..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
22.10.2010 (12:28)  
Sice jsem obecně pro rušení nadbytečných "polních drah", ale takovýhle způsob provedení je lumpárna. Je na tom ale krásně vidět, jak to v branži funguje :-(
registrovaný uživatel M 
22.10.2010 (11:12)  
pekari, pekari, kdybys poradne cetl, tak bys zjistil, ze zadne M tema neni. Vzdy jsem reagoval na nekoho jinyho. At uz na stovky Brnaku denne v Laa nebo na ucelovou (a spravedlivou) platbu za pouzivani silnice. Tak bud tak laskav a dvakrat cti, potom pis (ostatne jako vzdy jsi nenapsal celkem nic)
21.10.2010 (23:39)  
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
21.10.2010 (21:37)  
Miroslav Zikmund: "...Kdyby platili v průměru 3 600 Kč / rok, získala by státní kasa 14 400 000 000 korun..."
Pane kolego, na daních už platíme více než dost. Je na státu (a jeho institucích), aby se konečně naučil vybrané daně efektivně využívat!
21.10.2010 (19:49)  
Jsem proto zrusit trat Hevlin-Hrusovany uplne a misto ni udelat napr.cyklostezku,pac tim vlakem tam stejne nikdo nikdy nejezdil
registrovaný uživatel SYN 
21.10.2010 (19:43)  
Honzatvs: jojo, viz já o padesát příspěvků dole (a spousta jinejch lidí) - vytrhávat opravdu NE...
registrovaný uživatel pekař 
21.10.2010 (19:42)  
K té lokálce 314. Je to několik málo let, co po ní jezdily přeplněné motoráky, i dnes má svůj potenciál, hlavně přes léto.
Ale opravdu by mě zajímalo, proč se tady neřeší to, o čem ten článek skutečně je. Místo únavných debat na různá "M" témata:)
P.S. akorát byla na Nově zpráva o nespokojenosti železničářů, lokálek ale se netýkala. Co dodat. Když se rušilo před lety na Slovensku, stávku zaměstnanců musel zrušit až ústavní soud...
registrovaný uživatel Lampik 
21.10.2010 (19:13)  
Sim- Pozor! sólo šukafon možná, ale že by nákladní doprava neexistovala? Že ne? Tak to můžete strávit týden na téhle trati a potom možná změníte názor. Takřka denně jezdí po 314 na konečnou manipulák a do Mladecka také, v průměru tak 2-3 týdně. A proč teda trať neprodloužit? Dálnice se taky staví z bodu A do bodu nic a poté se zruší, protože ji nikdo nevyužívá? Jde tady o to, že to celé rušení je nesmysl...chce to NÁPAD A SYSTÉM takový, aby to všechno klapalo tak jak má? To nejde? Od čeho jsou ti nahoře? Proč si je volíme a proč jim "důvěřujeme"....A chci slyšet důvod, proč zrušit trať, po které sice nic nejezdí, ale JE tam a chtěl bych vědět, např. u tratě 312, když přestala osobní doprava, kdo na ní něco dělal...sekala se kolem trati tráva, nebo se snad měnilo podloží, nebo zabezpečovali přejezdy? Tady nejde o rušení vlaků, tady jde o rušení kolejí....PROČ? Navíc vytšina navrhovaných tratí je na mapě označena za ROMANTICKOU LOKÁLKU...co z toho, když tu ROMANTICKOU LOKÁLKU zruší........????
registrovaný uživatel M 
21.10.2010 (15:56)  
Jsem pro:-) At se silnice a jejich vsemozna sprava plati jen z vyberu adresnych dani (resp. poplatku) za jejich pouzivani. Soucasne at se zrusi dotace (snizi dane na to urcene) do verejne dopravy a provoz plne hradi cestujici. Podle zcela stejneho principu.
Schvalne, kdo zustane na nule a kdo zaplati vic:-)

PS: A taky konec nejakym detskym slevam, pridavkum na dite a podobnym vecem, ktere plati i ti, kteri zadne deti mit nemuzou. Dale zdravotni pojisteni by bylo na stejnem principu jako cestovni pojisteni, tedy rizikove cinnosti a skupiny za ruzne velke pripojisteni. Kdyz adresne, tak adresne. Kdyz ucelove, tak ucelove:-))

Co by se ale na tech sazbach zmenit mohlo je docela nesmyslne urcovani podle objemu motoru. U silnicni dane je to zvlastni, u pojisteni je to na palici zcela.

A poznamecka - rocni sazba 3600 korun se tyka aut s objemem 2-3 litry. Rekl bych, ze takhle prumerne ceske auto nevypada. Ve vypoctu by se melo pracovat spise se sazbou 3000
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko