Mezi Smíchovem a Řevnicemi se intervaly vlaků ve špičkách pracovních dnů zkrátí dokonce na patnáct minut. Kromě těchto zásadních změn zavedou České dráhy nová vlaková spojení i na některých dalších příměstských tratích. Například mezi Všetaty a Prahou pojede v pracovní dny po šesté hodině ranní ve směru do Prahy nový zrychlený osobní vlak. Z Hostivice se cestující nově dostanou na hlavní nádraží v 10.52 a v 12.52. Mezi Prahou a Řevnicemi by vlaky měly pozdě večer jezdit každou hodinu namísto nynější hodiny a půl. Zaveden bude také nový osobní vlak z hlavního nádraží do Strančic v 19.48. O pět pár vlaků bude posílena doprava na trati Praha - Nučice. V některých případech rozšíří ČD kapacitu jednotlivých spojů. Tak tomu bude například v odpoledních hodinách u vybraných vlaků směřujících z Prahy do Kladna.
Příměstské spoje budou mít přednost před dálkovými
Aby vlaky regionální dopravy neměly zpoždění, měly by jim dávat přednost rychlíky a spěšné vlaky; s výjimkou pendolin a vlaků kategorie IC/EC. Většina příměstských vlaků navíc nebude ve své výchozí stanici čekat na žádné přípojné vlaky (kromě spojů s odjezdem po 20. hodině).
zdroje: Tisková zpráva ČD, Jízdní řád ČD, Pražský deník, Právo
Líbilo by se mi dynamické řešení situace podle nejlepšího vědomí a svědomí řídících osob. Aby se v Kralupech v pražských Os nečekalo 20min. na lokálku z Neratovic, z níž nikdo nepřestoupí; aby se kvůli výluce u Stříbra nejezdilo za pár hodin se zpožděním na trati 292 apod...
Myslím, že jsi to vystihl docela přesně.
Michal Janko:
1/ Od čeho jsou značky "není přípoj mezi vlaky" a "nečeká na žádné přípoje"? V současnosti mají dráhy mezi lidmi "image" věčně zpožděného cestování, také proto raději volí jiné dopravní prostředky... A z okolí tratí 091, 171 a 231 není zase tak velký problém dojet do Prahy rychle a pohodlněji automobilem.
2/ Svoji příhodu z Ostravy jsem napsal právě proto, abych podpořil výzvu Atolixe, aby tu nebujel patriotismus a nenávist k Praze. Bohužel, nepomohlo...
3/ Tvoje obavy chápu jen u současných vlaků EC278-R352 a to za předpokladu, že bydlí kamarádka za Plzní. Ale že by Hašek nabral na trojkolejné trati před Prahou zpoždění 15 minut kvůli ploužení se za osobákem? No nevím...
Atolix:
Nechápu, jak rychlík z Prahy ovlivní v HK rychlík do Brna. Zatím jsem se nepodíval na nový GVD (blush), ale v tom současném by to na sebe čekat nemělo (a doufám, že nečeká).
Toho Jana Palacha bych zrovna v potaz bral - v Kolíně je letos na Fatru přestup 9 minut a kamarádce z Poděbrad se už stalo, že přišla ke zkoušce v Pardubicích pozdě, protože viděla z Fatry jen zadní světla; těsně se to nestihlo. V rozhlase se jí sice vzápětí omluvili, že Fatru ještě tu minutku zdržet mohli, ale to je pak člověku platné :(
Naproti tomu v Praze stojí letos rychlíky z Plzně půl hodiny (a stejně jezdí i o 40 minut opožděné, takže...)
Na druhou stranu zejména na jednokolejkách může být problémem nedostatek informací. Výpravčí má prakticky k dispozici jen komunikaci se sousedními stanicemi a polohu vlaku v CDS, hůře už se mu odhaduje, zda např. zpožděný vlak pokrátí nebo se naopak ještě zpozdí (třeba kvůli technickým problémům), navíc výpravčí má obvykle i dost co dělat okolo a toto by za něj měl řešit dispečer a dát mu to příkazem, popř. doporučením.
S překládáním křižování do další stanice je trochu problém. Jednak musí být zpoždění větší než je dvojnásobek jízdní doby mezi těmito stanicemi (což obvykle není), jinak by se zpožděný vlak zpozdil ještě více, jednak na to často není konstruovaný jízdní řád. Mnoho vlaků má v JŘ napsaný delší pobyt kvůli křižování a tento pobyt si musí odstát, i když má protijedoucí vlak zpoždění. V tomto případě bych se přikláněl k praxi, která se prakticky nepoužívá, a to napsat do JŘ nereálný odjezd (před příjezdem protijedoucího vlaku) s tím, že o nutný pobyt se prodlouží jízdní doba do další stanice (tj. tam se přijede načas, i když se z té předchozí odjede s "plánovaným" zpožděním). Těch pár minutek navíc by se hodilo právě pro případné překládání zpoždění do sousední stanice a pomohlo by snížit celkové zpoždění na trati. Má to ale i své mínus, cestujícím by se prodloužila o pár minut jízdní doba, přičemž toto prodloužení by pročekali ve vlaku ve výchozí stanici.
Ještě bych si dovolil příklad k nepoužívání hlavy dispečerem. Před pár lety, když se budoval koridor mezi Libčicemi a Roztoky, jsem chtěl jet ze Prahy Sedlce do Ústí n.L. s tím, že si v Kralupech přestoupím s osobáku do rychlíku, který jel pár minut po něm. Na přestup bylo cca 5 minut. Osobák měl +5, rychlík jel naopak s náskokem (jízdní doba byla prodloužená kvůli koridorizaci). V Libčicích nás na 5 minut odstavili, rychlík profrčel a do Kralup jsme dojeli s +10 v době, kdy rychlík byl už někde u Nelahozevse. Přitom kdyby ten rychlík poskakoval za námi, tak by díky autobloku dojel do Kralup s max. +4 (což by se dojelo už do Roudnice), přípoj by byl zachován a většina osazenstva plného osobáku by dojela domů o 5 minut dřív. Na mou stížnost bylo pak zodpovězeno, že dispečer jednal v souladu s předpisy, i když možná poněkud necitlivě, a že je tudíž vše v pořádku.
Proti přednosti osobních vlaků hovoří několik argumentů:
1) nekoncepční, matoucí (bylo by pak třeba přejmenovat rychlíky na "podosobní vlaky, které nezastavují")
2) proč jen ve středních Čechách? Lidé dojíždějící např. z Adamova do Brna nemusejí dojet včas?
3) Mnozí tu chtějí porovnávat počet cestujících, tedy počet potenciálních problémů. Kvantita ale ještě neznamená kvalitu: Vciťte se do kůže mé kamarádky ze západních Čech, která by musela hledat nocleh v Praze jen proto, že její rychlík z Brna se musel ploužit před osobním vlakem.
Než takovou změnu, to raději zrušit princip čekání na přípoje!
Hlavním problémem bude pravděpodobně trať 171, kde je zabezpečovací zařízení typu báboblok a každé předjetí osobáku rychlíkem znamená, že se tomu osobáku nadělí dalších 5-8 minut zpoždění, zatímco za osobákem poskakující rychlík tím poskakováním přibere obvykle méně.
Přípoje jsou problém vždy a všude, ale hlavní přípoje v Praze jsou opět argumentem proti rychlíkům. Až na výjimky je totiž v Praze přestupní čas obvykle cca 20-30 minut, tj. menší zpoždění se ztratí. Dále pak nastupují čekací doby, ale ty by měly být použity opravdu mimořádně. Ta výjimka je např. vazba Plzeň-Moravau rychlíků, které bude nově odjíždět z hlaváku už v X:55, tj. na přestup bude 10 minut, což je podle mě dost málo.
Rychlíky mají obvykle větší rezervu, z Plzně do Prahy už jsem zažil krácení 8 minut, to osobák do Berouna nenakrátí nikdy.
Na modernizovanějších tratích je pak možné předjíždět i jinak, než odstavením osobáku ve stanici (po 0. koleje nebo po nesprávné, to se hojně a úspěšně využívá např. na 091). Doporučuji zapařit si Multikon.
Pokud už dojde na rozhodování, zda zpozdit osobák či rychlík, je na místě argument o tom, kde cestuje více lidí, popř. které zpoždění způsobí více problémů.
Hlavně ale myslím toto směřuje k tomu, aby výpravčí resp. dispečeři přestali řešit tyto problémy ne otrockým dodržováním předpisů, ale s využítím vlastní hlavy. To se zhusta neděje, byť podle předpisů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.