..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel nvlik 
19.10.2010 (5:30)  
SŽDC by si nejradši na všechno najala soukromé firmy a jediná její část která by byla skutečně její by bylo GŘ. To jen svědčí o čem ta firma je. Od začátku propouštění, úspory a vše je pro ně najednou zbytečné. Jde to vidět na těch výhybkách ve stanicích :( Traťováků je málo a u nich je vlastně všeho málo tak zruší postupem času i to co je prospěšné. Navíc mají velký vliv na zaměstnanost u ČD a tak ČD tlačí aby propouštělo dopraváky .. HNUS .. Bárta jako největší šetřílek tu organizaci brzo zavře .. ÚSPORA !
registrovaný uživatel Racek 
19.10.2010 (2:07)  
Pokud se obce chtějí bránit, mohou. Mandát starosty nekončí volbami, ale trvá až do prvního zasedání nového zastupitelstva (dokonce s více pravomocemi). Takže by měl reagovat ...
19.10.2010 (2:03)  
Může mi někdo vysvětlit význam termínu úspora v případě fyzické likvidace tratí?

Já nevím, ale něco mi říká, že ty koleje bude muset někdo něčím snést a rozhodně to zadarmo dělat nebude.

Pokud úspora, tak snad tam ty koleje nechám, nebo je odprodám, ale proboha proč je rušit? Co je za nesmysl, vždyť rušení je jen další výdaj oproti stavu "nechám ležet" třeba bez údržby.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
19.10.2010 (0:39)  
No, mám obavu, že tato doba byla vybrána nenáhodně. Než si nová zastupitelstva rozdělí funkce, zorientují a rozkoukají se, tak už nebude na co reagovat - tratě už nebudou...
registrovaný uživatel happy 
18.10.2010 (23:48)  
Velmi trefný článek. Mně to přijde, že někdo u SŽDC hledá politické body. Pan ministr rád slyší na téma úspory. Ovšem je otázkou, jaké velké budou ve skutečnosti ony rádoby reálné úspory. Celá tato hurá akce s rušením je naprosto zmatečná. Nikdo nic neví, nikdo nepodává korektní informace. Náměstek Toman si dokonce protiřečí s tiskovým mluvčím Hallou. Atd. atd. Ze zákonů si dělají trhací kalendář, z obecních zastupitelstev osly. Navíc v době voleb, kdy není jasné uspořádání úřadů.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko