..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
27.10.2010 (14:33)  
Zahajen provoz? Ja tam ctu neco o trech vlacich tam a zpet. To je ten tricetilety vyhled? No, super... Rekl bych, ze nejaka historicka jizda se ve smyslu svezeni se v nejakem historickem vozidle (a nemyslim ty jeste aktivni) se da uskutecnit i na jine trati, ne? Nebo kdyz to pojede na udrzovane trati, tak z toho svezeni neni takovy pozitek a "pocita se to" jenom na nejake specialne oprasene pro tri jizdy?
27.10.2010 (6:50)  
Do Zubrnic pojedou opět vlaky
Ke zrušení trati došlo v roce 1978.
V roce 1998 byla trať prohlášena za kulturní památku.
28.října 2010 bude slavnostně zahájen provoz.

Názorná ukázka, že na železnice je třeba se koukat s výhledem přes 30 let. Více na http://www.zelpage.cz/zpravy/7914
Registered user M 
25.10.2010 (13:41)  
Na jakem principu prosim funguje kapesne od firem v tomto konkretnim pripade?
25.10.2010 (12:22)  
Ministrovi se na stůl dostane : Zruš trať. On je politický člověk, je tam za stranu, o kolejích neví nic víc než že po nich jede vlak.

Ti co to předkládají tomu ministrovi ten návrh "zruš trať" si umí velmi krásně dopočítat, že jim z toho vypadne vysoké kapesné od zavedených firem, než kdyby to prodali Jančurovi, který jim nedá nic.

Vy nevíte jak to chodí ... vymýšlí se zakázky jen proto, aby někdo odsypal. Když už to nejde, změní se legislativa, aby se prostě muselo odsypat.

Proč se stavěl koridor na 160? Aby se mohl stavět někdy na 200... Proč se dělají někdy úplně hloupé rozhodnutí? Aby se mohly poté předělat ... Každá zakázka = velká domů.

Viděl jsem notářský zápis o dědictví, kdy jeden .... dědil po dědovi mimojiné novostavbu a 71 obrazů, na které ovšem existují doklady max 2 roky zpět. Dědy už se nezeptáme, ale je to jasné, když si uvědomíte, kdo to byl, ten co to všechno zdědil ...
Registered user ARmpee 
23.10.2010 (9:46)  
Ak sa teda ministerstvo dopravy oháňa nákladmi na údržbu týchto tratí, myslím, že by to chcelo podrobnú, odbornú a individuálnu analýzu nákladov údržby pre každú trať samostatne. Je jednoduché napísať, že prevádzka X tratí stojí ročne X miliónov korún ročne. Malo by sa uviesť, čo sa v priebehu roka na tejto trati urobilo a za akú cenu. Pretože je zaujímavé, že neveľký zväzok obcí na Morave si dokáže zničenú trať zrekonštruovať za nemálo miliónov korún a následne aj hradiť prevádzku na tejto trati. A taký kolos, ako vtedajšie štátne železnice (ešte s neoddelenou infraštruktúrou) dá od toho ruky preč, možno práve na základe nejakej teoretickej, nič nehovoriacej a z prsta vycucnutej analýzy.
.
Kroky terajšieho ministra dopravy sú naozaj veľmi špeciálne. Našiel odvahu na to, na čo nenašli jeho predchodcovia - usiloval sa znížiť ceny dopravných stavieb a úspory na ministerstve. Preto ohľadom nových stavieb na železniciach s ním súhlasím - aj keď to spôsobilo určité zdržanie a nevôľu aj na tomto DF. Avšak tento krok, čiže nákladné a nevratné rušenie tratí je v príkrom rozpore s dopravnou superkoncepciou. Takýmto rozhodnutiam musí predchádzať určitá diskusia a rozbor, nemali by sa diať v tichosti, pretože sa môže stať, že sa aj napriek snahe nič neušetrí. Diskutovať sa dá o zastavení prevádzky na určitých tratiach, ale to je niečo úplne iné.
Registered user M 
23.10.2010 (1:17)  
Aha, chapu, je to lumparna, je to uplne, ale radeji to nenapisu
Registered user pekař 
22.10.2010 (21:19)  
Jaky zpusob je lumparna? Ze to nikomu nenabidnou k odkupu? Tady bych si dovolil zapochybovat "kdo vi jak to je"...
Ze je to behem voleb a "nova zastupitelstva se nedokazi zformovat"? Stara zastupitelstva ale svou funkci vykonavaji i po volbach, neni tam vakuum.

Pozorně si přečti článek, snad ti on sám napoví, že všechno není úplně v pořádku.
Jinak o další debatu tady nemám zájem, jestli se chceš tahat za slovíčka, ok, ale do pošty.
Registered user Lampik 
22.10.2010 (16:51)  
KOLEJE JSOU UŽ POLOŽENY! NIC SE RUŠIT NEBUDE! KDYŽ UŽ SE JEDNOU POLOŽILI, JE ZCELA NEPŘÍPUSTNÉ JE DEMONTOVAT!
Registered user M 
22.10.2010 (16:34)  
Pak je tam jeden takovej protimluv nebo jak to rict - na jedne strane je kritizovano, ze se ty trate nikomu prodaji/nedaruji (presneji receno, ze se to nenabidne) a soucasne je kritizovano, ze se (pro)davaji predem vybranym zajemcum. Tak jak je to tedy? Rekl bych, ze oba stavy jsou vzajemne neslucitelne.
Registered user M 
22.10.2010 (16:30)  
Jaky zpusob je lumparna? Ze to nikomu nenabidnou k odkupu? Tady bych si dovolil zapochybovat "kdo vi jak to je"...
Ze je to behem voleb a "nova zastupitelstva se nedokazi zformovat"? Stara zastupitelstva ale svou funkci vykonavaji i po volbach, neni tam vakuum.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2016 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko