Prievidza - Po několika týdnech zkušebního provozu na tratích středního Slovenska oficiálně představila Železničná spoločnosť Slovensko v pondělí 30.4.2007 prototyp motorové jednotky řady 813-913, od které si slibuje zkvalitnění a zvýšení atraktivity regionální železniční dopravy. Přestože je projekt 813-913 prezentován jako zcela nové vozidlo, podobně jako v případě jednotek Regionova se jedná o rekonstrukci dosluhujících drážních vozidel, v tomto případě přípojných vozů řady 011. Cílem projektu je postupné nahrazení zbylých motorových vozů řady 810, které i více než tři desetiletí po svém uvedení do provozu tvoří nejpočetnější řadu vozidel v regionální dopravě.
Jednotka se skládá z hnacího a řídícího vozu, které jsou vzájemně propojeny. Ve vícečlenném řazení je možné provozovat až třídílné soupravy. Po technické stránce se řada 813 oproti svému předchůdci dočkala nového řešení pohonu (remotorizace, převodovka, elektronický řídící systém...), s čímž souvisí i zvýšení maximální rychlosti na 90 km/h. Cestující naopak ocení především modernizovaný interiér s uspořádáním sedadel 2+2, prostorem pro přepravu kol, lyží, dětských kočárků nebo objemnějších zavazadel a audiovizuálním informačním systémem. Prototyp je rovněž vybaven zařízením pro výdej cestovních dokladů a označovači, nicméně montáž těchto zařízení do sériových jednotek zatím není jistá. Obě stanoviště strojvedoucího jsou nyní klimatizovaná a díky své modernizaci zajišťují výrazně lepší pracovní podmínky oproti řadě 810.
Výrobcem jednotky je společnost ŽOS Zvolen, která tímto kontraktem navázala na sérii motorových vozů řady 812, jejichž výroba již byla ukončena. Řady 812 a 813/913 jsou vzájemně kompatabilní, není ovšem možné připojení vozu řady 011. Celkem je objednáno 29 kusů této řady, z nichž prvních 11 má být dodáno do konce letošního roku. Primárně se počítá s nasazením na regionální tratě na středním Slovensku, příčemž s dodáním dalších kusů busou postupně nahrazovány soupravy MV 810 s přípojnými vozy i v jiných regionech. Náklady na vývoj a stavbu prototypu dosáhly přibližně 40 mil. Sk, cena sériové jednotky by se měla pohybovat kolem 27 milionů. Podle výrobce si vývoj vyžádal přibližně jeden a půl roku.
813-913 ZSSK a 814-914 ČD
Při této zprávě se pochopitelně přímo nabízí srovnání nově prezentovaných jednotek ZSSK s neustále rostoucí rodinou jednotek Regionova z dílny Pars Nova Šumperk. Obě rekonstrukce vycházejí ze stejných základních principů, přičemž řada 814-914 zašla v inovacích o něco dál díky nízkopodlažnímu dílu, úpravě pro imobilní cestující a zásadnější změně designu. V dvouvozové variantě mají obě soupravy pouze jednu poháněnou nápravu. 813-913 ZSSK disponuje výkonnějším motorem, což umožňuje i vyšší maximální rychlost 90 km/h. Počet míst k sezení v obou soupravách je téměř shodný (85/84). Od obou jednotek si jejich provozovatelé slibují výrazné prodloužení životnosti vozidel pro regionální dopravu.
zdroj: VLAKY.NET, ZSSK, Jednotky 814
810 potřebují modernizaci!A víš proč?
Protože 75procent toho co vozí nikdy vozit neměly,ať už z hlediska komfortu nebo výkonu,protože se neuskutečnily dodávky motorových vozů 860 se udělalo několikrát víc 810 než bylo v plánu.Navíc vidět 810 někde např. v německu na pravidelném vlaku tak se lidi diví že se učastní nostalgické jizdy:DDD
Tím samozřejmě nechci popírat význam nízkopodlažnosti, pokud se jedná o nový stroj, který s nízkou podlahou počítá od počátku své výstavby, pak říkám ano, ale při takovéto rekonstrukci říkám spíše ne.
Stejně jako je pro mě z hlediska praktičnosti nepochopitelné plýtvání za nová čela, i když z hlediska marketingu to má něco do sebe. Teď je otázka, jestli chceme, aby o těch vlacích každý věděl, nebo aby těch (relativně) pohodlných vlaků bylo co nejvíce.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.