Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.
Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.
Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.
Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.
Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.
Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje
Zdroj: České dráhy, foto: kubam
Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.
Z toho důvodu jsem rád, že aspoň z jednoho hraničního přechodu české vehikly zmizí a za to ta miliarda rozhodně stála. Jinak ovšem celá trať (bez ohledu na to, v jakém je stavuú má jednu jedinou nevýhodu: slouží výhradně a pouze pro to Znojmo. Už z Jihlavy je mnohem rychlejší jet do Vídně přes Brno, o vzdálenějších destinacích nemluvě. A na jednodenní výlet do Vídně mohou i v té nepříliš vzdálené Jihlavě s klidem zapomenout: v so/ne se to přes Znojmo rozhodně zvládnout nedá a to ani v budoucnu. V rámci české dopravní sítě je totiž to Znojmo dost odřízlé od světa- to už je ale úplně jiná pohádka...
znojmák: Je sice hezké mít nová vozidla, ale v prvé řadě je třeba mít po čem jezdit. A v tomto skutečně naše síť zaostává. Velká část zmíněných obyčejných lidí proto také vlakem vůbec nejezdí! Co je mi platné, že jede Regionova, když 55 km z Prahy do Dobříše jede hodinu a třičtvrtě! Pravda, je to pohodlnější než 810, ale to samo o sobě ještě neláká lidi jezdit do Dobříše vlakem. A v tom je ten problém. Neříkám, že by tam musela být nějaká rychlodráha, ale 80 km/h (v malých obloucích 60) by udělalo své.
jako stavar Vam mohu zodpovedne rict, ze existuje cela rada nutnych technologických pauz, kdy se po provedeni nekterych praci neda v danem miste pracovat, tudiz jedna parta klidne muze delat dva useky najednou
Podívejte se, kolik elektrifikovaných přechodů máme s Německem? Jen jediný, to je tragédie! Je absurdní jezdit na západ přes Drážďany, ale je to paradoxně výrazně rychlejší, ačkoliv je to na Frankfurt o více než 200km delší! Pak někdo chce tvrdit, že tunel do Berouna a VRT přes Rozvadov nebo alespoň DMB přes Domažlice není potřeba?
Jestli ano, tak asi patří do ústavu nebo nežije ve 21. století.
Pozn.: Pokud se to delalo soucasne, tak to jedna parta delat nemohla - leda by vzdycky cekali, az jim ztuhne beton:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.