..: Vánoční dárek - nákup 100 ojetých vozů je schválený :..

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČD Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.

Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.

Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.

Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF

Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav Charvát Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.

Zdroj: Euro


JiříK. | 24.12.2008 (22:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
25.12.2008 (9:00)  
Tak já bych řekl, že pokud přijdou Bimzy, tak jejich nasazení bych viděl hlavně na Ex 52x a 140/1 a náhradu místo těch 6-7 Bee neRIC na EC/IC z/do Bohumína (http://www.zelpage.cz/razeni/09/vlaky/cd-118). Pak možná nějaký ten zbytek na R na 220ce a 170. Bohužel na 090 a 140 nic asi nezbyde :D
registrovaný uživatel M 
24.12.2008 (23:37)  
Panula - myslim, ze jsi to vystihl:-) Akorat budou muset formalne udelat to VR:-)
24.12.2008 (23:30)  
akorát by mě zajímalo jestli se někdy dočkáme že i na rychlících budou jezdit lepší vozy než ty obyčejné koženky
24.12.2008 (23:19)  
Voseček Koženky z IC vypadnou, jakmile Trnava dodělá zakázku, co se jim "krapet" zpozdila.
24.12.2008 (23:18)  
Dokáže někdo odhadnout, na které vlaky budou "nové" vozy řazeny? Naplní se tím defekty (B) na EC/IC, ale tolik jich zas není a kam půjde ten zbytek?
registrovaný uživatel RIS  mail  
24.12.2008 (22:52)  
GC: u 954 není problém ani v ceně (ta zůstala) a snad by ani nebyl problém v dodávkách tak, aby byly v průběhu GVD 09/10 zařazovány do provozu, ale je zde problém jiný - ŠKODOVKA, která si chce vytvořit vlastní řadu motorových a řídících vozů (jednotek) no a Pars patří už nějaký ten měsíc právě společnosti Škoda, stejně tak i pár měsíců MOVO, Škoda se dala dohromady i se svým velkým konkurentem a letitým třídním nepřítelem - Inekon... navíc lze čekat, že nové motoráky/řidičáky ze Škodovky by byly daleko dražší a tudíž by byly pro výrobce výhodnější. Taková ukázka z praxe - nová tramvaj 13T ze Škodovky stojí cca 60 milionů, za stejnou cenu lze však pořídit 2 tramvaje Vario LF2R.E a k tomu ještě jedno patnáctimetrové Vario LFR.E.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
24.12.2008 (22:42)  
No konečněěěě!
24.12.2008 (22:40)  
Tak já si myslím, že je to už teď jasné a že se budeme vozit v Bimz...
Euro:
Nabídku Deutsche Bahn však náměstek Kocourek považuje za velice výhodnou. „České dráhy nové vozy velmi potřebují a tato varianta se jeví jako nejjednodušší a nejrychlejší řešení. Cena za ojeté vozy se pohybuje na 10 až 15 procentech toho, kolik by stály nové vagony, což je pro nás velice výhodné,“ řekl náměstek Kocourek.
24.12.2008 (22:38)  
Samire, ale bude to legální! :-)
24.12.2008 (22:36)  
Nevím, ale krom Němců nám stejně nikdo nic jiného asi nenabídne.

1) OeBB mají na vyhazov snad jen nejstarší Bmz, a ty jsou fuj. Kdyby tomu tak nebylo, neproháněly by se u nich na EC Sityšuply.
2) Ve Švýcarsku jsem sic byl jen týden, ale to co nasazují SBB na vlaky IR taktéž není nic moc. Jde v podstatě o vozy podobné našim Bt, jen s plyšem a Vmax 160 Km/h.
3) Se SNCF jsem nikam nejel, ale že bych na jejich síti viděl z gumokolu či nádraží nějaké zázraky, to se vyjma ošoupaného TGV opravdu říct nedá.

Takže stejně nakonec zbývají jen DB a jejich Bimzy...
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko