..: ZSSK oficiálně představila motorovou jednotku řady 813-913 :..

Ilustrační obrázekPrievidza - Po několika týdnech zkušebního provozu na tratích středního Slovenska oficiálně představila Železničná spoločnosť Slovensko v pondělí 30.4.2007 prototyp motorové jednotky řady 813-913, od které si slibuje zkvalitnění a zvýšení atraktivity regionální železniční dopravy. Přestože je projekt 813-913 prezentován jako zcela nové vozidlo, podobně jako v případě jednotek Regionova se jedná o rekonstrukci dosluhujících drážních vozidel, v tomto případě přípojných vozů řady 011. Cílem projektu je postupné nahrazení zbylých motorových vozů řady 810, které i více než tři desetiletí po svém uvedení do provozu tvoří nejpočetnější řadu vozidel v regionální dopravě.

Ilustrační obrázekJednotka se skládá z hnacího a řídícího vozu, které jsou vzájemně propojeny. Ve vícečlenném řazení je možné provozovat až třídílné soupravy. Po technické stránce se řada 813 oproti svému předchůdci dočkala nového řešení pohonu (remotorizace, převodovka, elektronický řídící systém...), s čímž souvisí i zvýšení maximální rychlosti na 90 km/h. Cestující naopak ocení především modernizovaný interiér s uspořádáním sedadel 2+2, prostorem pro přepravu kol, lyží, dětských kočárků nebo objemnějších zavazadel a audiovizuálním informačním systémem. Prototyp je rovněž vybaven zařízením pro výdej cestovních dokladů a označovači, nicméně montáž těchto zařízení do sériových jednotek zatím není jistá. Obě stanoviště strojvedoucího jsou nyní klimatizovaná a díky své modernizaci zajišťují výrazně lepší pracovní podmínky oproti řadě 810.

Výrobcem jednotky je společnost ŽOS Zvolen, která tímto kontraktem navázala na sérii motorových vozů řady 812, jejichž výroba již byla ukončena. Řady 812 a 813/913 jsou vzájemně kompatabilní, není ovšem možné připojení vozu řady 011. Celkem je objednáno 29 kusů této řady, z nichž prvních 11 má být dodáno do konce letošního roku. Primárně se počítá s nasazením na regionální tratě na středním Slovensku, příčemž s dodáním dalších kusů busou postupně nahrazovány soupravy MV 810 s přípojnými vozy i v jiných regionech. Náklady na vývoj a stavbu prototypu dosáhly přibližně 40 mil. Sk, cena sériové jednotky by se měla pohybovat kolem 27 milionů. Podle výrobce si vývoj vyžádal přibližně jeden a půl roku.

813-913 ZSSK a 814-914 ČD

Ilustrační obrázekPři této zprávě se pochopitelně přímo nabízí srovnání nově prezentovaných jednotek ZSSK s neustále rostoucí rodinou jednotek Regionova z dílny Pars Nova Šumperk. Obě rekonstrukce vycházejí ze stejných základních principů, přičemž řada 814-914 zašla v inovacích o něco dál díky nízkopodlažnímu dílu, úpravě pro imobilní cestující a zásadnější změně designu. V dvouvozové variantě mají obě soupravy pouze jednu poháněnou nápravu. 813-913 ZSSK disponuje výkonnějším motorem, což umožňuje i vyšší maximální rychlost 90 km/h. Počet míst k sezení v obou soupravách je téměř shodný (85/84). Od obou jednotek si jejich provozovatelé slibují výrazné prodloužení životnosti vozidel pro regionální dopravu.

zdroj: VLAKY.NET, ZSSK, Jednotky 814


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 4.5.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Slovensko Trenčiansky Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kubajs 
04.05.2007 (14:40)  
lada: z Chomutova do Kadaně je traťová rychlost 100km/h. 810 tam jezdí dost často a pravidelně tak si tam tu 80-ku vychutnáš.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
04.05.2007 (14:17)  
lada: Třeba kolem Rumburku jsem jel Regionovou 80 km/h. Koukal jsem na zadní stanoviště přes sklo na tachometr :). Koukal jsem celou cestu z Rumburku do Děčína a fíra ty rychlosti opravdu pěkně dodržoval :).
04.05.2007 (14:09)  
No aj asi pred 14-ti dny videl dobre video na netu o teto souprave. Jenze nemuzu si vzpomenout kde. Byla tam kompletne predstavena, ne jen takove kratke reportaze.
04.05.2007 (14:05)  
To lada: Dokážeš si představit ten sex v tomhle vozidle při tyhle rychlosti? To by bylo větší rodeo jak na zapnuty pračce se zauzlovanejma košilema :-D
registrovaný uživatel lada 
04.05.2007 (13:58)  
Napiste tady nekdo, prosim, kde si mohu "vychutnat" jizdu 810 nebo 814 rychlosti 80-90 km/h. Predem dekuji.
04.05.2007 (13:53)  
27mil Sk takže v přepočtu na koruny to je 22mil kč nebo kolik je kurz? Neni to špatná cena
04.05.2007 (13:45)  
Ale když už to modernizovali s té 810 tak to mohli zamaskovat aspoň tak, aby to nevypadalo jako 810. V Parsu to vykoumali dobře, ale ve Zvolenu si s tím moc nepohráli. U těch 814 škoda toho motoru a 80km/h.
registrovaný uživatel JOHNZ 
04.05.2007 (13:34)  
Je dôležité si uvedomiť si, že 813 ZSSK a 814 ČD budú, hoc rovnako vyzerajúc, mať diametrálne odlišné použitie. Kým Regionova jazdí viacmenej v okolí väčších aglomerácii (Zlín, ML, ...) či na neelektrifikovaných hlavných tratiach, 813 ZSSK bude jazdiť poväčšinou na lokálnych alebo "takých hlavnejších" tratiach s mizivou vybavenosťou.

Teda im nepomôže žiadna nízkopodlažnosť a vakuové WC im bude technologicky skôr na obtiaž. Zato potrebujú výkonný a spoľahlivý motor (aké sú skúsenosti s tým LIAZom v Regionove?) dobrú prevodovku a o niečo lepšie trakčné vlastnosti. Duo MAN LUH.21 a Voith DIWA 864 je už u nás v tomto ohľade dobre vyskúšané. Aj s prívesným vozňom hore poriadnym kopcom ...

George_Couser: Za jazdy na teba nikto čumieť nebude. A v stanici sa predsa normálne WC používať nemá ... tak to ber ako "motiváciu" toto nerobiť ...
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
04.05.2007 (13:30)  
Jestli to, co je na ilustrační fotografii je ta 813, 913, tak je Regionova rozhodně o dost hezčí.
04.05.2007 (13:17)  
Semík: Co provedli maďaři?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko