Praha - Zatím nikdy v historii samostatných ČD nebyly dráhy shledány vinými ze střetu člověka s vlakem. Až nyní. Loni o Vánocích srazil dvaačtyřicetiletou ženu v Brandýse nad Orlicí rychlík, když přecházela mezi nástupišti. Podle Drážní inspekce výpravčí vlak do stanice vůbec neměl pustit. V předchozích dnech již ŽelPage informovala, že podle závěrů DI je stanice nebezpečná. Nyní ale volí inspekce ještě tvrdší slova a obvinila samotné ČD.
"Vyšetřování jsme uzavřeli jako jednoznačné pochybení Českých drah,“ citoval server iDnes.cz mluvčího Drážní inspekce (DI) České republiky Zdeňka Neusar. "Za existenci Drážní inspekce si nevybavuji žádný další případ, kdy by vina za usmrcení osoby po sražení vlakem ve stanici byla na straně železnice," dodal Neusar.
Drážní inspekce funguje od začátku roku 2003. V tomto případě její vyšetřování mělo za cíl určit příčinu neštěstí. "Zodpovědnost konkrétních osob už není v naší kompetenci," upřesnil Neusar.
K události došlo loni 26. prosince kolem sedmé hodiny večer. Žena a její dvanáctiletá dcera vystoupily v Brandýse z osobního vlaku, který přijel od Chocně. Ze vzdálenější koleje přecházely k nádražní budově po dřevěném přechodu. Povrch byl ale namrzlý a dívka na něm uklouzla. Její matka položila tašky, které dosud nesla, pomohla dceři vstát a vyvedla ji mimo koleje. Když se ale vracela do kolejiště pro zavazadla, porazil ji rychlík ze směru od Ústí nad Orlicí."Podle vnitřních předpisů Českých drah nesmí výpravčí pustit vlak po bližší koleji, pokud je jiný na té vzdálenější,“ říká Neusar.
České dráhy pochybení svých zaměstnanců vylučují. Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly to potvrdil ověřovací pokus. "Podle závěrů našich inspektorů bylo nástupiště dostatečně osvětlené, vlak, kterým cestující přijeli, už ze stanice odjel a všichni cestující kolejiště opustili. Paní se bohužel do kolejiště vrátila a nereagovala na výstražné znamení lokomotivy vlaku EC, který ji následně srazil. Podle vyjádření strojvedoucího měla čas kolejiště opustit,“ říká Kubala. Případem se nyní zabývá policie i Drážní úřad. Dojde-li úřad k závěru, že České dráhy porušily předpisy, může jim udělit pokutu až deset milionů korun.
Doplněno 17:30:
Zveřejněný protokol o nehodě se však s verzí o dostatku času na opuštění kolejiště neshoduje. Stejně tak odporuje výpovědi o dostatečně osvětleném kolejišti. Posuďte sami:
- Porovnáním časů zastavení, 19:13:49 a rozjezdu Os 5029, 19:14:26 hod, a času střetnutí EC 278 s osobou, 19:16:10 hod, byla zjištěna doba pro výstup poškozené, chůzi po nástupišti a přechod přechodu v km 266,049 v délce 104 - 141 vteřin. Vzhledem k vzdálenosti k přechodu a okolnostem (doprovod dítěte, zavazadla, odjíždějící osobní vlak, námraza na neposypaném přechodu, pád na přechodu) je tato doba nedostatečná. (Časy jsou uvedeny po započítání korekce vzájemného posunu časových základen zúčastněných záznamových zařízení).
- Na přechod v km 266,049 není ze vzdálenosti 1 m od dveří dopravní kanceláře vidět.
- Při nočním osvětlení nejsou osoby na nástupišti I v blízkosti přechodu v km 266,049 vidět. Přechod v km 266,049 se při nočním osvětlení nachází ve stínu mezi světelnými kužely osvětlení instalovaného na nástupišti II.
Úplné znění vyšetřovacího protokolu.
zdroj: iDnes.cz
btw: nevim, jestli si vzpominam dobre, ale netvrdil sam ve vypovedi fira, ze tu zenskou zahledl na vzdalenost 50 metru?
Chapu, ze muzou existovat lide, kteri se v krizove strachy nedokazou ani hnout, ale takovi se asi vysokeho veku nedoziji a proto si myslim ze jich moc nebude. Nebo se snad nikdo ze zde diskutujicich za cely svuj zivot jeste nesetkal s podobnou situaci?
Ale spíš to je o tom, že se furt všude kokotsky šetří, jak je možné, že na koridoru s traťovou rychlostí 160 km/h, i když přehledném, máme šraňky a ne nad a nebo podjezd??? Na dálnici taky nejsou světelné křižovatky. Je to o prachách. Pokud tato stanička ještě neprošla optimalizováním, tak jak je možné nechat zastavit, za tmy ještě k tomu, vlak na vzdálené koleji a za tři mniuty ani ne tady nechat projet expres??? Vždyť v tom osobáku mohl být nějaký důchodce co špatně vidí, slyší a chodí a pak tři minuty jsou hov...
Je to šlendrián a je dobře, že bylo rozhodnuto takto.
Tenzor: Pokud řídíš v Praze auto, tak víš, že sanity nemají povinnost houkat, ale stačí jim jen zaplé modré majáčky a mají stejná práva, jako když houkají. Myslíš si, že v křižovatce takovéto auto zahlédneš a při hluku z ulice na něj si schopen adekvátně reagovat? Musíš, jinak máš malér, ale je to hrozně špatně identifikovatelné. Večer by mi to nevadilo, to světlo vidíš, ale za jasného dne je to problém. Tak se zamysli nejdříve, než vyplodíš podobnou volovinu.
a jelikoz nejsem hrdina akcnich filmu, tak kdyz si me ececko vsimne sto metru ode me v plnem kalupu (a ja jeho), tak se nestacim ani pos.at! natoz odbruslit pryc...
slysel bych dostatecne dopredu mozna ececko s bardotkou. ne s persingem nebo esem nebo cim...
Ve zprávě DI je jedna chyba - píší, že je porušen zákon, protože vlak byl vpuštěn, když byla v kolejišti žena, která vystoupila z vlaku na vzdálenější koleji. Jenže ona již kolej přešla, nevystoupila, avšak se vracela zpět, což je něco jiného.
Je to nešťastná náhoda, nelze to hodit na výpravčího 100%. Mladý člověk, který by sebou lepl na dřevěném přechodu, viděl svítící vlak ve tmě jak na něj jede; málokdo by se stačil vyhrabat z oblasti koleje, z oblasti kluzkého přechodu... .
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.