..: Subvencované výkony na severu Čech lákají Brity i Francouze :..

DB 612 SmržovkaLiberecko – Vozit cestující po českých lokálkách s vydatným příspěvkem krajů je pro dopravce zřejmě lákavé sousto. Důkazem toho je alespoň zájem firem, které se přihlásily do soutěže na zajištění regionální vlakové dopravy po vybraných tratích v Libereckém kraji. Ten je po Karlovarsku teprve druhým, který bude provoz osobních vlaků suvencovat podle toho, kdo z dopravců nabídne nejlepší podmínky. Na severu Čech soutěží celkem 5 dopravních společností se zvučnými jmény. Ty se utkají zhruba o třetinu tratí v Libereckém kraji, na jejichž provoz právě doplácí.

Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností říká, že je načase, aby podobné soutěže začalo vyhlašovat samotné ministerstvo dopravy a jiné kraje. Podle něj je právě vysoký počet uchazečů signálem, že o provozování regionální železniční dopravy je u nás zájem. Většinu financí na úhradu ztráty z provozu osobních vlaků zatím plošně získávají ČD, které ročně inkasují kolem 8 miliard z veřejných prostředků a požadují další. Podobné podmínky tak chtějí i ostatní dopravci. Do soutěže na severu Čech se přihlásily společnosti Arriva, České dráhy, Keolis, Student Agency a Viamont.

Výběrové řízení zatím vypsal jen Liberecký a Karlovarský kraj. Ty budou později dopravce porovnávat, rozhodujícím faktorem pro uzavření kontraktu na patnáct let bude cena a kvalita nabízených vlakových spojů. Podle Petra Moravce, bývalého šéfa Veolia Transport, který je v současnosti náměstkem pro osobní dopravu ČD, tyto tendry ukáží skutečné náklady na provoz a kraje pochopí, že budou muset za dopravu platit více než dosud. Petr Prokeš, vedoucí společnosti KORID zajišťující na Liberecku koordinaci veřejné dopravy, se nechal slyšet, že by na kolejích v kraji rád viděl moderní nízkopodlažní motorové jednotky. Ty by měly splňovat všechny současné požadavky v osobní vlakové dopravě.

Kraj by měl mít ke konci února však již jasno, kdo bude zajišťovat dopravu na trati z Liberce do Rybniště přes Žitavu. Okolo českých kolejí se zatím v tichosti pohybují i jiní dopravci, jako německé Deutsche Bahn, či rakouské ÖBB. Liberecký kraj již dříve podobnou soutěž vypsal, nicméně nabídky od ostatních dopravců byly mnohem vyšší a dražší než současný provoz Českých drah. Dle serveru iDNES.cz Ministerstvo dopravy chystá nový zákon o veřejných službách v přepravě, z něhož pramení, že VŘ bude vyhlašovat samotný stát.

Zdroj: iDNES.cz; námět: Adys


Vítek_V | 16.1.2009 (16:14)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pershing 163  mail  
18.01.2009 (13:58)  
Část vozového parku ČD nestojí za nic, takže si myslím, že pokud chtějí ČD i nadále uspokojovat zákazníky(cestující) a vynaložit přitom méně peněz než obnovit vozový park, je tohle řešení i vhodné. Ale samozřejmě nechci, aby za 5 let soukromé železniční společnosti ovládaly více než stávajících cca 10% osobní a nákladní přepravy na tratích provozovaných ČD.
registrovaný uživatel DJ 
18.01.2009 (0:52)  
mates111: Troufám si říct, že za předpokladu intervalu 1 h v odpolední špičce a předpokladu zvýšené přepravní poptávky v souvislosti s novými vozidly by to ty 3 jednotky mezi Libercem a Raspenavou, a hlavně - 2 jednotky dále do Frýdlantu - chtělo. Ale je to jenom můj osobní názor. :-)
18.01.2009 (0:28)  
DJ: otázkou je, jestli než nechat 4 jednotky o víkendu stát není lepší mít hodinový takt všude a tím navýšit výkon na něco přes 900 000 vlkm ročně a tím se dá dostat na km odpis kolem 35 Kč/km.

Otázkou také je, zda je třeba spojovat hned 3 jednotky a nestačilo by spojovat jednotky 2 a ty rozpojovat v Raspenavě a úsek Frýdlant-Jindřichovice vozit zvlášt. Ušetřila by se tím jedna jednotka.
registrovaný uživatel DJ 
18.01.2009 (0:18)  
M: Ano, počítal jsem těch 15 let, ale na druhou stranu - za těch 15 let by mohl každý z těch RegioShuttlů ujet třeba i 1,5 mil. km. Myslím, že to je už docela dost, a víc už by to také vydržet nemuselo, nebo ne?
registrovaný uživatel M 
18.01.2009 (0:01)  
Zivotnost toho regioshuttlu pocitas jenom na 15 let?
registrovaný uživatel DJ 
17.01.2009 (23:10)  
Pokud jde o jednotky, tak podle mě by se na tratě 037, 038 a 039 docela hodily jednotky RegioShuttle, u kterých se uváděla pořizovací cena snad kolem 2 mil. EUR za "kus" (?), což by bylo docela přijatelné.
Ve špičce by mohly jezdit z Liberce třeba spřažené 3 takovéto jednotky, jedna z nich by se mohla odpojit v Raspenavě a dále pokračovat do Bílého Potoka. Další 2 by mohly pokračovat do Frýdlantu, odkud by jedna z nich pokračovala do Černous a ta druhá do Jindřichovic.

Znamenalo by to nominální potřebu 7 vozidel plus záloha.
Při intervalu spojů 1 h v pracovní dny na všech tratích, 1 h o víkendu mezi Libercem a Frýdlantem a na 038, a int. 2 h na 037 z Frýdlantu dál a na 039 by to mohlo znamenat cca 790 000 vlkm ročně, tedy 11 850 000 vlkm za 15 let.
Při rozpočítání např. na 9 vozidel (stačí 2 záložní vozidla při "nominální" potřebě 7 vozidel?) a pořizovací ceně 55 mil. Kč za soupravu by to znamenalo (pokud by nebyla čerpána žádná dotace na pořízení těchto vozidel) odpis jednoho vozidla 41,77 Kč/1 km (ovšem průměrně, bez ohledu na to, zdali by jel vlak "sólo", nebo 3 zpřažené jednotky). To není úplně zanedbatelná položka... :-(
(snad jsem se nikde nespletl ve výpočtu. Pokud snad ano, omlouvám se)
17.01.2009 (21:54)  
200 mil. za jednotku je docela dost. Navíc je nutné kupovat? Arriva by mohla mít něco svého ne? Nebo třeba pronájem? Teoreticky se k nákladům při Regionově lze dostat i s jiným strojem ne? Navíc lze zatím jezdit s pronajatými jednotkami a z Maďarska koupit šukafony s vleky, pokud by je MAV prodal...
registrovaný uživatel M 
17.01.2009 (20:34)  
Aha, takze ekonomicka analyza ziskovosti dopravy od Alese France mela spatny vypocet i spatna cisla... No ale kdyz to dobre poda, tak to masy miluji:-)
registrovaný uživatel SYN 
17.01.2009 (19:53)  
Taktak, ty jednotky za 200 milionu byly oprvadu k zasmani, tu se podarilo zhruba trikrat-ctyrikrat prestrelit...
I kdyz Skoda by to za tu cenu mozna dokazala? :-)))
17.01.2009 (17:04)  
Aleš Franc: za 200 milionů jo?? To by ty vlaky musely být ze zlata. Tady nejsme v okolí Prahy, ale na Liberecku, takže nepočítejme s žádnými CityElefanty... Navíc když pak uvažuješ odpis u ČD 7Kč/km, tak když připočteš cenu nafty 14 Kč/km, 2 provozní zaměstnance (dohromady 30 Kč/km) a nějakých zhruba 20 Kč fixních nákladů, tak se dostaneme na náklady kolem 70 Kč/km. Počítáme-li s tím, že něco se utrží na jízdném, dotace by pak neměla být vyšší než 50 Kč/km. Proč tedy současných 60 Kč/km ČD nestačí a chtějí kolem 90 Kč/km????
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko