na budějických rychlících se v poslední době rozmáhá minibar, ale je problém, že nevím, zda na mém vlaku vůbec bude. Mám si koupit něco na zub do vozu, nebo přijede minibar? Navíc tahle služba tak, jak je nyní poskytována, působí strašlivě amatérsky, což hodně lidí také odradí od nákupu. Je tu hodně co zlepšovat.
registrovaný uživatel Sim 
22.11.2010 (19:23)  
Davidus 135 > tipuju, ze jde spis o denni (nocni) dobu... 357 vyjizdi z Plzne na Prahu v 9 vecer a to uz je vicemene pozde i na veceri.

Na stranu druhou, v patek na 355 trvala cesta z Plzne do Prahy 4 hodiny (v Chrastu nesel proud) ... a zrovna jako na potvoru minibar "vystupoval" v Plzni (a tento spoj je razen z nemeckych vozu, takze velka hospoda tu neni). Ja byl vybaven na cestu pres republiku z vlastnich zasob, ale behem dvouhodinoveho cekani v polich se po hospode (nebo aspon minibaru) shanelo pomerne dost lidi...

... takze by se dalo rict, ze ekonomicke pro provozovatele hospod na kolejich by mohly byt spoje, kde je vysoka pravdepodobnost uvaznuti na trati :-)

P.S. zda by to bylo resitelne energeticky i v pripade vypadku napajeni netusim, ale kdyz v patek dokazalo bezet dve hodiny topeni, pocitam ze by to utahlo i tu kuchyn.
22.11.2010 (18:06)  
Davidus: Tak to bola pre Teba skôr výhoda, že išlo WRm, aj keď pohodlím sa síce ARmpee ani zďaleka nevyrovná, ale zato je tam určite lepší výber jedál a hlavne, sú čerstvo pripravené, nie ohrievané. O JLV na Haškovi sa neskôr určite zmienim.
22.11.2010 (18:02)  
Sim- já jel asi před měsícem do Plzně a v barové části se celkem prali o místo...Záleží asi na dni
registrovaný uživatel Sim 
22.11.2010 (16:32)  
ups, ted na to koukam a neverim svym ocim ... misto druheho "v Rokycanech" si prosim domyslete "v rychliku 357 Franz Kafka" ;-)
registrovaný uživatel Sim 
22.11.2010 (9:37)  
pekar > Která jídla jsou nedobrá, které spoje jezdí prázdné, které naopak plné?

Zrovna vcera jsem koukal v Rokycanech do ARmpee v Rokycanech... v celem voze byl jeden clovek: servirka :-)
21.11.2010 (19:55)  
21.11.2010 (19:29)  
pozorný cestujúcí- jo tak je to možný, já vycházím jen ze svých zkušeností. Je to tak, to JLV bylo na hradčanech, ale vůbec si na nabídku i chování obsluhy nemůžu ztěžovat. Bohužel ale tentokrát nebylo Armpee, ale Wrm, a přitom hlásili bistrovůz, syčáci.
Jinak dej potom vědět, jak jsi byl spokojený na cestě do Budapešti
21.11.2010 (1:30)  
Davidus-no k tým palacinkám. Záleží asi od kuchára. Mne ich napr. urobil s nutelou a navrch dal čokoladový topping so šlahačkou :) Takže nemohol som protestovať :)
K tomu vínu sa nemôžem vyjadriť, lebo alkohol počas cestovania ( i vlakom ) zásadne nepijem. To JLV do Žiliny bol asi ARmpee na Hradčanoch, všakže? Ten som ešte nevyskúšal, ale podľa menu ten výber veru nič-moc. Začiatkom decembra plánujem cestu Plzeň - Bratislava na Haškovi, tak som zvedavý na tú ponuku JLV, na internete vyzerala pomerne lákavo.
20.11.2010 (18:14)  
pekař: typicky prázdné kuchyně jezdí na večerních hukvaldách. Chápu, že když se vůz dostane do Břeclavi, tak se nějak musí vrátit do Bohumína, ale rozhodně by bylo lepší tu kuchyň přehodit třeba na dřívější výkon Brno - Bohumín.

cena piva: Pendolino - třetinka Plzně točené 29Kč což není vzhledem k okolnostem bůhví jak moc. Lahváče jsou ale předražené a to všude. 39 za protřepané poloteplé pivo?? To mi opravdu nesedí.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko