Komentář — Zastupitelstvo Pardubického kraje koncem června schválilo plán dopravní obslužnosti pro období 2016–2020. Čtenáři, kteří již dříve studovali plány např. Libereckého, Ústeckého nebo Olomouckého kraje, však budou pravděpodobně zklamáni, zveřejněný dokument má totiž převážně popisný charakter. Na celkem osmnácti stranách nalezneme obecný popis kraje (dvě strany), seznam železničních tratí (jedna strana), výčet objednávaných autobusových linek (sedm stran), popis IDS IREDO (jedna strana) a v neposlední řadě velmi skromné přílohy (tři strany, konkrétně jedna tabulka a tři mapy). Stojí vůbec za to Plán dopravní obslužnosti Pardubického kraje otevírat?
Dokument je viditelně šitý horkou jehlou, rozhodně nepůsobí profesionálním dojmem. Soubor ve formátu docx (!) obsahuje několik jazykových prohřešků a nekončící dávku typografických chyb. Kraj si tak sice splnil svoji zákonnou povinnost (§ 5 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících), ale výsledek je přinejmenším rozpačitý.
Protože jsme v Pardubickém kraji, nemůže chybět zmínka o lokálkách. Zde se kraj staví do role zachránce: „Pro zachování uceleného dopravního systému Pardubický kraj objednává železniční dopravu na hraničním území sousedních krajů, kde sousední kraj železniční dopravu odmítá.“ Tento „ucelený dopravní systém“ tvoří tratě Holice – Borohrádek, Moravská Třebová – Chornice – Dzbel a Mlýnický Dvůr – Štíty. Autoři však už zapomněli dodat, že pro mizivé využití cestující veřejností vybrané spoje na těchto tratích nepojedou o letních prázdninách, z Holic do Borohrádku se to dokonce týká všech spojů. Pardubický kraj by též rád zajistil každodenní provoz na trati Dolní Lipka – Hanušovice, avšak „z důvodu silného odporu sousedního kraje“ to prý není možné.
Asi jediným zajímavým údajem týkajícím se dopravy je výše dopravního výkonu, který kraj objednává v roce 2016, s uvedením poskytované kompenzace (viz tabulka 1). Předpokládaný dopravní výkon či kompenzaci pro období 2017–2020 v plánu bohužel nenalezneme, dokument se spokojí s tvrzením, že tyto hodnoty zatím nebyly pevně stanoveny.
Druh dopravy | Dopravní výkon [mil. km] | Kompenzace [mil. Kč] | Průměrná kompenzace [Kč/km] |
---|---|---|---|
Autobusová doprava v ZVS | 15,9 | 297,0 | 18,68 |
Železniční doprava v ZVS | 4,8 | 487,9 | 101,65 |
– z toho kompenzace Pardubického kraje | 345,5 | 71,98 | |
– z toho dotace Ministerstva dopravy | 142,4* | 29,67 |
*) V plánu dopravní obslužnosti je uvedena částka 142,359 tis. Kč, zřejmě se však jedná o mil. Kč.
Plán dopravní obslužnosti by měl být propracovaným dokumentem, který stanoví hlavní priority v rozvoji veřejné dopravy. Pardubický kraj však ukázal, že mu několik málo hodin práce ve Wordu stačí. Suma sumárum: Znovu a lépe, vážení úředníci!
Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.
Vymýšlení ničím nepodložených konspiračních teorií vám opravdu jde. Podložit ale svoje tvrzení nějakými fakty už vám ale moc nejde ;-).
Pořád budou mlít a mlít ty své mantry typu "vlakjeXXXxkrátdražší"
Jaké mantry? Přečetl jste vůbec článek výše? Přímo v něm se píše, kolik je subvence na km vlaku a kolik autobusu. Zkuste si místo vytváření konspiračních teorií vzít kalkulačku a zhruba si spočítat, kolik stojí km 810/regionovy na reginální trati. Neustále tvrdíte, že je vlak levnější, tak to prosím nějakým výpočtem dokažte.
Krom toho, i vlak lze udělat efektivní, když se to umí.
Přesně, když se to umí. Které Duškovy spoje jsou tedy efektivní? Myslíte motoráčky ploužící se třicítkou do zapadlých části kraje v hustém čtyřhodinovém intervalu? Nebo osobák Pardubice - Wroclav jedoucí kolem 5 hodin? Nebo couráky jedoucí 15km dlouhá ramena? Právě všechno, co popisuji je realita posledních let.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.