..: Drážní inspekce viní ze smrti poprvé ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - Zatím nikdy v historii samostatných ČD nebyly dráhy shledány vinými ze střetu člověka s vlakem. Až nyní. Loni o Vánocích srazil dvaačtyřicetiletou ženu v Brandýse nad Orlicí rychlík, když přecházela mezi nástupišti. Podle Drážní inspekce výpravčí vlak do stanice vůbec neměl pustit. V předchozích dnech již ŽelPage informovala, že podle závěrů DI je stanice nebezpečná. Nyní ale volí inspekce ještě tvrdší slova a obvinila samotné ČD.

"Vyšetřování jsme uzavřeli jako jednoznačné pochybení Českých drah,“ citoval server iDnes.cz mluvčího Drážní inspekce (DI) České republiky Zdeňka Neusar. "Za existenci Drážní inspekce si nevybavuji žádný další případ, kdy by vina za usmrcení osoby po sražení vlakem ve stanici byla na straně železnice," dodal Neusar.

Drážní inspekce funguje od začátku roku 2003. V tomto případě její vyšetřování mělo za cíl určit příčinu neštěstí. "Zodpovědnost konkrétních osob už není v naší kompetenci," upřesnil Neusar.

K události došlo loni 26. prosince kolem sedmé hodiny večer. Žena a její dvanáctiletá dcera vystoupily v Brandýse z osobního vlaku, který přijel od Chocně. Ze vzdálenější koleje přecházely k nádražní budově po dřevěném přechodu. Povrch byl ale namrzlý a dívka na něm uklouzla. Její matka položila tašky, které dosud nesla, pomohla dceři vstát a vyvedla ji mimo koleje. Když se ale vracela do kolejiště pro zavazadla, porazil ji rychlík ze směru od Ústí nad Orlicí."Podle vnitřních předpisů Českých drah nesmí výpravčí pustit vlak po bližší koleji, pokud je jiný na té vzdálenější,“ říká Neusar.

České dráhy pochybení svých zaměstnanců vylučují. Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly to potvrdil ověřovací pokus. "Podle závěrů našich inspektorů bylo nástupiště dostatečně osvětlené, vlak, kterým cestující přijeli, už ze stanice odjel a všichni cestující kolejiště opustili. Paní se bohužel do kolejiště vrátila a nereagovala na výstražné znamení lokomotivy vlaku EC, který ji následně srazil. Podle vyjádření strojvedoucího měla čas kolejiště opustit,“ říká Kubala. Případem se nyní zabývá policie i Drážní úřad. Dojde-li úřad k závěru, že České dráhy porušily předpisy, může jim udělit pokutu až deset milionů korun.

Doplněno 17:30:

Zveřejněný protokol o nehodě se však s verzí o dostatku času na opuštění kolejiště neshoduje. Stejně tak odporuje výpovědi o dostatečně osvětleném kolejišti. Posuďte sami:

  • Porovnáním časů zastavení, 19:13:49 a rozjezdu Os 5029, 19:14:26 hod, a času střetnutí EC 278 s osobou, 19:16:10 hod, byla zjištěna doba pro výstup poškozené, chůzi po nástupišti a přechod přechodu v km 266,049 v délce 104 - 141 vteřin. Vzhledem k vzdálenosti k přechodu a okolnostem (doprovod dítěte, zavazadla, odjíždějící osobní vlak, námraza na neposypaném přechodu, pád na přechodu) je tato doba nedostatečná. (Časy jsou uvedeny po započítání korekce vzájemného posunu časových základen zúčastněných záznamových zařízení).
  • Na přechod v km 266,049 není ze vzdálenosti 1 m od dveří dopravní kanceláře vidět.
  • Při nočním osvětlení nejsou osoby na nástupišti I v blízkosti přechodu v km 266,049 vidět. Přechod v km 266,049 se při nočním osvětlení nachází ve stínu mezi světelnými kužely osvětlení instalovaného na nástupišti II.

Úplné znění vyšetřovacího protokolu.

zdroj: iDnes.cz


Honza Beránek / JTB | 29.8.2007 (17:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel milos  mail  
30.08.2007 (1:33)  
tenzor: predpokladam, ze to bylo take v noci na naledi a salina, kterou bys v tech mistech a tou dobou tezko cekal se na tebe hrnula aspon stoctyricitkou... vas batmanu je malo...

btw: nevim, jestli si vzpominam dobre, ale netvrdil sam ve vypovedi fira, ze tu zenskou zahledl na vzdalenost 50 metru?
registrovaný uživatel tenzor 
30.08.2007 (0:55)  
infected.bass: nevim jak je to v Praze, v Brne se houka o106, ale v kazdem pripade pokud dojde k nehode a ridic neporusi zadny jiny predpis + rekne ze nic nevidel/neslysel a nedokazou mu ze by zamerne ignoroval blikani/houkani, tak zadny problm nema. Na rozdil od ridice sanitky ci jineho vozu s pravem prednosti, ktery ma za povinnost neohrozit ucastniky provozu. Viz potrestani ridice vozu hasicu ktery blikal a houkal a do ktereho najela tramvaj, jako Prazak urcite vis o cem mluvim. Tak to by bylo k tomu plozeni volovin..
registrovaný uživatel tenzor 
30.08.2007 (0:48)  
mah: pokud jde o mou vlastni zkusenost, tak se mi jednou stalo, ze pri prestupovani z jedne saliny na druhou na Novych Sadech jsem se prilis zahloubal do uvah, jestli jednicka, zastavujici za jinou soupravou bude otvirat dvere, nebo ji necha odjet a prijede az k ceduli. Najednou slysim zvoneni, docela blizko. Jeho zdrojem byla salina prijizdejici z druhe strany, jiz jsem stal v kolejisti, jeji ridic mel nejspis za to ze o nem vim a zvonit a prudce brzdit zacal az ve chvili kdy mu doslo ze ne. Je pravda, ze jsem se v prvni chvili dost lekl a pote co jsem otocil hlavu a videl jak se na me riti salina jeste o neco vic, ale to se vsechno stalo tak v rozmezi jedne vteriny, pak nastesti zafungoval jiz zminovany pud sebezachovy a skocil jsem na nastupiste. Nutno dodat ze jsem se pak dost stydel za to, ze jsem tam stal jako trotl :) Jinak myslim ze vic jak 3-4 vteriny jsem na to rozhodne nemel a taky si nemyslim ze by slo o nejakou neobvyklou reakci, mam za to ze vetsina lidi by udelala to same (nekteri by teda asi primo vypadli z kolejiste, aniz by se nejdriv ohlizeli).
Chapu, ze muzou existovat lide, kteri se v krizove strachy nedokazou ani hnout, ale takovi se asi vysokeho veku nedoziji a proto si myslim ze jich moc nebude. Nebo se snad nikdo ze zde diskutujicich za cely svuj zivot jeste nesetkal s podobnou situaci?
registrovaný uživatel milos  mail  
30.08.2007 (0:07)  
a jinak mate zitra na idnesu mluvciho drahoinspekce v onlajnu - tam se ho na to muzete zeptat, jak v mrazu ve tme a na naledi ma byt prumerna zenska z domacnosti jako lara croft...
29.08.2007 (23:55)  
Zlámalík. Tam jsou tuším jen dvě koleje a to obě traťové, nějaké vedlejší koleje jsou de facto až za nádražím. Pokud si to pamatuji dobře. Je to spíše stanice pro předjíždění nákladů, jinak je to pro osobní vlaky vlastně taková zastávka. Podle čísla vlaku si představuji, že ten osobní vlak jel od západu, tudíž vzdálenější kolej k vypravní budově. A to EC jelo od východu, tudíž blíže.

Ale spíš to je o tom, že se furt všude kokotsky šetří, jak je možné, že na koridoru s traťovou rychlostí 160 km/h, i když přehledném, máme šraňky a ne nad a nebo podjezd??? Na dálnici taky nejsou světelné křižovatky. Je to o prachách. Pokud tato stanička ještě neprošla optimalizováním, tak jak je možné nechat zastavit, za tmy ještě k tomu, vlak na vzdálené koleji a za tři mniuty ani ne tady nechat projet expres??? Vždyť v tom osobáku mohl být nějaký důchodce co špatně vidí, slyší a chodí a pak tři minuty jsou hov...
Je to šlendrián a je dobře, že bylo rozhodnuto takto.

Tenzor: Pokud řídíš v Praze auto, tak víš, že sanity nemají povinnost houkat, ale stačí jim jen zaplé modré majáčky a mají stejná práva, jako když houkají. Myslíš si, že v křižovatce takovéto auto zahlédneš a při hluku z ulice na něj si schopen adekvátně reagovat? Musíš, jinak máš malér, ale je to hrozně špatně identifikovatelné. Večer by mi to nevadilo, to světlo vidíš, ale za jasného dne je to problém. Tak se zamysli nejdříve, než vyplodíš podobnou volovinu.
registrovaný uživatel milos  mail  
29.08.2007 (23:42)  
zirecek: presne to jsem chtel napsat - uz se vidim, jak nastvanej z tasek co vlecu, z maly, co tam sebou flakla, kdyz ja mam sam co delat se udrzet na nohou, pak co ji dostanu zaplatpanbu z tech blbejch koleji v ty zime a tme pryc a jeste musim zpatky dobruslit pro ty tasky, tak se mozna kouknu v prvni chvili, jestli neco nejede, ale pak se soustredim, abych sebou na ty klouzacce po tme neflaknul taky a ne abych zmoural do vsech stran, jestli neco nejede...
a jelikoz nejsem hrdina akcnich filmu, tak kdyz si me ececko vsimne sto metru ode me v plnem kalupu (a ja jeho), tak se nestacim ani pos.at! natoz odbruslit pryc...

slysel bych dostatecne dopredu mozna ececko s bardotkou. ne s persingem nebo esem nebo cim...
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
29.08.2007 (23:39)  
Já se zeptám - a jaký je důvod toho, že osobák staví u vzdálenější koleje, pokud tam není bezpečný přechod v úrovni výpravní budovy? Přece nemůžu nechat legálně lidi motat se v kolejišti k vlaku v místech, kam není vidět? To nemůže Os zajet na nesprávnou? Asi by to bylo komplikovaný, ale paní by žila...
29.08.2007 (22:55)  
DI je hned hotova, má jasno. Je to nešťastná náhoda, když tam paní umřela. Takových nebezpečných situací se stává denně mnoho, někdy se štěstí nepřikloní a stane se něco podobného, kdy vyhasne lidský život.
Ve zprávě DI je jedna chyba - píší, že je porušen zákon, protože vlak byl vpuštěn, když byla v kolejišti žena, která vystoupila z vlaku na vzdálenější koleji. Jenže ona již kolej přešla, nevystoupila, avšak se vracela zpět, což je něco jiného.
Je to nešťastná náhoda, nelze to hodit na výpravčího 100%. Mladý člověk, který by sebou lepl na dřevěném přechodu, viděl svítící vlak ve tmě jak na něj jede; málokdo by se stačil vyhrabat z oblasti koleje, z oblasti kluzkého přechodu... .
registrovaný uživatel mah 
29.08.2007 (22:50)  
tenzor: a propos - pri velke intenzite hluku ti garantuji, ze dokonce ani pres svou nezmernou dokonalost zdroj neurcis. Navic houkacku vlaky na nadrazi, kde ten hluk diky odrazum k tobe prichazi ze vsech stran (odraz od budovy nadrazi, od sloupu, vagonu...)
registrovaný uživatel mah 
29.08.2007 (22:47)  
tenzor: podle toho co pises jsi zrejme nejdokonalejsi tvor na Zemi, rozhodne dokonalejsi, nez clovek. Lidem se totiz dost casto stava treba to, ze se leknou a tzv. vytuhnou. Ale co se tu rozepisuji - ty jsi prece tak dokonaly, ze tyto lidske slabiny nemuzes pochopit.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko