Aktualizováno 22.5. - Liberec - Mistrovství světa v lyžování, které v roce 2009 pořádá Liberec, přinesou návštěvníkům kromě diváckého zážitku i novou možnost dopravy na místo konání: po letech úsilí by letos měla být znovuzprovozněna trať v délce šestnácti kilometrů, spojující polskou Sklarzskou Porębu s českým Harrachovem. Náklady za revitalizaci tratě z roku 1902, kde byl provoz zastaven již na podzim roku 1945, se budou pohybovat okolo 160 milionů korun, z nichž většinu je však třeba investovat zejména na polské straně. Do budoucna se počítá i s pravidelným provozem.
V době před zastavením provozu se přitom jednalo o moderní železnici. Na českém území dopravu zajišťovaly ozubnicové lokomotivy, na polské straně byla trať plně elektrifikována. Od roku 1991 se starostové obou obcí snaží o obnovení provozu, od kterého si slibují hlavně rozvoj cestovního ruchu v regionu.
Naděje pro příznivce "zubačky" však svitla až po téměř dvou desetiletích: 29. ledna 2008 došlo v Jelenie Góre k podpisu smlouvy o převodu části železniční tratě číslo 311 od stanice Sklarzská Poręba Górna ke statní hranici z majetku státu do vlastnictví Dolnoslezského vojvodství. Převod tratě ze státního majetku do vlastnictví samosprávy je tedy vyvrcholením 17 let snah o změnu vlastníka železnice. Zkušební jízda, kterou v rámci projektu Regiotram Nisa provedla německá firma, ukázala, že trať je ještě poměrně zachovalá a je průjezdná až do Jelenie Góry a známého zimního střediska Karpacz, ačkoli její využití pro jízdy s cestujícími si určité zásahy vyžaduje.
Poláci už začali s čištěním trati od náletových dřevin a po samotném mistrovství bude následovat celková oprava této trati tak, aby bylo možné zahájit pravidelnou dopravu vlaků v rozsahu pětkrát denně v obou směrech rychlostí až 60 km/h. Oprava patnáctikilometrového úseku na polském území (Sklarzska Poręba – státní hranice) bude podle odhadů stát 125 milionů korun a rekonstrukce nádražní budovy ve Sklrzské Porębě spolkne dalších 15 milionů.
Na realizaci opravy tratě se budou na polské straně podílet samospráva Dolnoslezského vojvodství, Dolnoslezská správa silnic a železnic ve Vratislavi, obec Sklarzska Poręba, a vyloučena není ani účast Towarzystwa Kolei Izerskiej (Sdružení Jizerská dráha). Výrazně levnější oprava na české části trati (Harrachov - státní hranice) o délce 1,4 kilometru si podle Správy železniční dopravní cesty vyžádá 21,5 milionů korun. Podílet se na ní budou společnosti SŽDC, Korid LK a možná také Železniční společnost Tanvald. Práce na odkřovení tratě již započaly na polské straně v loňském roce a nadále pokračují.
Železniční společnost Tanvald ve spolupráci s Towarzystwem Koleie Izerskiej původně ještě letos chtělo vypravit několik zvláštních vlaků po dosud neprovozovaném úseku z Harrachova do Sklarzske Poręby, z nichž první měl trasu absolvovat již 31. května. Podle informací z toho týdne ovšem z plánovaného záměru prozatím sešlo, jelikož trať svými stávajícími parametry pro jízdu těchto vlaků nevyhovuje.
Zdroje: MF DNES, Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov - Harrachov, spolupracovníci ŽelPage
1 2 | Zpráv na stránku: |
Co se týče té spekulace o cíleném rozkrádání. Jak jsem napsal, je to čistá spekulace, ale vzhledem k tomu, že na polské železnici se opravdu dějí neuvěřitelné věci (namátkou vzpomeňme neochotu otevřít zastávku v Głuchłazích s odkazem na mezinárodní smlouvou z roku 1948, nesmyslné likvidace vlaků apod.), tak mnozí tamní "milosnici kolei" dopřávají sluchu i značně fantaskním teoriím. Mě osobně totiž představa, že šéfové v PKP Wroclaw platí nějaké zloděje, aby ukradli kus kolejí na určité trati přijde tak absurdní, že se hodí leda tak do špatného filmu.
M@ra: První si zjisti informace než něco plácneš. Trať nevybydleli "Pšončci" jak je pohrdlivě nazýváš, ale Sověti po válce, kteří si jako válečnou kořist odvezli komplet celou elektrickou část infrastruktury. Přišli, strhli troleje a odvezli je do Sojuzu. To že se v Polsku žije železnice z podstaty fakticky umírá je věc druhá.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.