Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.
Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.
Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.
Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF
Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.
Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.
Zdroj: Euro
Citat:
"Ředitel odboru kolejových vozidel Ing. Jiří* Paroubek se společně s náměstkem generálního ředitele pro osobní dopravu Ing. Petrem Moravcem shodli, že nákup rekonstruovaných rychlíkových vozů z Německa by představoval značný přínos pro vnitrostátní dálkovou dopravu."
*Pozn.: prevzato doslovne z http://www.cd.cz/static/old/NEW/TCD2008/8_30vuz.htm, jmeno ma byt samozrejme Jan.
c) koupit 100 ojetých Bim(d)z z Německa, vyřadit zbylé B250 a Bg (31 kusů) a o zbytek zvýšit zálohy a rozvolnit obraty, aby se dala provádět pořádná údržba.
Je to o tom že je nepřijatelné aby státní firma kupovala něco z druhé ruky.
To jsou sice pěkné zásady, ale realita je trochu jinde. Rozpočet je omezený a za stejný peníz tedy mohou ČD buď:
a) koupit 100 ojetých Bim(d)z z Německa a vyřadit 100 nejhorších B/Bg
b) koupit 10 - 15 nových Bm(p)z a vyřadit 10 - 15 nejhorších B/Bg
Co je lepší ať každý rozhodne sám. Záleží asi, jakou kategorii vlaků nejčastěji používá.
Jelikož jsou ale ČD akciová společnost a ne n.p. nemůžou prostě přijít za ministrem dopravy, dupnout a říct: chceme peníze na 100 nových B(p)mz, protože je nepřijatelné aby státní firma kupovala něco z druhé ruky. Nebo snad ano?
Pro xAnri05: Na dráze dělám a najezdím mnoho km, jak služebně, tak soukromě. Auto používám jen pro potřeby domácnosti, nákupy a dojezd do míst, kam koleje nenatáhli, takže názory cestujících i jízdního personálu znám velmi době, a proto by se mi velmi nelíbil nákup něčeho, co výrazně nezvýší kulturu cestování.
FRK
Ono, když vidím (a jezdím) v těch nových Bee, tak je mi do breku. Jestli stojí vakuový záchod a nové sedačky 18 mega... Asi ano, když všechno ostatní v tom vagóně je původní. Málem bych zapomněl. Ta přišroubovaná "mřížka" nahoře. No... Snad její význam (úspěšně) poznám v létě.
Takže radši ty "šroty," než toto. ;-)
Edit:
Pekař: Je to sice možné, ale to, že tam nechají původní obložení, opěrátka... Se pos**** klima a já si můžu... ;) (a nedivil bych se...)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.