Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.
Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.
Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.
ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.
A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.
Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?
Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí.


Ale u uvedených 3 mašin to bude stejné, rozdíly budou zanedbatelné a způsobeny nepřesnostmi měření.
Výhodou 380-ky je AVV, to dovede něco energie ušetřit (když je na to čas).
nevím, kde jste přišel na to, že je rozdíl zanedbatelný. Spotřeba odporové mašiny oproti moderní mašině s IGBT měniči je naopak obrovský.
To nejde jednoznačně říci. Dokonce ani nejde jednoznačně říci, jestli na rychlíku je výhodnější odporová mašina (150), pulsní (163) či asynchronní (380).
Ale u uvedených 3 mašin to bude stejné, rozdíly budou zanedbatelné a způsobeny nepřesnostmi měření.
Výhodou 380-ky je AVV, to dovede něco energie ušetřit (když je na to čas).
cenově vyjdou na kolik
Další otázka bez jednoznačné odpovědi. Mašiny se nekupujou jako šunkovej salám, kterej mají v Tesku o korunu levnější než v Albertu. Na mašiny se uzavírají smlouvy, kde hraje roli mnoho parametrů. Třeba i to, jestli mašinu chcete "co nejdřív" nebo stačí "až za rok", nebo jestli jich chcete 10, 100 nebo 1000, případně jestli chcete extra výbavu (např. aby nerušila 25 Hz KO) či se spokojíte s pokračováním série pro jiného zákazníka a jediná odlišnost budou české popisky v kabině.
...kazdy model je jen tak dobry, jak dobre je jeho zadani.
Přesně tak! My pro to máme úsloví: "Řekněte mi, co má vyjít, a já vám to napočítám..." :-)))
A víme, jestli to schválení u DBnecek zajistil výrobce lokomotiv, nebo jejich provozovatel ?
tak uz po tomto neobjednam od Skody ani ohnuty hrebik
A to chcete při současné legislativě zajistit jak, pokud ŠT podá nejlepší nabídku?
Jestli výkřikem "Od Škodovky už nikdy nic nekoupíme", tak si zaděláváte na další soudní řízení s předem celkem jasným výsledkem: neodůvodněná diskriminace jednoho účastníka a úhrada ušlého zisku. Diag human a pod. ... nic???
A jako by dobýváni renty nebylo hlavním cílem dnešní ekonomiky... když už nejde vytloukat zisk jinak???
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
