Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.
Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.
Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.
Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.
Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.
Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje
Zdroj: České dráhy, foto: kubam
Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.
- cca 400 mil. za most (to by se muselo tak jak tak udělat)
- určitě nemalá částka za žst. Znojmo, jejíž rekonstrukce byla taky potřeba
Copak by bylo lepší dát "jen něco okolo 700 mil." a jezdit dál 810 a někde přesedat do rakouskýho vlaku? Nebo vytrhat koleje úplně? Já si myslím, že tohle bylo to nejlepší, co mohlo být. Trať má 100 km a pokud by posledních 11 km zůstalo bez drátů, nebyla by tu šance na rozvoj.
Elektrizace byla poněkud vedlejší věc (nebyla tak drahá, když se nestavěla napájecí stanice) a asi by to šlo i bez drátů, ovšem potom by se muselo
a) jezdit celou 100 km dlouhou trasu s Herkulem jako předtím
b) v Retzu na ten kousek přepřahat na "nějaký" diesel
c) znovu zavést přestupy do 810 ČD (nebo něčeho), což mi přijde pro cestující i železnici zdaleka nejhorší a nejméně efektivní řešení.
Chápu když někdo pomlouvá elektrizace tratí, na které stejně nemáme vhodná elektrická vozidla (Lichkov, Velenice, zčásti Šumperk). Ale zavrhovat tuto rekonstrukci, u jejíž "příležitosti" se natáhly dráty, a zároveň si stěžovat jak se u nás vlakem jezdí pomalu a nekulturně...
http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=56742
Takže, kdo In-kartu nemá, musí se i nadále na výlety do Vídně vydávat autem, ať už přímo do cíle, při počtu 3 až 5 (příp. i ve dvojici pro cíle kdekoliv jinde, než v hl. městě) se vyplatí zajet autem do Retzu, tam zaparkovat před nádrem a koupit EinfachRaus za 28 E.
Farkac karel - bombovy argument. Jenomze tech stanic, ktere by se mely modernizovat je jaksi vic, takze "je dobre, ze se neco postavilo" je jaksi dost mimo misu. Je to jako mit maturitu ze zemepisu a synka pochvalit, ze se uci. Jenze on se uci dejepis, coz je take jiste dobry a dulezity predmet, jenomze momentalne je potreba se ucit zemepis...
Karel Kovarik - ono se za 10-20 let pocita s tim, ze ve Vidni budou divadla hrat v cestine?:-)
A neco proti cene 303 korun za zpatecni do Vidne? Jednoducha z Vidne do Retzu stoji 15 (!!!) euro. Takze ano, je to hodne super cena. Autem to Znojmaka levneji nevyjde. Naopak "Retzera" to autem, co se benzinu tyce, levneji vyjde a presto jede vlakem. Jak jsou ty pojmy drahe a levne relativni, ze... Pokud jsi to nemyslel ironicky, tak se omlouvam
Ale je pravda, že ač přes nějaké výhrady co někteří mají, je lepší když zkorumpovaný stát investuje alespoň něco málo do tohoto s hmatatelným výsledkem a určitým užitkem, než do arbitráží,sociálních dávek, různých studíí,grippenů,vakcin,obrněných transportérů, policejních vozidel každý rok nových atd........tak ještě do Znojma nakoupit nějaká ta Desira, Regioshuttly, Talenty....pardon to nepřichází v úvahu, takže Regiokrám nebo jiný ze spřátelené Škodovky za těžké peníze nakoupený zmetek.....k smíchu nebo k pláči???
Přímo ze Stockerau? Nezlobte se, ale v Absdorfu ... Samozřejmě v mém nápadu by byla minimálně ve Stockerau úvrať navíc.
K moderní železnici se nedobereme tím, že k té staré (popř. oprášené) dáme cedulku "Toto je moderní trať, a kdo to zpochybňuje je podvratný živel." Cesta k cíli vede přes přiznání, že to co děláme (včetně většiny koridorů) je jen jakási resuscitace a skutečný rozvoj musí teprve následovat (má-li ho být dosaženo). Všelijaké fanfáry kolem každého "veledíla" jsou naprosto směšné, nejhorší snad pamatuju otevírání zastávky Kojovice zvláštním vlakem s hudbou. :-DD
Jestli chcete, aby do Znojma zase někdy někdo jezdil vlakem i odjinud než z Břeclavi a Vídně, tak první co musíte udělat je říct: Ano, 241 stojí za H a trať do Brna vůbec neexistuje. Když se to bude říkat dost dlouho a dost nahlas, tak se s tím třeba někdy něco udělá. Ale když se budou šotouši a s nima půl GŘ navzájem chlácholit, že ta hodina cesty navíc vlastně není nic tak špatného a že kdyby se daly nový vozidla tak už by to bylo jen 50 minut a to už pak převáží ta možnost se kochat, tak to je pak zastavení dopravy vážně jen otázka času.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.