..: Drážní inspekce viní ze smrti poprvé ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - Zatím nikdy v historii samostatných ČD nebyly dráhy shledány vinými ze střetu člověka s vlakem. Až nyní. Loni o Vánocích srazil dvaačtyřicetiletou ženu v Brandýse nad Orlicí rychlík, když přecházela mezi nástupišti. Podle Drážní inspekce výpravčí vlak do stanice vůbec neměl pustit. V předchozích dnech již ŽelPage informovala, že podle závěrů DI je stanice nebezpečná. Nyní ale volí inspekce ještě tvrdší slova a obvinila samotné ČD.

"Vyšetřování jsme uzavřeli jako jednoznačné pochybení Českých drah,“ citoval server iDnes.cz mluvčího Drážní inspekce (DI) České republiky Zdeňka Neusar. "Za existenci Drážní inspekce si nevybavuji žádný další případ, kdy by vina za usmrcení osoby po sražení vlakem ve stanici byla na straně železnice," dodal Neusar.

Drážní inspekce funguje od začátku roku 2003. V tomto případě její vyšetřování mělo za cíl určit příčinu neštěstí. "Zodpovědnost konkrétních osob už není v naší kompetenci," upřesnil Neusar.

K události došlo loni 26. prosince kolem sedmé hodiny večer. Žena a její dvanáctiletá dcera vystoupily v Brandýse z osobního vlaku, který přijel od Chocně. Ze vzdálenější koleje přecházely k nádražní budově po dřevěném přechodu. Povrch byl ale namrzlý a dívka na něm uklouzla. Její matka položila tašky, které dosud nesla, pomohla dceři vstát a vyvedla ji mimo koleje. Když se ale vracela do kolejiště pro zavazadla, porazil ji rychlík ze směru od Ústí nad Orlicí."Podle vnitřních předpisů Českých drah nesmí výpravčí pustit vlak po bližší koleji, pokud je jiný na té vzdálenější,“ říká Neusar.

České dráhy pochybení svých zaměstnanců vylučují. Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly to potvrdil ověřovací pokus. "Podle závěrů našich inspektorů bylo nástupiště dostatečně osvětlené, vlak, kterým cestující přijeli, už ze stanice odjel a všichni cestující kolejiště opustili. Paní se bohužel do kolejiště vrátila a nereagovala na výstražné znamení lokomotivy vlaku EC, který ji následně srazil. Podle vyjádření strojvedoucího měla čas kolejiště opustit,“ říká Kubala. Případem se nyní zabývá policie i Drážní úřad. Dojde-li úřad k závěru, že České dráhy porušily předpisy, může jim udělit pokutu až deset milionů korun.

Doplněno 17:30:

Zveřejněný protokol o nehodě se však s verzí o dostatku času na opuštění kolejiště neshoduje. Stejně tak odporuje výpovědi o dostatečně osvětleném kolejišti. Posuďte sami:

  • Porovnáním časů zastavení, 19:13:49 a rozjezdu Os 5029, 19:14:26 hod, a času střetnutí EC 278 s osobou, 19:16:10 hod, byla zjištěna doba pro výstup poškozené, chůzi po nástupišti a přechod přechodu v km 266,049 v délce 104 - 141 vteřin. Vzhledem k vzdálenosti k přechodu a okolnostem (doprovod dítěte, zavazadla, odjíždějící osobní vlak, námraza na neposypaném přechodu, pád na přechodu) je tato doba nedostatečná. (Časy jsou uvedeny po započítání korekce vzájemného posunu časových základen zúčastněných záznamových zařízení).
  • Na přechod v km 266,049 není ze vzdálenosti 1 m od dveří dopravní kanceláře vidět.
  • Při nočním osvětlení nejsou osoby na nástupišti I v blízkosti přechodu v km 266,049 vidět. Přechod v km 266,049 se při nočním osvětlení nachází ve stínu mezi světelnými kužely osvětlení instalovaného na nástupišti II.

Úplné znění vyšetřovacího protokolu.

zdroj: iDnes.cz


Honza Beránek / JTB | 29.8.2007 (17:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
30.08.2007 (11:17)  
PES38: Co je na tom vadnýho? V metru jsou zastávky taky de facto v tunelu?? Nevidim na tom nic hloupýho. Warszawa Centralna, je taky pod zemí.
registrovaný uživatel PES38 
30.08.2007 (11:04)  
(zvažovaná i varianta zastávky v tunelu).

To může napadnout jen vola...
registrovaný uživatel mauricio  mail  
30.08.2007 (10:20)  
já teda nevím, ale vždy, když vstupuju do kolejiště, podívám se, zda něco jede nebo nejede...
30.08.2007 (8:33)  
Nechci moc rýpat, ale ve většině příspěvků tady je vidět, že diskutující moc neznají místní propozice a staví názory skoro na vodě.
Závěry DI jsou jasné, mají pravdu. Ale takových stanic jsou na sítí v ČR mraky a mraky; jde o nešťastnou náhodu a shodu okolností - ale tak je to vždy, když se něco stane - nastřádají se malé náhody. Pozastavuje se někdo nad silničními nehodami, kde umírají desítky lidí týdně? Nechci tím snižovat lidský život dotyčné paní... .
Chyba výpravčích je, že se měli podívat pořádně, ale i tak by možná neviděli kvůli stínu. Takže chybí lampa - může za to Správa elektrotechniky a energetiky? Už vidím ten humbuk na SDC, tu bandu rýpalů a kontrolorů, kteří buzerují prvořadé zaměstnance, co měli a neměli dělat. Takové umělé panáky by bylo třeba prvotně nahnat do kolejí, ať si to zkusí v reálu sami.
Vlaky tam jezdí V=80km/h. Choceň - Ústí nad Orlicí ještě není modernizován, rekonstruován, ani optimalizován (původní varianta).
Připravuje se rekontrukce na 200-250km/h s dlouhým tunelem hned od Chocně. ŽST Brandýs nad Orlicí bude nahrazena zastávkou (zvažovaná i varianta zastávky v tunelu).
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
30.08.2007 (7:52)  
Mám taký dojem, že tento stav bol už pri postavení stanice, prípadne po nejakých rekonštrukciách. To mal riešiť prevádzkový poriadok stanice, aby určil miesto, na ktorom by mal vonkajší výpravca sledovať vlak, aby videl na ten inkriminovaný prechod. Ale zisťovanie voľnosti sa robí priamo pri tej konkrétnej koľaji, nie z diaľky.
V našej stanici napr. bol problém s batožinármi. Tí vykladali spešninové a služobné vozne ešte na súprave, ale nikomu to neohlásili. Mnohokrát zapadli, alebo im skapal vozík pre slabé batérie a museli sme zastaviť prechádzajúci vlak. A včase zisťovania tam neboli, ale už keď vlak sa blížil zrazu sa postavili s veľkými predmetmi naprieč koľaje !
registrovaný uživatel Semík  mail  
30.08.2007 (7:12)  
Já vím, že je to utopie, ale pokud je stanice nebezpečná, jak to, že byl povolen její provoz, popř kdo schválil kolaudaci a pod. A řeči o tom, že to zdědili po ČSD neberu, vždyť to už je 14 let.
registrovaný uživatel Semík  mail  
30.08.2007 (6:46)  
Můžu se jen zeptat? Neposypaný přechod. Pokud bych ho posypal dejme tomu štěrkem. Kolik musí projet vlaků, aby ten štěrk byl odfouknutý a přechod tedy neposypán?
30.08.2007 (6:42)  
Odpovědnost výpravčího:
- pokud byl průjezd EC povolen dříve než ta paní opustila kolejiště, je to průšvih výpravčího (ještě jde o to, jakého výpravčího - oba kolegové se můžou dohadovat, jestli červený volnost kolejiště oznámil nebo neoznámil)
- pokud se ta paní do kolejiště ještě jednou vrátila v době, kdy Os už byl pryč, výpravčí by to měl mít bez problémů - viděl volný perón a kolej, tak bylo postaveno pro EC
- jen mi nejde do hlavy, proč červený výpravčí sleduje odjezd vlaku a volnost kolejiště ode dveří dopravní kanceláře; zas tak moc práce snad nemá, aby se nemohl postavit o 100 m dál, doprostřed nástupiště, odkud by měl lepší přehled

Ta stanice je z hlediska výstupu a nástupu cestujících vlastně zastávkou. Nástupiště mezi kolejemi je naprosto nevhodné jak z hlediska bezpečnosti cestujících, tak z hlediska plynulosti provozu (zastavování sudých vlaků u vjezdu). Mnohem vhodnější by bylo tu zastávku umístit o necelých 100m směrem k Ústí. Je tam podjezd, který by mohli cestující používat k příchodu na nástupiště. Obě nástupiště by samozřejmě byla na vnější straně koleje. V době socialismu to ale nepřicházelo v úvahu - v takové situaci by nebylo zapotřebí červeného výpravčího ani pokladní, což odporovalo politice 100% zaměstnanosti obyvatelstva. Prostě se udržovala zbytečná pracovní místa.
registrovaný uživatel tenzor 
30.08.2007 (2:35)  
milos: takze fira proste dela z lidi blbce, kdyz tvrdi ze ta pani mela cas kolejiste opustit?
Jinak jsem polemizoval spise s tvrzenim maha ze 10 vterin je moc malo casu k opusteni kolejiste, nadrazi v Brandyse bohuzel neznam (max. z projizdejiciho vlaku) a pokud CD v tomto pripade nehorazne lzou, jak naznacujes, je mozne ze opravdu nemela sanci.
registrovaný uživatel milos  mail  
30.08.2007 (1:41)  
a jeste neco pro tenzora: schvalne se koukni na situaci onoho nadrazi na ortofotomape na mapy.cz!!! je to tam primo ukazkove i s vlakem, ktery prijizdi od ceske trebove! a jestli jsi na tom tretim prechodu pro chodce od nadrazni budovy, tak po zmerceni vlaku mas na reakci asi pet pikovterin. tam by to asi nezvladl ani takovy bystron jako ty...

nevim, jestli ten odkaz bude fungovat, ale zkusim...
http://www.mapy.cz/?query=brand%C3%BDs%20nad%20orlic%C3%AD&portWidth=682&portHeight=472&zoom=5&mapType=base¢erX=135549861¢erY=134989697#centerX=137347296@centerY=135660816@typ=ophoto@zoom=16@vizType=none@vizIds=none
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko