..: Subvencované výkony na severu Čech lákají Brity i Francouze :..

DB 612 SmržovkaLiberecko – Vozit cestující po českých lokálkách s vydatným příspěvkem krajů je pro dopravce zřejmě lákavé sousto. Důkazem toho je alespoň zájem firem, které se přihlásily do soutěže na zajištění regionální vlakové dopravy po vybraných tratích v Libereckém kraji. Ten je po Karlovarsku teprve druhým, který bude provoz osobních vlaků suvencovat podle toho, kdo z dopravců nabídne nejlepší podmínky. Na severu Čech soutěží celkem 5 dopravních společností se zvučnými jmény. Ty se utkají zhruba o třetinu tratí v Libereckém kraji, na jejichž provoz právě doplácí.

Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností říká, že je načase, aby podobné soutěže začalo vyhlašovat samotné ministerstvo dopravy a jiné kraje. Podle něj je právě vysoký počet uchazečů signálem, že o provozování regionální železniční dopravy je u nás zájem. Většinu financí na úhradu ztráty z provozu osobních vlaků zatím plošně získávají ČD, které ročně inkasují kolem 8 miliard z veřejných prostředků a požadují další. Podobné podmínky tak chtějí i ostatní dopravci. Do soutěže na severu Čech se přihlásily společnosti Arriva, České dráhy, Keolis, Student Agency a Viamont.

Výběrové řízení zatím vypsal jen Liberecký a Karlovarský kraj. Ty budou později dopravce porovnávat, rozhodujícím faktorem pro uzavření kontraktu na patnáct let bude cena a kvalita nabízených vlakových spojů. Podle Petra Moravce, bývalého šéfa Veolia Transport, který je v současnosti náměstkem pro osobní dopravu ČD, tyto tendry ukáží skutečné náklady na provoz a kraje pochopí, že budou muset za dopravu platit více než dosud. Petr Prokeš, vedoucí společnosti KORID zajišťující na Liberecku koordinaci veřejné dopravy, se nechal slyšet, že by na kolejích v kraji rád viděl moderní nízkopodlažní motorové jednotky. Ty by měly splňovat všechny současné požadavky v osobní vlakové dopravě.

Kraj by měl mít ke konci února však již jasno, kdo bude zajišťovat dopravu na trati z Liberce do Rybniště přes Žitavu. Okolo českých kolejí se zatím v tichosti pohybují i jiní dopravci, jako německé Deutsche Bahn, či rakouské ÖBB. Liberecký kraj již dříve podobnou soutěž vypsal, nicméně nabídky od ostatních dopravců byly mnohem vyšší a dražší než současný provoz Českých drah. Dle serveru iDNES.cz Ministerstvo dopravy chystá nový zákon o veřejných službách v přepravě, z něhož pramení, že VŘ bude vyhlašovat samotný stát.

Zdroj: iDNES.cz; námět: Adys


Vítek_V | 16.1.2009 (16:14)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
17.01.2009 (9:15)  
Zajímalo by mě, jaký chce Liberecký kraj aplikovat na uvedených tratích interval. Třeba na takové 036 by se podle mě docela dobře vyjímal, alespoň tedy mezi Libercem a Tanvaldem, interval 30 minut. K tomu by ovšem bylo potřeba tu trať opravit, aby tam bylo možné stíhat o to kratší jízdní doby.
registrovaný uživatel Pavel Šturm  mail  
17.01.2009 (8:05)  
Jiří Průša, kachitta, Démon: Jak píše kachitta k 814, dále jsou v požadavku přímé vlaky Liberec - Harrachov možná vlaky až do S.Poreby (to je na delší čas), ale pokud má jet vlak z Liberce až do hor, tak mají ČD pouze 814.2 a ta v tom to určitě neprojde. Pokud někdo přijde se starším nízkopodlažním vozidlem za rozumnou cenu bude mít reálnou šanci to vyhrát. Šak podobných vozidel je v okolí docela dost k dostání, vozy se po 10-15letech odstavují né jako u ČD že jezdí dokud se nerozpadnou.
17.01.2009 (6:49)  
Tvůrcem přepisu, tuším že D46, je ale SZDC a o zařazení vozidel do toho přepisu rozhoduje SZDC na základě zkoušek (jde o přechodnost). O schválení vozidla pro provoz v ČR rozhoduje DU.
17.01.2009 (6:17)  
Vozidla neschvaluje SŽDC, ale Drážní úřad-samozřejmě že za nemalý poplatek. Nový dopravce bude mít smlouvu na 15 let a v té době se poplatky za schvlálení rozpustí na malé částky. Bude ale zajímavé, zvláště při při včerejší zprávě, že ČD předpokládá ztrátu 3.2 miliardy Kč, jak se nový dopravce vypořádá s tím, aby hospodařil při provozování dopravy ve veřejném zájmu alespoň vyrovnaně, to znamené bez zisku a bez výdělku. Pokud se s tím vyrovná dobře a za běžně dotovanou cenu jednoho vlkm, tak se ukáže, že ve státě ČD je cosi nesprávně určeno a peníze vkládané kraji pro regionální obsluhu a státam do dálkové dopravy se někde jaksi vypařují. Ale kam? Kdo to ví, ať odpoví !
A ještě připomínku k vozidům: 814.2 se na Harrachovce těžko uplatňuje za sucha. Je to prakticky ověřeno, takže tato vozidla se zde celoročně nemohou provozovat. FRK
17.01.2009 (5:29)  
No jo správná připomínka na trať Harachov - Tanval mohou jen určená vozidla a ty mom. nikdo kromě ČD nemá a schválení nových vozidel si SŽDC určitě nechá zaplatit.
17.01.2009 (5:12)  
Toto VŘ je specifické i právě tratí 036. Nevzpomene si někdo na problémy 814.2 v úseku Tanvald-Kořenov? Na různé teoretické, ale i v praxi ověřené kolize s ozubnicí u některých dalších typů vozidel? Přijde mi, že do vašich úvah o možnostech ČD nikdo nezapočítal (téměř) nemožnost použít výhradně 814.2 pro VŘ LK..
16.01.2009 (23:50)  
Můžu technickou když už se to tu roznimralo? Démon doporučuje nějakou selekci a dát do VŘ "horší tratě" (nevím co to je, kraj se zaváže dorovnat prokazatelnou ztrátu ve smlouvě, horší trať tedy nebude). Pak jsou tu ty klasické bludy, že se bude muset dát víc ČD jimde když o něco přijdou. Nebude. Kdo nejezdí nedostáva dotace.

V podstatě tu máme kouzlo výběrového řízení a mělo by být na co nejvíce tratí. Kraj má samozřejmě nějakou limitní cenu, takže nelze cokoliv. Pozitivní je, že ať nastane cokoliv bude-li to ve větším rozsahu, může to utřídit slepé sypání hladovému molochu.

Od boku nadhodím, že stanovíme kvalitu vlaku a přenost.

1. Vzejde konkurence ČD s novou či půjčenou jednotku (výborně)
2. Získají to ČD, ale jen s parametry "na úrovni" (výborně)
3. Nebude zájem - vyhlásíme nové VŘ s nižšími parametry (ALE výrazně nižšími subvencemi!!!!)
4. Když se přihlásí ČD s rezavou 810 nebo někdo s nějakým střepem budiž může tam jezdit.
5. Když se nepřihlásí nikdo, je otázka má-li smysl tam provozovat drážní dopravu a topit v ní státní prachy.

Podmínkou je, že to VŘ musí být poctivé a zodpovědně provedené, což se v tomto státě často neděje...
registrovaný uživatel M 
16.01.2009 (23:34)  
OBB - to na necem krachlo. Uz nevim na cem, ale psalo se to tady. Jinak v JM vecerniku (sakra, tam snad rikaji vsechno:-)) rikali neco o tom, ze Kordis chce rozsirit pole pusobnosti (i kdyz to asi neni uplne presne) do Rakouska. Jednak asi nejaky Laa nebo tak neco, ale taky aby v Breclavi navazovaly vlaky na sebe... Tak uvidime:)
registrovaný uživatel M 
16.01.2009 (23:31)  
Legraci... No, asi:-))

Nevidim absolutne zadnou korelaci mezi lukrativnosti trate a hustotou osidleni nebo atraktivitou lokality. Jestli tam nejaka je, tak ZAPORNA!
Proc? Rekneme, ze naklady na dvou stejnych tratich jsou stejne. Na jedne trati jezdi 50 lidi, na druhe 10. Aby se vlak zaplatil z jizdneho, tak v nem ale musi byt 100 lidi. Stat/kraj proto (protoze si to objednal) doplati ztratu, takze "koupi" dalsich 50, resp. 90 jizdenek a obe trate jsou na nule (resp. v primernem zisku; Miroslav Zikmund by pouzil treba vyrazu v moralnim zisku nebo tak neco). Tak... a ktera trat je vic lukrativni - ta, kde je velke sidlo (a jezdi tam 50 lidi) nebo tak, ze zadne velke sidlo neni (a jezdi tam petkrat mene lidi)? Pripominam, ze obe trate maji stejne naklady I stejne trzby (soucet vybranych penez od cestujicich i objdnatele)
16.01.2009 (23:18)  
Pánové, myslím, že jste to nepochopili. Démon si z vás totiž dělá legraci. Jinak to snad ani není možné...

Můžu požádat o vysvětlení k větě : "Okolo českých kolejí se zatím v tichosti pohybují i jiní dopravci, DB, OBB." Pan autor již něco ví, nebo pouze naznačuje???:-) Už před dvěma lety se mluvilo o zájmu OBB jezdit až do Brna, ale zatím bych to považoval za sci-fi...
  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko