..: Vánoční dárek - nákup 100 ojetých vozů je schválený :..

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČD Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.

Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.

Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.

Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF

Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav Charvát Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.

Zdroj: Euro


JiříK. | 24.12.2008 (22:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.12.2008 (18:41)  
Fotky prezentacniho zazraku Bmeer (alias Bimz) pro CD najdete na teto strance dole: http://www.k-report.net/discus/messages/28/149015.html
Je tam interier i exterier.
registrovaný uživatel BigDye 
25.12.2008 (18:27)  
@ Hawkey: Leckteré Vario se schvaluje jako nový vůz, když zrovna nejsou papíry ze starého vozu. Třeba Olomouc.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.12.2008 (18:08)  
Tak ono kdyby ČD nemusely vydávát tu hromadu peněz za opravy po prezentacích "lidových umělců" tak by se za takto ušetřené peníze dalo taky něco koupit a nebo rekonstruovat.
registrovaný uživatel SYN 
25.12.2008 (18:05)  
No tak jen aby uz tu Bimz byly...
Nevi nekdo co ma znamenat eventuelni zprostredkovatel? Doufam ze to nema byt zase nejaka banka co zprostredkuje leasing:( To by snad proboha nemelo byt potreba i kdyz uz tu bylo mnoho informaci kolik uz z tech 12 miliard bylo prozrano tak by porad jeste 1 miliarda na 100 vozu mela zbyvat. Normalne by to meli domluvit primo od jedne drahy druhe, platit cash tak se obvykle dosahne nejepsi cena. Stovka vozu sice neni buhvico ale precejen co muze citelne pohnout jinak celkem ostudnym slozenim vlaku tzv. "vyssi kvality" u nas.

FRK: Tohle mam rad takovy kecy, vy si asi chodite pravidelne co pet let kupovat novou Skodovku ze? Tvrzeni o vrakovisti Evropy a podobne je klise jako hrom, vzdycky zalezi na konkretni situaci. 95% tech kar co se k nam dovazi je porad citelne lepsich nez ty masy 105/120/Ladovek/Fiatu polaku co tu porad jeste jezdi (prodaly se tu kdysi jako nove), takze chyba neni v tom co se dovazi ale v tom ze si ty nejhorsi plecky lide porad jeste nemohou dovolit (financne) vyhodit!
V nasem pripade kdyz porovnam cenu noveho vozu rekneme tech udavanych 40M (neuvadelo se jeste nedavno vic?) a predpokladanou cenu techhle reko Bimzu okolo 10M (teda nevim tech 4-6M co vychazi z tech 10-15% co uvadi Kocourek mi prijde celkem nerealnych) tak jako si dovolite mi vazne tvrdit ze ten novy je ctyrikrat lepsi nebo ctyrikrat tak dlouho vydrzi??

K ridicakum - pokud by mela Skoda (Pars) nejake problemy (at uz vyrobni ci moralni povahy) s dodavanim dalsich tak nedaly by se poridit nove odvozene od mz-et? Urcite by se jich par uzilo, a Vmax 200kmh a Mg brzdy by taky mohly byt docela uzitecne ne?
S tema tramvajema - sice to sem moc nepatri ale taky me to stve, 13/14T ze Skody je momentalne jedine co se v nasi republice kupuje (jako nove) a pritom je to svina neprakticka. Jako je to nova tram neni uplne spatna ale cele to kazi to tragicke vnitrni usporadani, to ji srazi o nekolik urovni dolu. Snad mozna 15T vypada dobre, ale do te doby nez bude k dispozici bych ja osobne od Skody nekoupil nic, radeji par wan a zbytek dat radeji do trbusu a abusu.
Holt (de-fakto) monopol se vsemi neprijemnymi vedlejsimi efekty...
25.12.2008 (17:32)  
No musím říct, že takovéto články se pěkně čtou a člověk si hned říká, jak se ta situace na české železnice zlepšuje. Jenomže v momentě, kdy pak zase usedne do vlaku, vrátí se člověk do reality a uvědomí si, že až na výjimky je situace stále stejná. Modernizované a nové vozy nepokrývají v podstatě ani nárůst dopravy, navíc na většině tratí jezdí stále to stejné.

Proto i nyní si říkám, že pokud by se náhodou stalo, že by se modernizované vozy pořídili (moc tomu nevěřím, alespon ne v příštím roce), tak se rozhodně nejedná o žádný převratný krok...

Celkově se dá říci, že kdyby ČD tak jak mluví i konali, tak bychom už dnes jezdili jen novými vlaky....
registrovaný uživatel RIS  mail  
25.12.2008 (17:19)  
Bdmtee263 jsou dva, nejspíše už jezdí ale u dvou to zatím zůstane + máme ještě jedno Bdmpee jako zálohu právě za ty dva modernizované.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.12.2008 (16:49)  
RIS: jeste jednou dotaz: jak jsou na tom ty rekonstrukce Bdmtee? Na to se trochu kasle, ne?
registrovaný uživatel RIS  mail  
25.12.2008 (16:40)  
Pjetro: co se týče osobních vozů, tak je scénář na rok 2009 tento: 100 ojetin, oplyšovat B RIC, vyházet B250, Bg a příp. nejstarší B256 neRIC, a pak jak jsem níže psal - drobné modernizace interiéru u Bmee a spol.
25.12.2008 (16:39)  
Česká republika se v minulosti díky mnoha autobazarů stala jedním největším vrakovištěm v oblasti osobních automobilů v Evropě. Jak je vidět stane se díky železničním "odborníkům" rovněž vrakovištěm kolejových vozidel. Tak jak nebyl zájem o ojetá auta v zahraničí a byla donedávna zájmem českých autošejdířů, čeká nás něco podobného také v oblasti osobních vagonů. FRK
registrovaný uživatel Pjetro 
25.12.2008 (16:17)  
No i tak to je sice takový výkřik do tmy, ale vždycky pořád lepší než nic. Pokud u tohoto neskončí, tak by to byl opravdu hezký začátek boje s přestárlým vozovým parkem ČD. Bohužel se ale obávám, že scénář bude jiný.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko