Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.
Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.
Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.
Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.
Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.
Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje
Zdroj: České dráhy, foto: kubam
Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.
Ten zbytek se měl udělat už dávno, postupně, nenápadně, a s veškerou samozřejmostí. Plesat nad tím, že na takové trati je v roce 2009 nějaké zabzař a peróny a trať není úplně shnilá, to je jako nechat si gratulovat, že mám v divadle konečně na sobě něco jiného než tepláky. Modernizací by bylo, kdyby ta trať získala trochu rozumnější stopu (viz libovolná mapa) a jízdní doba se zkrátila o několik minut (tj. rychlost se dostala někam podstatně přes 100 km/h). Takhle jde jen o maximalizaci (aspoň bych rád věřil, resp. mě ještě nikdo nepřesvědčil o opaku) toho, co se dá vytřískat ze stopy 150 let staré. Je to fajn, ale NENÍ to modernizace.
V "tom" clanku se pise jenom o tratich v Nemecku, mel jsem zato, ze je rec prave o tech kratkych tratich. Ruznych cen (proti te "vnitro" SONE) jsem si nevsiml.
http://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=1057
Podobně netvrdím, že se neměla opravit 248ka. Ale protestuji proti jejímu označování za "moderní trať." Ne, ta začíná za tím Retzem, tohle je jen jakási "na ten kousek ještě snesitelná přípojka k moderní trati." Ano, oprava mostů, peróny ve Znojmě apod., to jistě bylo potřeba. Při té příležitosti už byl ten drát drobnost a tak se tedy pověsil. Fajn, tak to má být, za ty prachy řekl bych optimální. Ale to přece není "modernizace," sakra. To je "uvedení do referenčního stavu" které se dřív či později bude muset udělat všude (s drátem či bez), kde se to nemá zavřít. Není to prostě nic zvláštního a jakékoli případně související oslavy (či oslavné texty) jsou trapné - asi jako kdybych uspořádal doma oslavu, že jsem konečně vyhodil starou shnilou židli.
Taková SONE+ÖBB za rozumnou cenu by zájmu o cestování v relaci CZ-A velmi prospěla. Platná by mohla být řekněme pro regionální vlaky na tratích (ÖBB) 141, 142, 800, 810, 820, 830, 831, 901, 902, 903, příp. i 910 a 912. Ale to je asi utopie.
(a špatné skloňování u těch viaduktů)
Jinak samozřejmě díky za článek!
Jak je vidět u Wien Spezial, který sice existuje i bez Railplus, ale za 2.5x vyšší cenu, ČD cestující bez In-karty/Railplus nejspíš vůbec nechce. Pravdou pak ale je, že se In-karta vyplatí už po 3 cestách Břeclav-Vídeň a zpět.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.