Liberecko – Vozit cestující po českých lokálkách s vydatným příspěvkem krajů je pro dopravce zřejmě lákavé sousto. Důkazem toho je alespoň zájem firem, které se přihlásily do soutěže na zajištění regionální vlakové dopravy po vybraných tratích v Libereckém kraji. Ten je po Karlovarsku teprve druhým, který bude provoz osobních vlaků suvencovat podle toho, kdo z dopravců nabídne nejlepší podmínky. Na severu Čech soutěží celkem 5 dopravních společností se zvučnými jmény. Ty se utkají zhruba o třetinu tratí v Libereckém kraji, na jejichž provoz právě doplácí.
Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností říká, že je načase, aby podobné soutěže začalo vyhlašovat samotné ministerstvo dopravy a jiné kraje. Podle něj je právě vysoký počet uchazečů signálem, že o provozování regionální železniční dopravy je u nás zájem. Většinu financí na úhradu ztráty z provozu osobních vlaků zatím plošně získávají ČD, které ročně inkasují kolem 8 miliard z veřejných prostředků a požadují další. Podobné podmínky tak chtějí i ostatní dopravci. Do soutěže na severu Čech se přihlásily společnosti Arriva, České dráhy, Keolis, Student Agency a Viamont.
Výběrové řízení zatím vypsal jen Liberecký a Karlovarský kraj. Ty budou později dopravce porovnávat, rozhodujícím faktorem pro uzavření kontraktu na patnáct let bude cena a kvalita nabízených vlakových spojů. Podle Petra Moravce, bývalého šéfa Veolia Transport, který je v současnosti náměstkem pro osobní dopravu ČD, tyto tendry ukáží skutečné náklady na provoz a kraje pochopí, že budou muset za dopravu platit více než dosud. Petr Prokeš, vedoucí společnosti KORID zajišťující na Liberecku koordinaci veřejné dopravy, se nechal slyšet, že by na kolejích v kraji rád viděl moderní nízkopodlažní motorové jednotky. Ty by měly splňovat všechny současné požadavky v osobní vlakové dopravě.
Kraj by měl mít ke konci února však již jasno, kdo bude zajišťovat dopravu na trati z Liberce do Rybniště přes Žitavu. Okolo českých kolejí se zatím v tichosti pohybují i jiní dopravci, jako německé Deutsche Bahn, či rakouské ÖBB. Liberecký kraj již dříve podobnou soutěž vypsal, nicméně nabídky od ostatních dopravců byly mnohem vyšší a dražší než současný provoz Českých drah. Dle serveru iDNES.cz Ministerstvo dopravy chystá nový zákon o veřejných službách v přepravě, z něhož pramení, že VŘ bude vyhlašovat samotný stát.
Zdroj: iDNES.cz; námět: Adys
A ještě připomínku k vozidům: 814.2 se na Harrachovce těžko uplatňuje za sucha. Je to prakticky ověřeno, takže tato vozidla se zde celoročně nemohou provozovat. FRK
V podstatě tu máme kouzlo výběrového řízení a mělo by být na co nejvíce tratí. Kraj má samozřejmě nějakou limitní cenu, takže nelze cokoliv. Pozitivní je, že ať nastane cokoliv bude-li to ve větším rozsahu, může to utřídit slepé sypání hladovému molochu.
Od boku nadhodím, že stanovíme kvalitu vlaku a přenost.
1. Vzejde konkurence ČD s novou či půjčenou jednotku (výborně)
2. Získají to ČD, ale jen s parametry "na úrovni" (výborně)
3. Nebude zájem - vyhlásíme nové VŘ s nižšími parametry (ALE výrazně nižšími subvencemi!!!!)
4. Když se přihlásí ČD s rezavou 810 nebo někdo s nějakým střepem budiž může tam jezdit.
5. Když se nepřihlásí nikdo, je otázka má-li smysl tam provozovat drážní dopravu a topit v ní státní prachy.
Podmínkou je, že to VŘ musí být poctivé a zodpovědně provedené, což se v tomto státě často neděje...
Nevidim absolutne zadnou korelaci mezi lukrativnosti trate a hustotou osidleni nebo atraktivitou lokality. Jestli tam nejaka je, tak ZAPORNA!
Proc? Rekneme, ze naklady na dvou stejnych tratich jsou stejne. Na jedne trati jezdi 50 lidi, na druhe 10. Aby se vlak zaplatil z jizdneho, tak v nem ale musi byt 100 lidi. Stat/kraj proto (protoze si to objednal) doplati ztratu, takze "koupi" dalsich 50, resp. 90 jizdenek a obe trate jsou na nule (resp. v primernem zisku; Miroslav Zikmund by pouzil treba vyrazu v moralnim zisku nebo tak neco). Tak... a ktera trat je vic lukrativni - ta, kde je velke sidlo (a jezdi tam 50 lidi) nebo tak, ze zadne velke sidlo neni (a jezdi tam petkrat mene lidi)? Pripominam, ze obe trate maji stejne naklady I stejne trzby (soucet vybranych penez od cestujicich i objdnatele)
Můžu požádat o vysvětlení k větě : "Okolo českých kolejí se zatím v tichosti pohybují i jiní dopravci, DB, OBB." Pan autor již něco ví, nebo pouze naznačuje???:-) Už před dvěma lety se mluvilo o zájmu OBB jezdit až do Brna, ale zatím bych to považoval za sci-fi...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.