..: Pardubický kraj má plán dopravní obslužnosti: 18 stran stačí? :..

Holice, foto: Matouš Danielka Komentář — Zastupitelstvo Pardubického kraje koncem června schválilo plán dopravní obslužnosti pro období 2016–2020. Čtenáři, kteří již dříve studovali plány např. Libereckého, Ústeckého nebo Olomouckého kraje, však budou pravděpodobně zklamáni, zveřejněný dokument má totiž převážně popisný charakter. Na celkem osmnácti stranách nalezneme obecný popis kraje (dvě strany), seznam železničních tratí (jedna strana), výčet objednávaných autobusových linek (sedm stran), popis IDS IREDO (jedna strana) a v neposlední řadě velmi skromné přílohy (tři strany, konkrétně jedna tabulka a tři mapy). Stojí vůbec za to Plán dopravní obslužnosti Pardubického kraje otevírat?

Dokument je viditelně šitý horkou jehlou, rozhodně nepůsobí profesionálním dojmem. Soubor ve formátu docx (!) obsahuje několik jazykových prohřešků a nekončící dávku typografických chyb. Kraj si tak sice splnil svoji zákonnou povinnost (§ 5 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících), ale výsledek je přinejmenším rozpačitý.

Protože jsme v Pardubickém kraji, nemůže chybět zmínka o lokálkách. Zde se kraj staví do role zachránce: „Pro zachování uceleného dopravního systému Pardubický kraj objednává železniční dopravu na hraničním území sousedních krajů, kde sousední kraj železniční dopravu odmítá.“ Tento „ucelený dopravní systém“ tvoří tratě Holice – Borohrádek, Moravská Třebová – Chornice – Dzbel a Mlýnický Dvůr – Štíty. Autoři však už zapomněli dodat, že pro mizivé využití cestující veřejností vybrané spoje na těchto tratích nepojedou o letních prázdninách, z Holic do Borohrádku se to dokonce týká všech spojů. Pardubický kraj by též rád zajistil každodenní provoz na trati Dolní Lipka – Hanušovice, avšak „z důvodu silného odporu sousedního kraje“ to prý není možné.

Asi jediným zajímavým údajem týkajícím se dopravy je výše dopravního výkonu, který kraj objednává v roce 2016, s uvedením poskytované kompenzace (viz tabulka 1). Předpokládaný dopravní výkon či kompenzaci pro období 2017–2020 v plánu bohužel nenalezneme, dokument se spokojí s tvrzením, že tyto hodnoty zatím nebyly pevně stanoveny.

Tabulka 1: Předpokládaná výše dopravního výkonu v ZVS Pardubického kraje včetně výše kompenzace (2016)
Druh dopravyDopravní výkon
[mil. km]
Kompenzace
[mil. Kč]
Průměrná kompenzace
[Kč/km]
Autobusová doprava v ZVS15,9297,018,68
Železniční doprava v ZVS4,8487,9101,65
– z toho kompenzace Pardubického kraje345,571,98
– z toho dotace Ministerstva dopravy142,4*29,67

*) V plánu dopravní obslužnosti je uvedena částka 142,359 tis. Kč, zřejmě se však jedná o mil. Kč.

Plán dopravní obslužnosti by měl být propracovaným dokumentem, který stanoví hlavní priority v rozvoji veřejné dopravy. Pardubický kraj však ukázal, že mu několik málo hodin práce ve Wordu stačí. Suma sumárum: Znovu a lépe, vážení úředníci!

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.


RaPa Poslat mail autorovi | 11.7.2016 (6:00)
Related newsopen/close

More on Legislativa Komentáře

More from ČR Pardubický


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
27.07.2016 (12:12)  
Petr budvar: o jakých lživých údajích mluvíte? V článku výše vidíte oficiální údaje o dotacích za vlaky a autobusy. Cca. 100Kč za vlak a cca. 20Kč za autobus. Tyto údaje jsou podle vás lživé? Vždyť pochází přímo od pana Duška. Mi se zdají naopak jako reálné. Pokud se vám nezdají, dokažte prosím opak alespoň hrubým výpočtem.
Vymýšlení ničím nepodložených konspiračních teorií vám opravdu jde. Podložit ale svoje tvrzení nějakými fakty už vám ale moc nejde ;-).
Registered user Petr budvar  mail  
27.07.2016 (11:35)  
Na to se ptám já Vás - vy jste ten, kdo se mohutně opírá o lživé údaje.
27.07.2016 (11:23)  
Petr budvar: jaké jsou ty "úplné vstupy" autobusové dopravy? Já je chci znát, zahrněte je prosím do výpočtu. Já bych od vás rád viděl nějaký HRUBÝ výpočet nákladů. To přece není tak těžké, ne? Odpisy, spotřeba, servis, fíra, řidič, průvodčí, dopravní cesta...
Registered user Petr budvar  mail  
27.07.2016 (11:01)  
Já netvrdím, že vlak je levnější. Pouze se domnívám, že za situace, kdy neznáte (nechcete znát?) ÚPLNÉ vstupy autobusové dopravy (zatímco u železnice ano - prakticky do haléře) je tvrzení o násobcích za sólo 810/km vůči busu lež papouškovaná podplacenými podvodníky (protože nikdo tak jednoduchý, aby tomuto věřil, snad ani není). I kdyby byl možná o pár procent ve výsledku dražší, tak rušit kvůli tomu stovky km tratí je ubohé (snadné) zviditelňování se na úkor rozsáhlého dědictví s velkým potenciálem - který je kvůli momentálním zájmům několika prachatých privatizačníků bývalých ČSAD po taxikářsku v pletiše s krajskými úřady ještě uměle snižován. Příklad? Trať č. 220, zrušení většiny Os a nahrazení "pružnějšími" busy dopravce s "rodinnou" vazbou na některé z krajských vysokých úředníků tam přineslo snížení počtů cestujících na necelou 1/3 původního stavu. "Pružnější" busy většinou (mimo školních spojů) vezou 2 - 3 cestující. A důsledky? "Koordinátor" má navýšený rozpočet a přibral (uklidil) další lidi. To už není ani socialismus, nýbrž "dekadentní" výplata prémií za přímé likvidování donedávna obvyklých služeb. Parodií na "IDS" (blbým fórkem je integrace celé 1/7 kraje) když se tam POUZE sjednotil tarif (nikoli JŘ spojů), to se snad nedá ani okomentovat, organizace za 10 mil./rok by měla mít přínos zcela jiný. Čili t. zv. "zlepšování" stavu veřejné dopravy maskuje jen a pouze penězovody - okolo Parbukvic to bylo zcela totožné jako v JČk.
27.07.2016 (9:21)  
Pánové, přestaňte mě tahat za slovo. Já jsem nikde neřekl, že JAKÝKOLIV vlak je neefektivní. Vlak efektivní je, ale pouze za předpokladu, že veze hodně lidí a poměrně rychle. Motoráčky ploužící se třicítkou, které vozí do zapadlých oblastí jednotky cestujících ani jeden tento požadavek nesplňují. Proto je otázka, jestli by tyto linky nebylo lepší nahradit autobusem a ušetřené prostředky investovat do zkvalitňování spojení do krajského města. Dušek totiž děla přesný opak. Aby měl peníze na provoz těchto lokálek, tak devastuje spojení na hlavních tratích.

Pořád budou mlít a mlít ty své mantry typu "vlakjeXXXxkrátdražší"

Jaké mantry? Přečetl jste vůbec článek výše? Přímo v něm se píše, kolik je subvence na km vlaku a kolik autobusu. Zkuste si místo vytváření konspiračních teorií vzít kalkulačku a zhruba si spočítat, kolik stojí km 810/regionovy na reginální trati. Neustále tvrdíte, že je vlak levnější, tak to prosím nějakým výpočtem dokažte.
Registered user malard  mail  
26.07.2016 (22:28)  
rail_man: Na zajištění dálkové osobní dopravy by tu neměl být kraj ale MD - to k Polsku. Jinak to s tou neefektivností vlaku poměrně přeháníte. Zkuste se ve všední (školní) den projet. ;)
Registered user Petr budvar  mail  
26.07.2016 (13:30)  
Pořád budou mlít a mlít ty své mantry typu "vlakjeXXXxkrátdražší". A nepřestanou, ani v momentě, kdy je konglomerát vlastníků bus doprav hodil přes board (jako to kdysi udělal Jimi Hendrix s pokaženými klávesami) - jejich "zdůvodňování" není potřeba, o prachy je nyní tlačenice jinak a jinde. Třeba tak: http://byznys.ihned.cz/c1-65373290-vlada-se-dohodla-s-kraji-o-financovani-zeleznice-kraje-by-si-mely-prijit-na-2-9-miliardy-korun-rocne
26.07.2016 (9:15)  
malard:
Krom toho, i vlak lze udělat efektivní, když se to umí.
Přesně, když se to umí. Které Duškovy spoje jsou tedy efektivní? Myslíte motoráčky ploužící se třicítkou do zapadlých části kraje v hustém čtyřhodinovém intervalu? Nebo osobák Pardubice - Wroclav jedoucí kolem 5 hodin? Nebo couráky jedoucí 15km dlouhá ramena? Právě všechno, co popisuji je realita posledních let.
Registered user malard  mail  
26.07.2016 (1:35)  
rail_man: Za OREDA byla hlavní trať "rozbitá" o něco více. Nasazení souprav se odvíjí od možností dopravce. A ke stížnostem do novin - za Záruby jich chodilo nespočetně, za Duška minimálně. A to i z hlediska organizování autobusů. Doporučil bych si o tom nejdříve něco zjistit a vyzkoušet. Krom toho, i vlak lze udělat efektivní, když se to umí.
Registered user Laborec425  mail  
22.07.2016 (12:26)  
Petr Budvar: Narozdíl od zde diskutujících vím, jak to myslíte a chápu Vaše názory :).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko