..: ZSSK oficiálně představila motorovou jednotku řady 813-913 :..

Ilustrační obrázekPrievidza - Po několika týdnech zkušebního provozu na tratích středního Slovenska oficiálně představila Železničná spoločnosť Slovensko v pondělí 30.4.2007 prototyp motorové jednotky řady 813-913, od které si slibuje zkvalitnění a zvýšení atraktivity regionální železniční dopravy. Přestože je projekt 813-913 prezentován jako zcela nové vozidlo, podobně jako v případě jednotek Regionova se jedná o rekonstrukci dosluhujících drážních vozidel, v tomto případě přípojných vozů řady 011. Cílem projektu je postupné nahrazení zbylých motorových vozů řady 810, které i více než tři desetiletí po svém uvedení do provozu tvoří nejpočetnější řadu vozidel v regionální dopravě.

Ilustrační obrázekJednotka se skládá z hnacího a řídícího vozu, které jsou vzájemně propojeny. Ve vícečlenném řazení je možné provozovat až třídílné soupravy. Po technické stránce se řada 813 oproti svému předchůdci dočkala nového řešení pohonu (remotorizace, převodovka, elektronický řídící systém...), s čímž souvisí i zvýšení maximální rychlosti na 90 km/h. Cestující naopak ocení především modernizovaný interiér s uspořádáním sedadel 2+2, prostorem pro přepravu kol, lyží, dětských kočárků nebo objemnějších zavazadel a audiovizuálním informačním systémem. Prototyp je rovněž vybaven zařízením pro výdej cestovních dokladů a označovači, nicméně montáž těchto zařízení do sériových jednotek zatím není jistá. Obě stanoviště strojvedoucího jsou nyní klimatizovaná a díky své modernizaci zajišťují výrazně lepší pracovní podmínky oproti řadě 810.

Výrobcem jednotky je společnost ŽOS Zvolen, která tímto kontraktem navázala na sérii motorových vozů řady 812, jejichž výroba již byla ukončena. Řady 812 a 813/913 jsou vzájemně kompatabilní, není ovšem možné připojení vozu řady 011. Celkem je objednáno 29 kusů této řady, z nichž prvních 11 má být dodáno do konce letošního roku. Primárně se počítá s nasazením na regionální tratě na středním Slovensku, příčemž s dodáním dalších kusů busou postupně nahrazovány soupravy MV 810 s přípojnými vozy i v jiných regionech. Náklady na vývoj a stavbu prototypu dosáhly přibližně 40 mil. Sk, cena sériové jednotky by se měla pohybovat kolem 27 milionů. Podle výrobce si vývoj vyžádal přibližně jeden a půl roku.

813-913 ZSSK a 814-914 ČD

Ilustrační obrázekPři této zprávě se pochopitelně přímo nabízí srovnání nově prezentovaných jednotek ZSSK s neustále rostoucí rodinou jednotek Regionova z dílny Pars Nova Šumperk. Obě rekonstrukce vycházejí ze stejných základních principů, přičemž řada 814-914 zašla v inovacích o něco dál díky nízkopodlažnímu dílu, úpravě pro imobilní cestující a zásadnější změně designu. V dvouvozové variantě mají obě soupravy pouze jednu poháněnou nápravu. 813-913 ZSSK disponuje výkonnějším motorem, což umožňuje i vyšší maximální rychlost 90 km/h. Počet míst k sezení v obou soupravách je téměř shodný (85/84). Od obou jednotek si jejich provozovatelé slibují výrazné prodloužení životnosti vozidel pro regionální dopravu.

zdroj: VLAKY.NET, ZSSK, Jednotky 814


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 4.5.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Slovensko Trenčiansky Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
05.05.2007 (19:31)  
Tak je logické, že češi budou většinou obhajovat 814 a slováci 813, v tomto duchu se tu odvíjí celá debata a nutno dodat, že je krapet nesmyslná. Když se na to podíváme nezaujatě, tak prostě 814 má své výhody, 813 má své výhody, přičemž nedá se jednoznačně určit, která z daných souprav je lepší. Možná má trochu na vrch 814. Nízkopodlažnost u 814 je jednoznačné a neodiskutovatelné plus. Vozíčkářovi vadí i byť jeden jediný schod, takže argumenty E499.3056 jsou prostě směšné. Vakuové WC je spíš taková příjemná věc navíc. Moderní design a neotřelé atraktivní zbarvení je jednoznačně tahák na cestující. Je známý a doložený efekt, že nové vlaky (jedno, jestli skutečně nové, nebo jen s novým designem) vždy přitáhly k žleznici více cestujících. Na druhou stranu silnější motor je plus u 813. Vzpomeňme si na testy 814 na trati do Tanvaldu, kde to motor LIAZ trochu nezvládl. Nicméně u obou souprav je problém jen v jedné poháněné nápravě a zrovna v horských terénch se to může ukázat jako problém. Na druhou stranu 814 jsou i trojvozové, tzn. dva pohonné vozy, což pokud vím u 813 se neplánuje.
Navíc, nemyslím si, že by u 814 a 813 byl nějaký výrazný rozdíl v použití. I u ČD 814 jezdí a budou jezdit hlavně na vedlejších tratích, zvlášť při zamýšleném počtu cca 100 souprav. Stejně tak není 814 pro ČD nějaké ústřední vozidlo, jak tu někdo psal. Sice se jím chlubí, ale ústřední pro ČD stále je a bude pendolino, 471 CityElefant, popř. 854 + 954.
Právě 854 + 054 + 954 má být vozidlem pro hlavní tratě nezávislé trakce, ne 814. Takže rozhodně žádné diametrální rozdíly, jak psal JOHNZ. Navíc ČD již začínají uvažovat i koupi úplně nových vlaků, možná Desir, možná Talentů, možná něčeho úplně jiného, každopádně adepty na propagační vozidla jsou a budou jiné vlaky než 814.
registrovaný uživatel marco 
05.05.2007 (16:26)  
Bolo by zaujimave sledovat "preteky" 814-ky CD a 813-ky ZSSK na niektorej z horských trati...
registrovaný uživatel Sova 
05.05.2007 (9:23)  
podle mě je 813/913 určitě zlepšení,ale na REGIONOVU to nemá,jistě jak už se tu psalo je to taky dáno odlišným určením,ale s tou výškou podlahy si to přece jen měli rozmyslet...
registrovaný uživatel 714.018-9  mail  
04.05.2007 (23:23)  
Ad crash151: Vůz rady 021 je sice čtyřnápravový, ale má blbý podvozky. U něj mi vadí příčné rázy. Holt už má Balm dost za sebou a za tu dobu technika postoupila o dost dále. U tohodle vozu si myslím že jde o to, že je starší, než A, B, BDs, 053... Když s podíváš na vůz B a na vůž Btx tak uvidíš na prvné pohled jiný podvozky. A navíc jde o vůz lehké stavby a tam je to taky jiný.

Tohle "pravidlo" s 2npr/4npr má samozřejmě své vyjímky a 020/021/022 mi připadají asi nejhorší vozy s 4npr. Já to přičítám jejím stáří a tím, že jsou lehké stavby.
04.05.2007 (21:39)  
ad InterCIty : na kterou konkrétní trať nemají čtyřnápravové vozy přechodnost ? Jedná se o vozy nákladní nebo osobní ?
Nelze paušalizovat čtyřnápravové lokomotivy. Např. na trati Rybník – Lipno mají povolenou přechodnost 749, 750, 751, 754, ale nikoli 753 … Nemohou 230, 240, 242, ale mohou 210, 263, 340, 362, 363 …
04.05.2007 (21:24)  
koffr - ale jsou tratě, kde třeba nemají 4 nápravové vozy a loko přechodnost kvůli obloukům. A těch je nejvíc hlavně mezi lokálkami. Prostě osmdesátka na lokálky stačí.
04.05.2007 (20:58)  
714.018-9 : Zkuste srovnat jízdu v 010, 810, a 814 s jízdou v 021 (Bix). Ručim vám za to že vám bude připadat jízda v dvounápravovym voze pohodlnější, to co vyvádí 021 (čtyřnápravovej) na nerovný trati je něco příšernýho
PS: právě na trati 120 mam tu čest být téměř každodenním hostem čili mam co porovnávat...
registrovaný uživatel koffr 
04.05.2007 (20:40)  
toz po koridoru by tyhle krundly mohli kilem klidne litat :-) az na to ze vetsinou jezdej po naprosto prisernych lokalkach, kde uz v 60 cestujici pokukujou po zachranej brzde :-)

dvounapravova herka nema jiz v tomto tisicileti misto na slunci.
registrovaný uživatel 714.018-9  mail  
04.05.2007 (20:04)  
Venca Burgán: Ty bys chtěl jezdit v dvojnápravovém vozidle stovkou? Já jsem jednou jel v 010 z Rakovníka do Prahy osumdesát a byl to nezapomenutelný zážitek, div, že jsem si nehnul se zádama. A ať si říkají co chtějí, tak si myslím, že dvojnápravové vozidlo pro místní a regionální traťě nikdy nebude pohodlné i kdyby mělo interiér z Ampz. Jak jede po výhybkách, či nesvařované koleji tak se rázy nevyrovnávají skoro jen v rámci podvozku, jak je tomu u 4npr vozů, ale v rámci celého vozu. U čtyřnápravových vozů se tam vrtí podvozek a přes sekundární odpružení pronikne jen málo. Kdežto dvounápravák se vrtí celej i s lidmi. Jet v dvounápraváku 100 vyžaduje buď superudržovanou trať(přiznejme si, mezi místními a regionálními jich moc nemáme :-) ) a nebo notnou dávku trpělivosti a odolnosti a nic ti nepomůže že to není 810, ale 814. Určitě tam rozdíl je, ale ne tak velkej. Vono i těch 90 je na můj vkus moc.
04.05.2007 (19:28)  
to E499: No tak to co si myslis, tak je jedna vec. To co si mysli ti, kterych se to tyka je druha vec, ta podstatnejsi. Zeptej se starsich lidi a matek s kocarky a uvidis, ze pro ne ta nizkopodlaznost hraje dost dulezitou roli.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko