Prievidza - Po několika týdnech zkušebního provozu na tratích středního Slovenska oficiálně představila Železničná spoločnosť Slovensko v pondělí 30.4.2007 prototyp motorové jednotky řady 813-913, od které si slibuje zkvalitnění a zvýšení atraktivity regionální železniční dopravy. Přestože je projekt 813-913 prezentován jako zcela nové vozidlo, podobně jako v případě jednotek Regionova se jedná o rekonstrukci dosluhujících drážních vozidel, v tomto případě přípojných vozů řady 011. Cílem projektu je postupné nahrazení zbylých motorových vozů řady 810, které i více než tři desetiletí po svém uvedení do provozu tvoří nejpočetnější řadu vozidel v regionální dopravě.
Jednotka se skládá z hnacího a řídícího vozu, které jsou vzájemně propojeny. Ve vícečlenném řazení je možné provozovat až třídílné soupravy. Po technické stránce se řada 813 oproti svému předchůdci dočkala nového řešení pohonu (remotorizace, převodovka, elektronický řídící systém...), s čímž souvisí i zvýšení maximální rychlosti na 90 km/h. Cestující naopak ocení především modernizovaný interiér s uspořádáním sedadel 2+2, prostorem pro přepravu kol, lyží, dětských kočárků nebo objemnějších zavazadel a audiovizuálním informačním systémem. Prototyp je rovněž vybaven zařízením pro výdej cestovních dokladů a označovači, nicméně montáž těchto zařízení do sériových jednotek zatím není jistá. Obě stanoviště strojvedoucího jsou nyní klimatizovaná a díky své modernizaci zajišťují výrazně lepší pracovní podmínky oproti řadě 810.
Výrobcem jednotky je společnost ŽOS Zvolen, která tímto kontraktem navázala na sérii motorových vozů řady 812, jejichž výroba již byla ukončena. Řady 812 a 813/913 jsou vzájemně kompatabilní, není ovšem možné připojení vozu řady 011. Celkem je objednáno 29 kusů této řady, z nichž prvních 11 má být dodáno do konce letošního roku. Primárně se počítá s nasazením na regionální tratě na středním Slovensku, příčemž s dodáním dalších kusů busou postupně nahrazovány soupravy MV 810 s přípojnými vozy i v jiných regionech. Náklady na vývoj a stavbu prototypu dosáhly přibližně 40 mil. Sk, cena sériové jednotky by se měla pohybovat kolem 27 milionů. Podle výrobce si vývoj vyžádal přibližně jeden a půl roku.
813-913 ZSSK a 814-914 ČD
Při této zprávě se pochopitelně přímo nabízí srovnání nově prezentovaných jednotek ZSSK s neustále rostoucí rodinou jednotek Regionova z dílny Pars Nova Šumperk. Obě rekonstrukce vycházejí ze stejných základních principů, přičemž řada 814-914 zašla v inovacích o něco dál díky nízkopodlažnímu dílu, úpravě pro imobilní cestující a zásadnější změně designu. V dvouvozové variantě mají obě soupravy pouze jednu poháněnou nápravu. 813-913 ZSSK disponuje výkonnějším motorem, což umožňuje i vyšší maximální rychlost 90 km/h. Počet míst k sezení v obou soupravách je téměř shodný (85/84). Od obou jednotek si jejich provozovatelé slibují výrazné prodloužení životnosti vozidel pro regionální dopravu.
zdroj: VLAKY.NET, ZSSK, Jednotky 814
Dale to, ze na nejake trati, kde ted jezdi 810, nejel zatim vozickar, neznamena, ze ta poptavka tam neni. On, kdyz ten vozcikar vi, ze tam jede vysokopodlazak s uzkyma dvermama, tak si radeji sezene odvoz treba od znameho autem. Ale jakmile bude vedet, ze tam jede Ragionova, tak se treba sveze vlakem. Navic, prekonat jeden schod je snazsi a pro nej prijemnejsi, nez byt doslova tahanej do trech schodu. Nehlede na to, ze casto takovi lide jedou treba z vesnice do mesta, kde uz je bezbarierove nastupiste (obvykle treba na urad ci k doktorovi), tudiz diky nizkopodlazni jednotce bude problem jen na jedne zastavce misto dvou a to jeste o dost mensi problem, nez normalne. Ono vytahnotu vozickare o jeden schod ve dvoukrydlych dverich je uplne neco jineho, nez ho tahat do trech schodu v uzkem prostoru klasickych vlakovych dveri. Zkuste travit jeden den se starym clovekem, vozickarem, ci matkou s kocarkem a poznate, ze to znizkopodlazneni neni jen hra, ale ZASADNE to MENI KVALITU JEJICH CESTOVANI.
Co se tyce nizkopodlaznosti, tak jsem se myslim vyjadril jasne. Je pro mnoho lidi velmi podstatna, dokonce vice nez nove sedacky, klimatizace a lepsi podvozek. Pro ostatni nastup a vystup zrychluje a usnadnuje.
Ad nova cela: Uz tu bylo nekolikrat zmineno, ze nova cela nejsou samoucelna, nejde jen o novy design (i kdyz ten ma sva opodstatneni z marketingoveho hlediska, velka cast laiku Regionovu opravdu povazuje za novy vlak, coz se asi o 813 nebude dat tak jednoznace rici, kdyz kazdy uvidi stare zname tvary), jde ale o bezpecnost strojvedouciho. Nove celo kryje zvetseny prostor strojvedouciho a nove deformacni zony, ktere slouzi k vyssi bezpecnosti. To je ten pravy duvod tech cel.
Ad cena: 27 milionu Sk oproti zhruba 20 milionum kc. Coz by teoreticky znamenalo, ze 813 je drazsi nez Regionova i kdyz je na ni provedeno mene uprav. Ja nevim, ale kde tu vidite tu usporu na tech celech atd?
Nechci tu rikat, co je lepsi ci horsi. Dalsi otazkou je spolehlivost v provozu (Slovaci maji tusim ty motory a prevodvky odzkousene na 812, tudiz vi do ceho jdou) a kvalita zpraocvani (vsichni vime jak to casto s Parsem chodi). Nicmene z pohledu cestujiciho je volba asi pomerne jasna. Stari lide, matky, kolari, vozickari, ci kdokoli, kdo neni statny junak s telem atleta:))) oceni nizkopodlaznost a dvojite dvere. WC, to je toazka, ncimne to v regionove vypada pro mne subjektivne lepe, byt zas zabira v jednotce dost mista. Z marketingoveho hlediska je lepsi Regionova (da se lepe lhat, ze je to opravdu novy vlak, hodne lidi na to skoci). Provozni hledisko se teprve ukaze, stejne jako pocity strojvudcu. Navic tyto veci vetsina diskutujicch nepozna na vlastni kuzi. Ted je posledni otazka a to skutecna cena za kus (pokud opravdu vyjdou nastejno, tak je to dalsi plus pro Regionovu) a naklady na udrzbu a provoz. Tam bude asi 813 o neco vyhodnejsi (viz hajzlik treba). Je zbytecne, aby nasi vychodni bratri se za kazdou cenu snazili branit 813 (uplne spatna rekonstrukce to neni a treba bude kvalitneji provedena), ma sve vyhody ( ta trosku vyssi rychlost se asi moc na lokalkach nepozna, nicmene vyssi vykon ve stoupani asi poznat pujde, my se zase muzeme tetelit, ze motor dodava domaci vyrobce a tim zivime par lidi) a hlavne: na Slovensku maji aspon par uplne novych regionalnich vlaku (i kdyz u nas vlastne u soukromniku par jezdi take).
Když už to má taký výkon mohli by z jedné 010 nebo 011 udělat nizkopodlažní vložený díl...
Ale i tak 813 mě přijde napohled takové robustní zatímco 814 mě příjde jak říkali v těstovinách jako malý kosmický modul(kosmický modul=moderní vzhled=dobrá reklama)
marco
jestli je tam větrák tak už se dá mluvit o nuceném větrání,to je aspoň něco,ale jestli tam větrák není tak je to otevíratelná díra ve střeše:DDD
Řěšilo se tu čelo dalo by se říct souhlasím ale 813 nemá ten plast navíc a přesto stojí +stejně,takže to asi drahý nebylo a na propagaci ČD mohou vydělat.Nebo to že stojí o něco víc dělá jen ten motor.
"Pořádně" ještě nutně nemusí znamenat "plýtvání", což některé zmíněné úpravy na Regionoze podle mého názoru jsou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.