..: Vánoční dárek - nákup 100 ojetých vozů je schválený :..

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČD Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.

Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.

Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.

Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF

Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav Charvát Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.

Zdroj: Euro


JiříK. | 24.12.2008 (22:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
25.12.2008 (21:33)  
Hergot konečně něco dost solidního místo starých známých vagonů stylu holobit...no aspoň za část. Prostě ať už to jezdí
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.12.2008 (20:52)  
M No taky můžeme jezdit s koňským povozem a žebřiňákem, když se na to díváš takle...
25.12.2008 (20:17)  
RIS: diky, doufam, ze se rozsah repase nestane predmetem nejakeho zminobvaneho setreni.

Dvere se asi daji prezit, pokud se umi samy zavirat a funguje na nich blokovani...

A zasuvky 220V jsou vyborna vec.
25.12.2008 (20:05)  
Fabia: od cca 170 tisíc skladovka

Felicia: cca 180 tisíc je cena všech dílů co potřebujete + práce, lak, přihlášení...

Fabka vyjde levněji ;-)
registrovaný uživatel M 
25.12.2008 (20:02)  
Hawkey - levnejsi bude pochopitelne Favorit. Otazka ale stoji i jinak - je treba kupovat Fabii podle prisnejsich norem, kdyz tve potreby zcela a uplne naplni i ten "vyvojove zastaraly" Favorit?
Ze je Fabie novejsi automaticky neospravedlnuje jeji vyssi cenu (resp. neni to duvod pro jeji uprednostneni).
(Pozn.: Fabia a Favorit jsou "terminy" prevzate od Hawkeyho:-)
25.12.2008 (19:49)  
Nevíte někdo, jak je Škoda respektive Parsnova daleko s vývojem vlastní jednotky? Měl by to být evivalent motorového Desira?
25.12.2008 (19:33)  
RIS:

ČD snily o 40 vozech Bmpz pro vlaky EC, ale to je tak budoucnost 5let dopředu

Tak pokud teprve za 5 let vypíšou VŘ, tak je to smutné, pokud by za 5 let měly již probíhat dodávky, tak to je reálné.

u 954 není problém ani v ceně (ta zůstala) a snad by ani nebyl problém v dodávkách tak, aby byly v průběhu GVD 09/10 zařazovány do provozu, ale je zde problém jiný - ŠKODOVKA, která si chce vytvořit vlastní řadu motorových a řídících vozů (jednotek)

Tak Škoda s Parsem vyvíjí ucelené jednotky ne? 954 jsou samostatné řídicí vozy, takže pochybuji, že by něco takového chystali jako novostavbu. Nebo se škodovka něčím doposud nepochlubila?
registrovaný uživatel karel.f  mail  
25.12.2008 (19:31)  
Doufám že při rekonstrukci tam dají ty naše nepohodlné sedačky.
25.12.2008 (19:24)  
No tak snad to bude další menší střípek k vylepšení stavu vozového parku ČD... 10 až 15% z ceny nových vozů (cca. 40 000 000) --> 4 až 6 milionů. No možná by ČD mohly zvažit nakoupit více takových vozů než jen 100, tedy pokud by to bylo možné...
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.12.2008 (19:24)  
BigDye: ano, to máš sice pravdu, ale vzhledem k tomu, že Vario a jeho skříň je homologována jako ND pro tramvaj T3 ev. K2 atd. tzn. jesou na ní stejné požadavky jako na skříň původní. Pokud jsou mé informace správné, tak když nejsou k dispozici "papíry" tak se vozidlo schvaluje jako novostavba z ND a odkazuje se na jiné vozidlo, téhož typu, již schválené.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko