..: Subvencované výkony na severu Čech lákají Brity i Francouze :..

DB 612 SmržovkaLiberecko – Vozit cestující po českých lokálkách s vydatným příspěvkem krajů je pro dopravce zřejmě lákavé sousto. Důkazem toho je alespoň zájem firem, které se přihlásily do soutěže na zajištění regionální vlakové dopravy po vybraných tratích v Libereckém kraji. Ten je po Karlovarsku teprve druhým, který bude provoz osobních vlaků suvencovat podle toho, kdo z dopravců nabídne nejlepší podmínky. Na severu Čech soutěží celkem 5 dopravních společností se zvučnými jmény. Ty se utkají zhruba o třetinu tratí v Libereckém kraji, na jejichž provoz právě doplácí.

Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností říká, že je načase, aby podobné soutěže začalo vyhlašovat samotné ministerstvo dopravy a jiné kraje. Podle něj je právě vysoký počet uchazečů signálem, že o provozování regionální železniční dopravy je u nás zájem. Většinu financí na úhradu ztráty z provozu osobních vlaků zatím plošně získávají ČD, které ročně inkasují kolem 8 miliard z veřejných prostředků a požadují další. Podobné podmínky tak chtějí i ostatní dopravci. Do soutěže na severu Čech se přihlásily společnosti Arriva, České dráhy, Keolis, Student Agency a Viamont.

Výběrové řízení zatím vypsal jen Liberecký a Karlovarský kraj. Ty budou později dopravce porovnávat, rozhodujícím faktorem pro uzavření kontraktu na patnáct let bude cena a kvalita nabízených vlakových spojů. Podle Petra Moravce, bývalého šéfa Veolia Transport, který je v současnosti náměstkem pro osobní dopravu ČD, tyto tendry ukáží skutečné náklady na provoz a kraje pochopí, že budou muset za dopravu platit více než dosud. Petr Prokeš, vedoucí společnosti KORID zajišťující na Liberecku koordinaci veřejné dopravy, se nechal slyšet, že by na kolejích v kraji rád viděl moderní nízkopodlažní motorové jednotky. Ty by měly splňovat všechny současné požadavky v osobní vlakové dopravě.

Kraj by měl mít ke konci února však již jasno, kdo bude zajišťovat dopravu na trati z Liberce do Rybniště přes Žitavu. Okolo českých kolejí se zatím v tichosti pohybují i jiní dopravci, jako německé Deutsche Bahn, či rakouské ÖBB. Liberecký kraj již dříve podobnou soutěž vypsal, nicméně nabídky od ostatních dopravců byly mnohem vyšší a dražší než současný provoz Českých drah. Dle serveru iDNES.cz Ministerstvo dopravy chystá nový zákon o veřejných službách v přepravě, z něhož pramení, že VŘ bude vyhlašovat samotný stát.

Zdroj: iDNES.cz; námět: Adys


Vítek_V | 16.1.2009 (16:14)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
17.01.2009 (13:07)  
Ales Franc
1.Nikdo nechce 100x lepsi servis. Staci i 1,1x... (i tohle je totiz zlepseni)
2.Proc pocitas odepisovani na 15 let? Po tech 15 letech jako reknes "no, uz je to udepsany, musim to povinne hodit ze skaly"? Jako je to jiste prekvapeni, ale nejakou hodnotu to bude mit i po tech 15 letech (co bude v ucetnictvi je vypocet navratnosti investice nepodstatne). Bud se to nekomu proda (a tim se jakoby snizuje vstupni cena) NEBO to bude jezdit dal (a proto nema cenu investici rozpocitavat na 15 let, ale na dobu "fyzicke" zivotnosti). Obecne by bylo idealni nezatezovat se odpisama, kdyz jim mozna nerozumis...
3.Zajemce nahodi cenu X, pricemz v cene X bude zcela jiste zakalkulovany i nejaky zisk... Pokud cena X nenaplni optimalni predstavu cena/vykon, tak proste tahle firma nevyhraje. That´s it...

PS: Kdyz srovnavas novou jednotku a regionovu - ma regionova zivotnost jako uplne funglnova jednotka?
registrovaný uživatel Web 
17.01.2009 (12:23)  
karosa: Jenže dopravce ve VŘ nevyhrává nabídnutou cenou za jízdenku, ale požadovanou dotací :-))

http://ekonomika.idnes.cz/stavebni-firmy-se-poperou-o-rekordni-drazni-zakazku-za-36-miliard-pxa-/eko-doprava.asp?c=A090113_204216_ekonomika_dp

Copa že to tu ještě nikde není?
registrovaný uživatel Tlapa 
17.01.2009 (12:17)  
Aleš Franc
Já bych to neviděl tak pesimisticky: podívejte se, co Viamont dokázal na trati KV-Mariánky. Dotace na vlkm tuším mají o něco vyšší, než měly ČD, za to ale nebídli vozidla mnohem slušnější (RegioSprinter vs.810)...
A co se týče personálu, ten mají - pokud vím - všechen svůj - nenabírali ani nikoho z drívějších zaměstnanců ČD, kteří na té trati dříve pracovali. Když to zvládli oni, proč ne zkušený dopravce jako Keolis nebo Arriva..?
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
17.01.2009 (12:10)  
Hoši , neidealizujte si to. Představa , že někdo zakoupí za miliardy nové jednotky a bude poskytovat 100 x lepší servis než ČD a přitom bude levnější , je lichá.

Udělejme si modelový případ. Cena nové , moderní jednotky může být 200 mil Kč , tato najede za den prům.500 km. Bude počítáno s jejím odpisem za 15 let-tudíž pouze odpisy na 1 km budou cca 70 Kč, nafta cca 14 Kč , mzdové náklady prov. zaměstnanců též cca 14 Kč/km a to jsme již na cca 100 Kč/km. Kolik činí další náklady jako třeba dopravní cesta, režie, opravy , úklid , depo apod ? A teď proti tomu vystartuje ČD s Regionovou v pořizovací ceně 20 mil , tudíž odpis nebude 70Kč/km , ale 7Kč/km. ČD s Regionovou musí být levnější , než soukromník s novým desirem. Teď je to o kraji čemu dá přednost. Dle mých zkušeností kraj spíše upřednostní cenu.

jak se nový dopravce vypořádá s tím, aby hospodařil při provozování dopravy ve veřejném zájmu alespoň vyrovnaně, to znamené bez zisku a bez výdělku

Hlavním cílem podnikání je dosažení zisku , proto nevidím žádný důvod , poč by se někdo měl snažit vyhrát výběrové řízení , pokud by plánoval zisk 0.
registrovaný uživatel M 
17.01.2009 (11:36)  
Ja se bavim take...

Kuprikladu tim, ze vyska ceny jizdneho (pro cestujici) nejak souvisi s vyskou dotaci (jak??)... Takze kdyz nekdo bude jezdit mikrobusem a nekdo jinej kloubakem, tak oba budou mit stejne dotace?
Kdyz nekdo nabidne vlak z roku 2009, tak muze ocekavat stejne dotace jako ten, ktery nabidne vlak z roku 1969?
No asi ano, protoze karosa se vyzna a vi zcela presne, ze "kraj nastavi cenove podminky pro vsechy stejne"...
registrovaný uživatel karosa  mail  
17.01.2009 (11:28)  
Sleduji diskuzi k tomuto tématu, a docela se tím i bavím. On totiž zatím nikdo neuvedl fakt, že CELÉM Libereckém kraji bude od 1.3. 2009(termín byl posunut z důvodu pořádání MS v lyžování, jinak už měl platit od 14.12.) Integrovaný dopravní systém, takže jízdné bude pro všechny dopravce( vlaky i autobusy)nastaveno stejně a cestující si bude moci vybrat nejlepší variantu, která mu bude vyhovovat, tzn., že bude moct na jednu jízdenku i kombinovat vlak i bus. Takže to nebude v kraji tak, že jeden zájemce nabídne nižší cenu a vyhraje VŘ. Ne, kraj nastaví cenové podmínky pro všechny dopravce a poté si vybere případné zájemce.
registrovaný uživatel M 
17.01.2009 (11:10)  
Nechic - tak jeste ze CD to jizdne zlevnuji:-)
registrovaný uživatel DJ 
17.01.2009 (10:48)  
Nechic: Myslím, že i kdyby Jančura skutečně "zmonopolizoval" dráhy a pak zvedal jízdné, tak by to nebylo horší, než současné "monopolozované" dráhy, taktéž zvedající jízdné.

Ke druhé části otázky - samozřejmě, že to možné není. :-(
registrovaný uživatel Web 
17.01.2009 (9:40)  
Nechic: To je vtip? :-)
registrovaný uživatel Nechic  mail  
17.01.2009 (9:32)  
Hlavně at to nedostane SA. Pro Jančuru je tratí škoda, stačí monopol LBCPHA . Aby ještě zmonopolizoval dráhy a pak zvedal jízdný o to fakt nestojim :-/
Jinak někdy v únoru tu byl článek, že na mistrovství už se pojede po trati ze Sklarzske Poreby. Je to vlastně nějak možné? :D
EDIT: Tak tady je link
http://www.zelpage.cz/zpravy/5850
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko