..: Dokončení elektrizace Šatov - Znojmo :..

CityShuttle ÖBB Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.

žst. Šatov Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.

Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.

Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.

znojemské nádraží, foto: kubam Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.

Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje

Zdroj: České dráhy, foto: kubam

Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.

 

Walker Poslat mail autorovi | 11.11.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kubam 
12.11.2009 (8:26)  
ještě asi poslední reakce, jak píše Twix, nebyla to miliarda za elektrizaci...od částky, která na tuto stavbu padla je třeba odečíst:
- cca 400 mil. za most (to by se muselo tak jak tak udělat)
- určitě nemalá částka za žst. Znojmo, jejíž rekonstrukce byla taky potřeba

Copak by bylo lepší dát "jen něco okolo 700 mil." a jezdit dál 810 a někde přesedat do rakouskýho vlaku? Nebo vytrhat koleje úplně? Já si myslím, že tohle bylo to nejlepší, co mohlo být. Trať má 100 km a pokud by posledních 11 km zůstalo bez drátů, nebyla by tu šance na rozvoj.
12.11.2009 (8:14)  
Já nevím proč tady vládne takový nesouhlas s rekonstrukcí tratě, která spočívala především v nahrazení provizorního mostu v havarijním stavu (ten by tak jako tak už dlouho nevydržel), výměně svršku, přestavbě kolejiště dvou stanic na kulturní úroveň (nic megalomanského tam nevidím) a výstavbě dvou nových zastávek.
Elektrizace byla poněkud vedlejší věc (nebyla tak drahá, když se nestavěla napájecí stanice) a asi by to šlo i bez drátů, ovšem potom by se muselo
a) jezdit celou 100 km dlouhou trasu s Herkulem jako předtím
b) v Retzu na ten kousek přepřahat na "nějaký" diesel
c) znovu zavést přestupy do 810 ČD (nebo něčeho), což mi přijde pro cestující i železnici zdaleka nejhorší a nejméně efektivní řešení.
Chápu když někdo pomlouvá elektrizace tratí, na které stejně nemáme vhodná elektrická vozidla (Lichkov, Velenice, zčásti Šumperk). Ale zavrhovat tuto rekonstrukci, u jejíž "příležitosti" se natáhly dráty, a zároveň si stěžovat jak se u nás vlakem jezdí pomalu a nekulturně...
registrovaný uživatel Mozek 
12.11.2009 (7:11)  
Vít Špinka: ANO, EURegio je super nabídka (v aplikaci jizdenka.cz však tuto variantu zadat nejde, proto mi to poněkud uniklo). Jenže, jak jsem už naznačil, je to pouze pro držitele In-karet. A kolika obyvatelům Znojma se ji vyplatí pořídit, když do Prahy či Brna dojíždí busem? (Tím nechci zpochybňovat tento způsob dopravy, rychlejší to bezesporu je.)
http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=56742
Takže, kdo In-kartu nemá, musí se i nadále na výlety do Vídně vydávat autem, ať už přímo do cíle, při počtu 3 až 5 (příp. i ve dvojici pro cíle kdekoliv jinde, než v hl. městě) se vyplatí zajet autem do Retzu, tam zaparkovat před nádrem a koupit EinfachRaus za 28 E.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
12.11.2009 (6:18)  
For Znojemak: rozumím vaši radosti z opravené trati, ale pokud se do toho vrazila miliarda, jen kvuli vinobraní, vánočnímu trhu a cyklistům, tak to je nad hranící mého chápání. Skutečný důvod musí být zřejmě jiný.
12.11.2009 (1:39)  
Pane Zárubo :) Děkuji vám za krásný příklad člověka bez troška soudnosti :-D a to jsem ještě slušný :) takže vy navrhjete pro znojemsko vlastně jenom, novou trať na Brno, na Okříšky a nová vozidla. A máte i podobné plány pro jiné regiony ?? protože potřebných staveb je určitě po republice mraky. Tak on to není problém že, páč ČR má na to aby stavěla orbitální stanici na oběžné dráze, podzemní tunel do Austrálie a pečení holuby nám lítají přímo do pusy ... i když moment, vlastně ne. Nic z toho se neděje a nikdy dít nebude i když věřím že vaší pusou by se aspoň něco z toho postavit dalo. Tyhle vaše teorie jsou úplně zcestné jak finančně, tak možnostma. Prostě žijete kde žijete a na něco je a na něco není. Do Znojma přilétla první vlaštovka a my jsem za to rádi. Snad brzo přiletí další. Osobně si myslím že tato trať má přínos. Kdo není zdejší tak neví jak probíhá poslední dobou zdejší spolupráce mezi Retzem a Znojmem. Jezdí zvláštní vlaky na oboje Vinobraní do Retzu i do Znojma, na vánoční trhy, poslední dobou cykloturisté zjišťují že se dá dojet vlakem i do rakouska a zpátky po svých ..Vývoj tu je a tohle spojení ho jen podporuje.
registrovaný uživatel M 
12.11.2009 (1:32)  
Kocurek Jiri - to jako fakt? No, asi jo, protoze to vysvetleni opravdu ma docela dost smysl. Pak ale otazka - v clanku je psano, ze to financovala SZDC. Dostala na to penize od Rakouska nebo jsme rakouske uhelne elektrarne pomohli z nasich penez (jakoze na revans, kdyz nam pichli s Temelinem)?

Farkac karel - bombovy argument. Jenomze tech stanic, ktere by se mely modernizovat je jaksi vic, takze "je dobre, ze se neco postavilo" je jaksi dost mimo misu. Je to jako mit maturitu ze zemepisu a synka pochvalit, ze se uci. Jenze on se uci dejepis, coz je take jiste dobry a dulezity predmet, jenomze momentalne je potreba se ucit zemepis...

Karel Kovarik - ono se za 10-20 let pocita s tim, ze ve Vidni budou divadla hrat v cestine?:-)
A neco proti cene 303 korun za zpatecni do Vidne? Jednoducha z Vidne do Retzu stoji 15 (!!!) euro. Takze ano, je to hodne super cena. Autem to Znojmaka levneji nevyjde. Naopak "Retzera" to autem, co se benzinu tyce, levneji vyjde a presto jede vlakem. Jak jsou ty pojmy drahe a levne relativni, ze... Pokud jsi to nemyslel ironicky, tak se omlouvam
registrovaný uživatel bub 
12.11.2009 (0:52)  
No aspoň kaštani uvidí pořádný vlaky a ne trosky ČD , a pak se třeba i vzbouří:-)
Ale je pravda, že ač přes nějaké výhrady co někteří mají, je lepší když zkorumpovaný stát investuje alespoň něco málo do tohoto s hmatatelným výsledkem a určitým užitkem, než do arbitráží,sociálních dávek, různých studíí,grippenů,vakcin,obrněných transportérů, policejních vozidel každý rok nových atd........tak ještě do Znojma nakoupit nějaká ta Desira, Regioshuttly, Talenty....pardon to nepřichází v úvahu, takže Regiokrám nebo jiný ze spřátelené Škodovky za těžké peníze nakoupený zmetek.....k smíchu nebo k pláči???
12.11.2009 (0:24)  
MZ: Uhlí myšleno nevážně, spíše jako možnost odklonové trasy.

Přímo ze Stockerau? Nezlobte se, ale v Absdorfu ... Samozřejmě v mém nápadu by byla minimálně ve Stockerau úvrať navíc.
12.11.2009 (0:02)  
kubam: Šotoušek lokálpatriot? :-) Já tu údržbu a dráty přece podpořil. Jen to odmítám nazývat "modernizací," protože jde o obyčejné uvedení do stavu, který sice moderní není, ale už to aspoň také není taková ostuda (aneb pokrok z roku 1920 do roku 1980). Nazývejme věci pravými jmény.

K moderní železnici se nedobereme tím, že k té staré (popř. oprášené) dáme cedulku "Toto je moderní trať, a kdo to zpochybňuje je podvratný živel." Cesta k cíli vede přes přiznání, že to co děláme (včetně většiny koridorů) je jen jakási resuscitace a skutečný rozvoj musí teprve následovat (má-li ho být dosaženo). Všelijaké fanfáry kolem každého "veledíla" jsou naprosto směšné, nejhorší snad pamatuju otevírání zastávky Kojovice zvláštním vlakem s hudbou. :-DD

Jestli chcete, aby do Znojma zase někdy někdo jezdil vlakem i odjinud než z Břeclavi a Vídně, tak první co musíte udělat je říct: Ano, 241 stojí za H a trať do Brna vůbec neexistuje. Když se to bude říkat dost dlouho a dost nahlas, tak se s tím třeba někdy něco udělá. Ale když se budou šotouši a s nima půl GŘ navzájem chlácholit, že ta hodina cesty navíc vlastně není nic tak špatného a že kdyby se daly nový vozidla tak už by to bylo jen 50 minut a to už pak převáží ta možnost se kochat, tak to je pak zastavení dopravy vážně jen otázka času.
registrovaný uživatel kubam 
11.11.2009 (23:33)  
Těch 90 km/h je jen prvních pár km, za Retzem je už 110 km/h a dál to stoupá až na 140 km/h. Cena na Praterstern je někde od okolo 270 Kč (zpáteční na 4 dny) a všichni ti kritici se můžou jít bodnout. Už mě tady ty diskuze unavují. Konečně můžeme ze Znojma aspoň někam jet "vlakem" a všichni to jen kritizují...takoví patří přesně mezi ty, co se už léta snaží Znojmo naprosto odříznou a nejraději by posunuli hranice o 15 km nahoru....tady na zelpage s diskuzema končím....
  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko