..: ZSSK oficiálně představila motorovou jednotku řady 813-913 :..

Ilustrační obrázekPrievidza - Po několika týdnech zkušebního provozu na tratích středního Slovenska oficiálně představila Železničná spoločnosť Slovensko v pondělí 30.4.2007 prototyp motorové jednotky řady 813-913, od které si slibuje zkvalitnění a zvýšení atraktivity regionální železniční dopravy. Přestože je projekt 813-913 prezentován jako zcela nové vozidlo, podobně jako v případě jednotek Regionova se jedná o rekonstrukci dosluhujících drážních vozidel, v tomto případě přípojných vozů řady 011. Cílem projektu je postupné nahrazení zbylých motorových vozů řady 810, které i více než tři desetiletí po svém uvedení do provozu tvoří nejpočetnější řadu vozidel v regionální dopravě.

Ilustrační obrázekJednotka se skládá z hnacího a řídícího vozu, které jsou vzájemně propojeny. Ve vícečlenném řazení je možné provozovat až třídílné soupravy. Po technické stránce se řada 813 oproti svému předchůdci dočkala nového řešení pohonu (remotorizace, převodovka, elektronický řídící systém...), s čímž souvisí i zvýšení maximální rychlosti na 90 km/h. Cestující naopak ocení především modernizovaný interiér s uspořádáním sedadel 2+2, prostorem pro přepravu kol, lyží, dětských kočárků nebo objemnějších zavazadel a audiovizuálním informačním systémem. Prototyp je rovněž vybaven zařízením pro výdej cestovních dokladů a označovači, nicméně montáž těchto zařízení do sériových jednotek zatím není jistá. Obě stanoviště strojvedoucího jsou nyní klimatizovaná a díky své modernizaci zajišťují výrazně lepší pracovní podmínky oproti řadě 810.

Výrobcem jednotky je společnost ŽOS Zvolen, která tímto kontraktem navázala na sérii motorových vozů řady 812, jejichž výroba již byla ukončena. Řady 812 a 813/913 jsou vzájemně kompatabilní, není ovšem možné připojení vozu řady 011. Celkem je objednáno 29 kusů této řady, z nichž prvních 11 má být dodáno do konce letošního roku. Primárně se počítá s nasazením na regionální tratě na středním Slovensku, příčemž s dodáním dalších kusů busou postupně nahrazovány soupravy MV 810 s přípojnými vozy i v jiných regionech. Náklady na vývoj a stavbu prototypu dosáhly přibližně 40 mil. Sk, cena sériové jednotky by se měla pohybovat kolem 27 milionů. Podle výrobce si vývoj vyžádal přibližně jeden a půl roku.

813-913 ZSSK a 814-914 ČD

Ilustrační obrázekPři této zprávě se pochopitelně přímo nabízí srovnání nově prezentovaných jednotek ZSSK s neustále rostoucí rodinou jednotek Regionova z dílny Pars Nova Šumperk. Obě rekonstrukce vycházejí ze stejných základních principů, přičemž řada 814-914 zašla v inovacích o něco dál díky nízkopodlažnímu dílu, úpravě pro imobilní cestující a zásadnější změně designu. V dvouvozové variantě mají obě soupravy pouze jednu poháněnou nápravu. 813-913 ZSSK disponuje výkonnějším motorem, což umožňuje i vyšší maximální rychlost 90 km/h. Počet míst k sezení v obou soupravách je téměř shodný (85/84). Od obou jednotek si jejich provozovatelé slibují výrazné prodloužení životnosti vozidel pro regionální dopravu.

zdroj: VLAKY.NET, ZSSK, Jednotky 814


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 4.5.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Slovensko Trenčiansky Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
04.05.2007 (19:26)  
to E499: No a proc by tam ta zena s kocarkem lezla? Krome nizkopodlaznosti je lepsi i to, ze 814 ma sirsi dvere. Pokud se otevrou obe kridla, tak se s kocarkem ci kolem nastupuje velmi pohodlne. Narozidl od schudku a uzsich dveri. Navic to urychluje nastup a vystup.

Ten silnejsi motor neni zas o tolik silny, otazka bude spolehlivost. Uvidime jak na tom bude ten nas LIAZ. Co s etyce 80 a 90km/h. Ono tema 10km/h navic uz tolik neziskate. Navic na mnoha tratich, kde bude Regionova jezdit je stejne nizsi rychlost. Treba ze Suchdolu do Noveho Jicina dokone jen 40. Jisteze zvyseni maximalni rychlosti vypada pekne, nicmene, je ovsem otazka nakolik by bylo vyuzite.
04.05.2007 (19:11)  
Sharky33: Myslim si, ze matke s kocikom, ani starsim ludom neprekazaju tie 3 schodiky. Su radi, ze pojdu v pohodlnom, matky s kocikom su rady, ze si maju kde odlozit kocik. Taktiez aj v Regionove musia prekonat 3 schodiky do vysokopodlaznej casti.
04.05.2007 (18:29)  
Jako solidní spojení na Ukrajinu na to se jim 813+913 bude tak možná hodit.Na Slovensku vedlejší tratě nexxistujou tam mají jen z hlavních udělaný vedlejšky.
No jestli ty madaři s tim chtěli lítat 160 tak se nedivim že je oddělali.Nicméně chválím slováky že šli aspon na tu 90 oproti ČD,která chce furt jezdit pomalu.Maj lepší motor a ten je nejdůležitější tak teprve časem uvidíme co je lepší.Nechápu slováky proč nepřikoupili ty lachtani 840.
Mi neříkejte že by se 814 s silnějším motorem nedalo jezdit 100.
04.05.2007 (17:42)  
E499.3056 tobě to třeba nevadí ,že to není nízkopodlažní ale starší lidi nebo méně pohybliví by ti řekli něco jiného. Nebo třeba matka s kočárkem by taky raději nastupovala do nízkopodlažního vlaku jak do normálního po schodech.
04.05.2007 (17:21)  
Neviem ako vam, ale mne ta nizkopodlaznost nechyba. A design sa mi ovela viacej paci, nez u Regionovy.
registrovaný uživatel Semík  mail  
04.05.2007 (17:04)  
2 George_Couser : Maďaři dali moc silný motor a odrovnaly hnací nápravu. Byl z toho tehdy v Maďarsku velký průšvih. Všechny 810 museli odstavit. Napřed to chtěli hodit na nás jako na výrobce, no a pak se zjistilo, že předimenzovali motor a ukroutili nápravu.
04.05.2007 (16:59)  
George_Couser, 163.056: Ďakujem za upresnenie, opravené.

Hneď na začiatok poviem to, čo som sa už snažil podsunúť v aktualite: dizajnovo skutočne RegioNova mieri inam, ako "Bageta" 813-913. Ide skôr o to, že ZSSK sa nechystá tieto vozidlá nasadzovať na nič viac než osobné vlaky, a to hlavne na vedľajších tratiach, ako veľmi správne poznamenáva JOHNZ.
Hlavne pri horských či skorohorských tratiach na strednom Slovensku sa silnejší motor určite hodí; naopak s vakuovým WC by bol problém, vzhľadom na veľkosť (či skôr malosť), a s tým aj odpovedajúcu výbavu staníc.

813-913 nemá byť nosným propagačným projektom dopravcu ako RegioNova. Možno je to tým, že ZSSK má pomerne stredoveké povedomie o marketingu a PR, ale toto sa netvári byť ničím, čím nie je. Facelift by navonok určite pôsobil ďaleko lákavejšie, ale kým bude jazdiť spoľahlivejšie ako 810 a poskytne cestujúcim pohodlnejšie cestovanie, svoj účel splní.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
04.05.2007 (16:27)  
Mně se naopak designově líbí víc ten slovenský šukafon, protože si na nic nehraje na rozdíl od šukafonu Českých drah, které prostřednictvím svého PR oddělení neustále krmí veřejnost informacemi, že to jsou NOVÉ vlaky. Ale nekritizuju, tahle taktika má taky něco do sebe.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
04.05.2007 (15:03)  
No s designem si ve Zvolenu trochu pohrát mohli, 814 sice není žádná designová bomba, ale aspoň vypadá moderně a v rámci možností to bylo asi to nejlepší, co se s 810 dalo udělat.
04.05.2007 (15:02)  
813-913 boli robene z privesakov r. 011
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko