..: Vánoční dárek - nákup 100 ojetých vozů je schválený :..

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČD Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.

Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.

Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.

Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF

Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav Charvát Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.

Zdroj: Euro


JiříK. | 24.12.2008 (22:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.12.2008 (20:35)  
FRK: Tak to je fajn, ze mate v tomto prehled. Nezbyva mi nez reagovat na Vasi poznamku "...výrazně nezvýší kulturu cestování" citatem z CD. Existuje totiz realne podezreni, ze vozy Bimz mohou onu kulturu zvysit za nevelky peniz opravdu vyrazne a nemyslim si to sam.
Citat:
"Ředitel odboru kolejových vozidel Ing. Jiří* Paroubek se společně s náměstkem generálního ředitele pro osobní dopravu Ing. Petrem Moravcem shodli, že nákup rekonstruovaných rychlíkových vozů z Německa by představoval značný přínos pro vnitrostátní dálkovou dopravu."

*Pozn.: prevzato doslovne z http://www.cd.cz/static/old/NEW/TCD2008/8_30vuz.htm, jmeno ma byt samozrejme Jan.
registrovaný uživatel bugear 
26.12.2008 (20:34)  
@DenSha: Já bych raději
c) koupit 100 ojetých Bim(d)z z Německa, vyřadit zbylé B250 a Bg (31 kusů) a o zbytek zvýšit zálohy a rozvolnit obraty, aby se dala provádět pořádná údržba.
registrovaný uživatel DenSha  mail  
26.12.2008 (20:22)  
ad Petr112:
Je to o tom že je nepřijatelné aby státní firma kupovala něco z druhé ruky.

To jsou sice pěkné zásady, ale realita je trochu jinde. Rozpočet je omezený a za stejný peníz tedy mohou ČD buď:
a) koupit 100 ojetých Bim(d)z z Německa a vyřadit 100 nejhorších B/Bg
b) koupit 10 - 15 nových Bm(p)z a vyřadit 10 - 15 nejhorších B/Bg

Co je lepší ať každý rozhodne sám. Záleží asi, jakou kategorii vlaků nejčastěji používá.

Jelikož jsou ale ČD akciová společnost a ne n.p. nemůžou prostě přijít za ministrem dopravy, dupnout a říct: chceme peníze na 100 nových B(p)mz, protože je nepřijatelné aby státní firma kupovala něco z druhé ruky. Nebo snad ano?
registrovaný uživatel pekař 
26.12.2008 (17:27)  
Petr: odkdy leží Maďarsko v Africe?
26.12.2008 (16:51)  
add. DenSha Pardonpardon, to je nedorozumění. Šrot je to z pohledu etického, ekonomického a i provozního na ČD. Ne ve srovnání s B.Můj názor je že je to nesystémové. Je třeba mít nějakou strategii obnovy vozového parku. A tam mi jednorázový nákup od DB nezapadá. Česky řečeno budou s tím jen problémy ve všech směrech. Je to o tom že je nepřijatelné aby státní firma kupovala něco z druhé ruky.Byť lepší než to co má. To jsme se pak posunuli někam do Afriky.A Němci se nám pak jen útrpně smějí. Přečtěte si Dalimilovu Kroniku.(:-
26.12.2008 (11:46)  
Pokud budou ojetiny pro ČD-ani ne pro ČD ale pro zákazníky ČD-to je důležité, (!!!) kotoučové brzdy, pevná okna, klimatizaci, uzavřený WC, nově očalouněné sedačky a nově položenou podlahovinu a případně zásuvky 230V, tak mi to jako ojetina, která dojezdila hlavně proto, že již nemá uplatnění, protože například DB upouštějí od spojů tažených lokomotivou a nahrazují je ucelenými jednotkami, tak mi takové vozy vadit nebudou. Ostatní pološrot je neperspektivní.
Pro xAnri05: Na dráze dělám a najezdím mnoho km, jak služebně, tak soukromě. Auto používám jen pro potřeby domácnosti, nákupy a dojezd do míst, kam koleje nenatáhli, takže názory cestujících i jízdního personálu znám velmi době, a proto by se mi velmi nelíbil nákup něčeho, co výrazně nezvýší kulturu cestování.
FRK
registrovaný uživatel Qaws 
26.12.2008 (9:53)  
Jak tu už někdo říkal - dokud to nepojede v pravidelným provozu, neuvěřím. Ale poslouchá se to pěkně=:o)
registrovaný uživatel RIS  mail  
26.12.2008 (7:50)  
Ale tak... pokud by se kupovalo od DB, tak by to nebyly Bimz ani Bimdz, ale Bim a Bimd, což jsou vnitrostátní vozy DB, takže při opravě by musely projít celou řadou technických úprav (stejně jako prototyp) a možná by byla klimatizace dosazena. Protože ČD s nimi nepočítají na 5, 10 let, ale alespoň tak okolo 15 - 20 let, a to spíše na vlaky vyšší kvality. No každopádně typ vozu zatím není jistý, takže se nechme překvapit :-))
registrovaný uživatel pekař 
26.12.2008 (0:14)  
Páňula: ty vozy mají klimatizaci, to je kur.a důležité, to v létě opravdu poznáš...
26.12.2008 (0:11)  
Ať koupí Bimz... Ať koupí něco, v čem se dá lepší sedět a jet, než v zapraseném B-čku...
Ono, když vidím (a jezdím) v těch nových Bee, tak je mi do breku. Jestli stojí vakuový záchod a nové sedačky 18 mega... Asi ano, když všechno ostatní v tom vagóně je původní. Málem bych zapomněl. Ta přišroubovaná "mřížka" nahoře. No... Snad její význam (úspěšně) poznám v létě.
Takže radši ty "šroty," než toto. ;-)

Edit:
Pekař: Je to sice možné, ale to, že tam nechají původní obložení, opěrátka... Se pos**** klima a já si můžu... ;) (a nedivil bych se...)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko