Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.
Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.
Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.
Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF
Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.
Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.
Zdroj: Euro
Komunismus sice papírově padl, ovšem vaše vyjadřování mi připadá tak trochu komunistické. Proč by český průmysl měl vyrábět standardní vozy pro ČD, když na to tyto nemají (a v současné době na to ani ten průmysl nemá kapacity)? Srovnáváte železniční vozidla s automobily, ovšem automobily mají o poznání nižší životnost.
Ty krázné Bpmz, co u nás DB na EC provozují (i když s tvrdými sedačkami) jsou také již okolo 30 let staré, byť reko. Je to také šrot? Měly by DB požádat německý průmysl, aby jim vyrobyl nové "standardní" vozy?
Ten podle vás "šrot" jsou prostě vozy, které jsou v Německu nadbytečné, ne ovšem šrot - mají před sebou (snad) ještě hodně let hospodárného provozu (na rozdíl od našich Bček). Já jsem s tím "šrotem" jel a mohu tvrdit, že ač sice nejsou ideální, oproti Bčkům je to velký rozdíl, navíc jsou schopné jezdit 200. A za tu údajnou cenu...
Vánoční dárek - nákup 100 ojetých vozů je schválený.
Mám dotaz, ty vagony budou, ikdyž se nikdo nepřihlásí do výběrového řízení?
Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné.
Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná.
Velmi výhodná nabídka a jednání nebylo úspěšné? Nějak moc rozporů v jednom článku na to, aby to klaplo.
Kolego!-Vy asi nemate rad nazory jinych a pouzivate zcela zbytecne silna slova. Auto mam stare 13 let, jde Skodu Felicii Combi a vubec ji nechci menit, protoze to, co nabizeji autobazary v ramci moznosti platu zeleznicare, jsou skutecne technicky zastarale vozy, jen s lepsim interierem, nez ma Felda. Ja jsem jen vyslovil svuj nazor-nikoliv keci-jak Vy uvadite, ze se jedna o to, ze se opet v CR objevi dalsi zastarale vozy, byt o neco lepsi, nez co tu mame. A to se mi nelibi. FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.