..: Drážní inspekce viní ze smrti poprvé ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - Zatím nikdy v historii samostatných ČD nebyly dráhy shledány vinými ze střetu člověka s vlakem. Až nyní. Loni o Vánocích srazil dvaačtyřicetiletou ženu v Brandýse nad Orlicí rychlík, když přecházela mezi nástupišti. Podle Drážní inspekce výpravčí vlak do stanice vůbec neměl pustit. V předchozích dnech již ŽelPage informovala, že podle závěrů DI je stanice nebezpečná. Nyní ale volí inspekce ještě tvrdší slova a obvinila samotné ČD.

"Vyšetřování jsme uzavřeli jako jednoznačné pochybení Českých drah,“ citoval server iDnes.cz mluvčího Drážní inspekce (DI) České republiky Zdeňka Neusar. "Za existenci Drážní inspekce si nevybavuji žádný další případ, kdy by vina za usmrcení osoby po sražení vlakem ve stanici byla na straně železnice," dodal Neusar.

Drážní inspekce funguje od začátku roku 2003. V tomto případě její vyšetřování mělo za cíl určit příčinu neštěstí. "Zodpovědnost konkrétních osob už není v naší kompetenci," upřesnil Neusar.

K události došlo loni 26. prosince kolem sedmé hodiny večer. Žena a její dvanáctiletá dcera vystoupily v Brandýse z osobního vlaku, který přijel od Chocně. Ze vzdálenější koleje přecházely k nádražní budově po dřevěném přechodu. Povrch byl ale namrzlý a dívka na něm uklouzla. Její matka položila tašky, které dosud nesla, pomohla dceři vstát a vyvedla ji mimo koleje. Když se ale vracela do kolejiště pro zavazadla, porazil ji rychlík ze směru od Ústí nad Orlicí."Podle vnitřních předpisů Českých drah nesmí výpravčí pustit vlak po bližší koleji, pokud je jiný na té vzdálenější,“ říká Neusar.

České dráhy pochybení svých zaměstnanců vylučují. Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly to potvrdil ověřovací pokus. "Podle závěrů našich inspektorů bylo nástupiště dostatečně osvětlené, vlak, kterým cestující přijeli, už ze stanice odjel a všichni cestující kolejiště opustili. Paní se bohužel do kolejiště vrátila a nereagovala na výstražné znamení lokomotivy vlaku EC, který ji následně srazil. Podle vyjádření strojvedoucího měla čas kolejiště opustit,“ říká Kubala. Případem se nyní zabývá policie i Drážní úřad. Dojde-li úřad k závěru, že České dráhy porušily předpisy, může jim udělit pokutu až deset milionů korun.

Doplněno 17:30:

Zveřejněný protokol o nehodě se však s verzí o dostatku času na opuštění kolejiště neshoduje. Stejně tak odporuje výpovědi o dostatečně osvětleném kolejišti. Posuďte sami:

  • Porovnáním časů zastavení, 19:13:49 a rozjezdu Os 5029, 19:14:26 hod, a času střetnutí EC 278 s osobou, 19:16:10 hod, byla zjištěna doba pro výstup poškozené, chůzi po nástupišti a přechod přechodu v km 266,049 v délce 104 - 141 vteřin. Vzhledem k vzdálenosti k přechodu a okolnostem (doprovod dítěte, zavazadla, odjíždějící osobní vlak, námraza na neposypaném přechodu, pád na přechodu) je tato doba nedostatečná. (Časy jsou uvedeny po započítání korekce vzájemného posunu časových základen zúčastněných záznamových zařízení).
  • Na přechod v km 266,049 není ze vzdálenosti 1 m od dveří dopravní kanceláře vidět.
  • Při nočním osvětlení nejsou osoby na nástupišti I v blízkosti přechodu v km 266,049 vidět. Přechod v km 266,049 se při nočním osvětlení nachází ve stínu mezi světelnými kužely osvětlení instalovaného na nástupišti II.

Úplné znění vyšetřovacího protokolu.

zdroj: iDnes.cz


Honza Beránek / JTB | 29.8.2007 (17:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel zaosai  mail  
29.08.2007 (18:45)  
Problém je v tom,že ona přechod přešla.... a a potom se vrátila.A to už tam neměla co dělat.Málokterý cestující si tohle uvědomí.A ta stanice je totálně blbá a hnusná,nejen pro cestující ,ale i pro strojvedoucí.Takový paskvil se jen tak někde na síti ČD nenajde.
registrovaný uživatel qwix 
29.08.2007 (16:46)  
Kubiček: ono totiž, ta správa vôbec nevytýka to, že by došlo k postaveniu cesty skorej ako odišiel osobák. To sa naozaj nestalo. Zaverom tej spravy je:
porušení §72 odstavce 2 vyhlášky č. 173/1995 Sb.
provozovatelem dráhy (citace: „Ve stanicích bez mimoúrovňového přístupu k vlaku musí být zajištěn
bezpečný přístup cestujících k vlaku s ohledem na pohyb drážních vozidel.“
), konkrétně vjezd vlaku
EC 278 na přechod v době, kdy se na něm nacházela cestující, která vystoupila z vlaku Os 5029.
. A to je nespochybnitelne, ze k poruseniu tohoto doslo...
A ze vsetci opustili tu kolaj, asi tak ako pises - podla DI nebolo z pozicie vypravcu(?) vidiet na ten prechod, kadial teta prechadzala. Cize by ma zaujimalo, ako mohol vediet, ze uz presla.
29.08.2007 (16:35)  
qwix: Hm, to by se dalo akceptovat, ale ve zprávě se mluví o tom osobáku. Ten už byl v době stavění cesty pro EC fuk. Podle výpovědí výpravčího a vlakvedoucího už všichni lidi stihli přejít přes inkriminovanou kolej na nástupiště blíže nádražní budově - otázkou je, jestli to tak opravdu bylo...
registrovaný uživatel qwix 
29.08.2007 (16:24)  
Kubicek: neviem ci si cital tu spravu, vyzera ze ano. Ale problem je, ze EC bola postavena cesta este v case, ked sa na prechode nachadzali ludia. Inymi slovami - spoliehalo sa na to, ze za tie 2 minuty kym EC dojde priestor vsetci opustia. A to sa nestalo, lebo (okrem ineho napr.) namraza => pad.
29.08.2007 (16:14)  
Teda sice jsem ten první, kdo vždycky ČD kritizuje, ale tentokrát bych jim dal za vinu maximálně to, že nebyl posypaný ten přechod a holka na něm uklouzla... Ale ta paní i s dcerou měly na odchod z nástupiště cca 2 min, navíc ta paní se vrátila do kolejiště dobrovolně, v době, kdy už měli být všichni cestující dávno pryč. Jinak pan Neusar teda asi plká ptákoviny, protože když v 19:14:26 osobák odjel, 19:14:41 mělo EC povolený vjezd a ke kolizi došlo 19:16:10, tak asi těžko došlo k projetí EC po bližší koleji v době pobytu osobáku ve stanici...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko