Tábor, Bechyně — Již od soboty 4. června až do 28. srpna připravily České dráhy letní nostalgické jízdy s historickými lokomotivami po nejstarší elektrifikované trati ve střední Evropě. Po všechny víkendy v tomto období bude na denní vlaky nasazována tzv. bobinka, lokomotiva řady E 422.0, s dvojicí červených kořistních vozů DR. U příležitosti doprovodných akcí v Táboře a v Bechyni pak o vybraných sobotách vyjede i motorový vůz M 400.001, který se dochoval z dob počátků této dráhy.
Trať 202 z Tábora do Bechyně je spojena se jménem českého Edisona, významného technika, průmyslníka a vynálezce Františka Křižíka. Jeho nejznámějším vynálezem je oblouková lampa se samočinnou regulací. Sestrojil mj. i světelnou Křižíkovu fontánu v Praze. Trať Tábor – Bechyně prosadil jako ryze elektrickou, lehkou dráhu, s až tramvajovým vedením trati s minimem zemních prací a úsporou oceli. Do provozu byla slavnostně uvedena 21. 6. 1903 po pouhém roce stavby. Původně vedla trať v Bechyni na dnešní nákladiště na nově zapojené odbočce před mostem, do města se docházelo přes dolní most. Až v roce 1929 byla prodloužena na druhý břeh Lužnice, která byla překlenuta nově postaveným železobetonovým mostem. Ten je unikátní svou mostovkou společnou pro železniční a silniční dopravu. Nazván byl pro svou konstrukci zcela příznačně – Bechyňská duha.
Elinka
Motorový vůz M 400.001 je pamětníkem začátků provozu dráhy. V roce 2003 byl z iniciativy místního Klubu přátel elektrické dráhy Tábor – Bechyně rekonstruován a je dlouhodobě zapůjčen Českým drahám. Klub zde pak každoročně pořádá několik jízd, má však v průběhu let stále větší potíže zajistit financování rostoucích nákladů sponzory. Jak redakci sdělil Mgr. Michal Novotný, Ph.D., ředitel Železničního muzea NTM, muzeum jako vlastník vítá iniciativu Českých drah jako příležitost umožnit více návštěvníkům zažít tuto unikátní možnost svezení se tímto více než stoletým vozidlem. Oproti dřívějším zvyklostem bude Křižík jezdit samostatně, bez přípojných vozů, a omezené kapacita míst je prodávána za globální ceny s místenkou – viz níže.
- Jede v soboty 4. a 18. června, 2., 16. a 30. července, 13. a 27. srpna 2016
Tam | Stanice | Zpět | ||
---|---|---|---|---|
28460 | 28462 | čísla vlaků | 28461 | 28463 |
9:39 | 13:39 | Tábor | 12:16 | 16:16 |
9:52 | 13:52 | Slapy | 12:05 | 16:05 |
10:00 | 14:00 | Malšice | 11:57 | 15:57 |
10:20 | 14:20 | Sudoměřice u Bechyně | 11:43 | 15:43 |
10:33 | 14:33 | Bechyně | 11:24 | 15:24 |
Elinka
Čtyřnápravový elektrický vůz řady M 400.0 (zvaný též Křižík). Pochází z roku 1903 a byl přímo určený pro osobní dopravu na trati Tábor – Bechyně. Má dvě stanoviště, zavazadlový oddíl a dva oddíly pro cestující. Se změnou napájecího systému (1931 z 2x700 V na 1500 V =) byla provedena rekonstrukce vozu. Po rekonstrukci je hlavní kontrolér umístěný pod podlahou vozu, má 6 sériových, 11 paralelních a 7 brzdových stupňů. Vůz je vybavený tlakovou brzdou. Jediným dochovaným vozem je M 400.001, který je provozuschopným exponátem a je majetkem Národního technického muzea, které tyto výjimečné jízdy umožňuje.
Globální cena jízdného s rezervací:
- dospělí jednosměrné 1. třída 200 Kč,
- dospělí jednosměrné 2. třída 180 Kč,
- děti jednosměrné 1. třída (6–15 let) 100 Kč,
- děti jednosměrné 2. třída (6–15 let) 90 Kč,
- děti do 6 let bez nároku na místo k sezení zdarma,
- jízdní kola se nepřepravují.
Rezervace:
- z důvodu omezené kapacity je povinná pouze pro vlaky vedené Elinkou, místo lze rezervovat v kterékoliv pokladně ČD,
- jízdenky s místenkou lze zakoupit od 9. května,
- pro vlaky vedené bobinkou se rezervace neprovádějí.
Bobinka
Malá bobina, řečená bobinka, elektrická lokomotiva řady E 422.0, je menší sestrou typické řady lokomotiv z hlavních tratí z let 1956-57. K dispozici je nově nalakovaná lokomotiva 100.003, v záloze je k dispozici i 100.001. Bude nasazována na 3 páry denních osobních vlaků o všech víkendech v uvedeném období. Jak nám sdělil Ing. Marek Plochý z Českých drah, tyto vlaky objednává Jihočeský kraj, proto byla souprava k Bechyňce již tradičně patřících červených kořistních vozů DR nově Českými drahami doplněna o vlakový rozhlas a hlásič zastávek, držáky na kola a dokonce i bufetový oddíl. Samotné nasazení historických vozidel však zůstává v režii ČD Nostalgie. V těchto vlacích platí v plném rozsahu běžný tarif Českých drah.
- soboty a neděle od 4. června do 28. srpna (změny vyhrazeny)
Tam | Stanice | Zpět | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
28406 | 28408 | 28410 | 28412 | čísla vlaků | 28409 | 28411 | 28413 | 28415 |
víkendy | víkendy | soboty | neděle | dny jízdy | víkendy | víkendy | soboty | neděle |
9:07 | 11:07 | 13:07 | 15:07 | Tábor | 10:52 | 12:52 | 14:52 | 16:52 |
9:16 | 11:16 | 13:16 | 15:16 | Horky u Tábora | 10:43 | 12:43 | 14:43 | 16:43 |
9:20 | 11:20 | 13:20 | 15:20 | Slapy | 10:40 | 12:40 | 14:40 | 16:40 |
9:22 | 11:22 | 13:22 | 15:22 | Libějice | 10:38 | 12:38 | 14:38 | 16:38 |
9:28 | 11:28 | 13:28 | 15:28 | Malšice | 10:33 | 12:33 | 14:33 | 16:33 |
9:30 | 11:30 | 13:30 | 15:30 | Čenkov u Malšic | 10:30 | 12:30 | 14:30 | 16:30 |
9:32 | 11:32 | 13:32 | 15:32 | Třebelice | 10:27 | 12:27 | 14:27 | 16:27 |
9:34 | 11:34 | 13:34 | 15:34 | Všechlapy | 10:25 | 12:25 | 14:25 | 16:25 |
9:37 | 11:37 | 13:37 | 15:37 | Bechyňská Smoleč | 10:22 | 12:22 | 14:22 | 16:22 |
9:42 | 11:42 | 13:42 | 15:42 | Sudoměřice u Bechyně | 10:18 | 12:18 | 14:18 | 16:18 |
9:47 | 11:47 | 13:47 | 15:47 | Bežerovice | 10:12 | 12:12 | 14:12 | 16:12 |
9:51 | 11:51 | 13:51 | 15:51 | Bechyně zastávka | 10:08 | 12:08 | 14:08 | 16:08 |
9:55 | 11:55 | 13:55 | 15:55 | Bechyně | 10:04 | 12:04 | 14:04 | 16:04 |
Bobinka
Elektrická lokomotiva řady E 422.0 (dnes 100) určená pro přepravu osobních a nákladních vlaků na tratích Tábor – Bechyně a Rybník – Lipno nad Vltavou. Lokomotiva je skříňového provedení se dvěma stanovišti strojvedoucího, jednou strojovnou a zavazadlovým oddílem. Regulace výkonu je odporová, stykače hlavního kontroléru jsou ovládány řídícím kontrolérem. Lokomotiva má elektrodynamickou brzdu.
Součástí vlaku bude bufetový vůz.
Jízdné:
- pravidelné vlaky s historickými vozy – platí běžný tarif ČD,
- jízdní kola – dle tarifu ČD.
Termíny kulturních, sportovních a dalších doprovodných akcí v Táboře a Bechyni
- 4. června – slavnostní zahájení Léta na Bechyňce v Táboře a v Bechyni,
- 18. června – výročí 113. let trati Tábor – Bechyně, DUHAFEST – Bechyně,
- 2. a 3. července – víkend s Toulavkou (turistická oblast Toulava),
- 9. července – Divadlo v trávě – Bechyně,
- 16. července – BOHEMIA JAZZ FEST – Tábor,
- 30. července – koloběžková GRAND PRIX – Bechyně,
- 5. až 7. srpna – Komedianti v ulicích – Tábor,
- 6. a 7. srpna – Bechyňský festival dechových hudeb,
- 13. srpna – Bechyňské doteky,
- 28. srpna – slavnostní ukončení Léta na Bechyňce.
Ke stažení
Pořadatel si vyhrazuje právo změn. Sledujte aktuální informace. Přejeme příjemné svezení a věříme, že ať už si pro cestu do Bechyně vyberete kteroukoliv z variant, užijete si cestu po první elektrifikované trati u nás lépe než v jindy běžně nasazované dieselové regionově.
Zdroj: České dráhy, a.s.
1 2 | Zpráv na stránku: |
V roce 1929 už železobetonové mosty ani u nás, ani ve světě, žádnou převratnou novinkou nebyly. Třeba Krnsko (tady to byl Bechyně), což byl u nás asi první velký žbt most, je z roku 1924.
Zbyva podotknout:
- most v Bechyni postavil pan ing. Bechyne a slo o jedno z prvych vyuziti zelezobetonu v Evrope, ne-li ve svete.
- "cesky Edison", pan Krizik, jisto-jiste byl prukopnikem a vynalezcem. Podnikatelsky ho ale zahy predstihl pan Kolben, co mel tovarnu ve Vysocanech (pozdeji cast CKD)
Zdroj: Vzpominky prof.Lista, nestora nasi energtiky, ktery urcite oba pany znal a postupne u nich pracoval ....:-)
Po dopolednim ozdravnem spanku Vas budu obtezovat vzpominkami na Bechyni (1973 - 1982 )i Tabor (1965, 1977), zejmena na tamni masiny v tom case.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.