Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.
Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.
Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.
Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF
Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.
Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.
Zdroj: Euro
Taková ukázka z praxe - nová tramvaj 13T ze Škodovky stojí cca 60 milionů, za stejnou cenu lze však pořídit 2 tramvaje Vario LF2R.E a k tomu ještě jedno patnáctimetrové Vario LFR.E.
Srovnáváš nesrovnatelné, tramvaj 13T je nová tramvaj, homologovaná podle současných předpisů, Vario může být vyrobeno ze součástí homologovaných jako ND s požadavky v době původní homologace, tj. takové díly mohou a budou zákonitě levnější než ty, které jsou vyrobeny dle přísnějších norem.
Když se do Plzně dělaly KT3 .. cena té přestavby byla někde kolem 20 mil CZK a to do toho PMDP ještě vložily dvě T3. Takže za cca 1/2 ceny nové a moderní tramvaje získáme rádoby nové vozidlo..
Kdyby sis dneska stavěl Škodu Favorit z dílů podle původní specifikace nebo si koupil novou Fabii co bude levnější???
U Bmee se dělají akorát úpravy interiéru, tzn. nová plyš na sedačky, vydrhnutí interiéru... nechci vás zklamat, ale s nejbližšími případnými modernizacemi vozů Bmee počítejte až tak za 10 let... spíše se možná bude opravovat zbytek nemodernizovaných Bpee, Bee a Aee, ale nic takového se rovněž zatím neplánuje, jediné co se s osobními vozy plánuje je plyšace sedaček ve vozech B249 (RIC), drobné modernizace interiéru u Bmee, Bee272 neRIC, Beer, modernizace vozů BRm a BRcm a nový řídící vůz 961 no a pak samozřejmě těch 100 osobních vozů...
Mrzí mě, že máme tolik kvalitativních kategorií osobní přepravy, přičemž odstupňování kvality nemá onen ČD reklamovaný řád.
Slováci to tolik neřeší, prohánějí klimatizované rychlíky, cestujícímu je jedno, jestli jede IC, EC, Ex či R... .
Pokud se tyce Bimz, budou-li chtit CD dodrzet razeni, bude cca 20-30 vozu trvale stat pro revize a opravy. V turnuse jich tak bude odhadem max. 80. Jejich asi nejvetsi potreba je na vsech expresech a rychlicich 60x, 61x, 62x, 63x, 64x, 67x, 68x, 70x, 75x, 76x, 79x, 86x, 87x.
Ani nepocitam kolik to dela vozu dohromady, ale mam pocit, ze jen na rychliky PHA-UNL-CHB to je 20 vozu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.