..: Střet vlaku s autem, ministr chce kontroly u všech dopravců :..

Střetnutí pracovního vlaku (PMD) s osobním automobilem v Golčově Jeníkově, 21. 3. 2016, foto: Drážní inspekce Golčův Jeníkov (aktualizováno 28. 3. 5.30) — Krátce po sedmé hodině ranní v pondělí 21. března došlo u železniční zastávky Golčův Jeníkov město ke střetu pracovního vlaku společnosti Lokotrans Servis s osobním automobilem, přejezd v Mírové ulici je po dobu vyprošťování pro silniční dopravu uzavřen. Nehoda má bohužel tragické následky. „Muž a žena cestující v autě utrpěli vážná zranění, jejichž následkům na místě podlehli,“ uvedla pro ČTK mluvčí Krajského ředitelství policie Dana Čírtková. Přejezd P3706, na němž se nehoda udála, je vybaven světelným PZZ se závorami. Na trati však probíhají výlukové práce a PZZ pro vyloučenou kolej bylo vypnuté, závory byly zvednuty. Dle vyjádření policejní mluvčí byl při dechové zkoušce u strojvedoucího zjištěn alkohol v množství téměř dvě promile.

Střetnutí pracovního vlaku (PMD) s osobním automobilem v Golčově Jeníkově, 21. 3. 2016, foto: Drážní inspekce

Právě vypnuté zabezpečovací zařízení přejezdu spolu s aktuálním stavem strojvedoucího pravděpodobně hrálo roli při vzniku nehody. Ačkoliv měl jet přes přejezd se zvýšenou opatrností rychlostí 10 km/h, byla rychlost vlaku při nárazu přibližně 40 km/h. Přesnou příčinu však stanoví až vyšetřování Drážní inspekce, o jehož výsledku vás budeme informovat.

České dráhy ubezpečují cestující, že nehoda nijak neomezuje provoz osobních vlaků ani rychlíků Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Ty totiž jezdí po nevyloučené traťové koleji.

Strojvedoucí obviněn

Aktualizace 23. 3. 7.30: Jak v úterý večer uvedla ČTK, kriminalisté strojvedoucího obvinili z ohrožení pod vlivem návykové látky a usmrcení z nedbalosti. Rovněž podali návrh na vzetí do vazby. Prokáže-li se jeho vina, hrozí mu při horní hranici až desetiletý trest odnětí svobody.

Ministr dopravy chce centrální kontroly u soukromých dopravců

Aktualizace 28. 3. 5.30: V návaznosti na tuto tragickou nehodu ohlásil ministr dopravy, Dan Ťok, svůj úmysl zavést plošné kontroly drážních zaměstnanců ze strany Drážní inspekce nebo Drážního úřadu. Tyto složky nebo SŽDC smí nyní provádět svůj dohled pouze ve spolupráci s dopravci, resp. na jejich žádost. Podle něj nehoda ukazuje, že prevence pouze ze strany zaměstnavatelů je nedostačující, bude proto chtít znát, jaké kontrolní systémy mají jednotliví dopravci nastaveny. Zaměřit se chce nejen na alkohol, ale též na odpočinek mezi směnami - naráží tak na kauzu otevřenou po nehodě u Úpořin, po níž ukázalo, že někteří strojvedoucí mohou jezdit pro více dopravců, přičemž důsledné čerpání odpočinku se narozdíl od profesionálních řidičů v silniční dopravě centrálně nesleduje a jeho dodržování tak závisí pouze na vůli té které osoby.

Zdroje: ČTK [1] [2] [3], Český rozhlas, iDnes, České dráhy, Drážní inspekce


RaPa Poslat mail autorovi | 23.3.2016 (7:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
29.03.2016 (21:05)  
Z tohoto pohledu je daleko přínosnější odkaz Janka Hraška, který dokazuje, že tam je rozhled na tu drážní čtyřicítku v daném případě dostatečný.

Ano, když se "rozhlédnu" s čumákem auta na kolejích, tak je "rozhled na tu drážní čtyřicítku v daném případě dostatečný" . V tom případě je lépe se nerozhlížet, protože než se rozhlédnu na obě strany a poté zase rozjedu, tak mě eventuálně převálcuje vlak. :-P

Ty drážní předpisy vůbec nezohlednějí třeba takové věci, že z pohledu řidiče/chodce je zatracený rozdíl mezi tím, zda se v takové situaci jedná o přejezd se závorami nebo bez (chování účastníků silničního provozu není vůbec srovnatelné - bez ohledu na to, co by - tedy podle zákona - udělat měli). Nejsou zohledněny rozhledové poměry na přejezdu z pohledu toho, jaká bezpečnostní opatření jsou dostačující. Nebo třeba to, jestli je to přejezd někde na vlečce oproti přejezdu na frekventované celostátní dráze, nebo jestli se ten přejezd kříží s frekventovanou pozemní komunikací oproti situaci, kde se jedná o nějakou "polní cestu".

Opět je nasnadě si uvědomit, že to v ČR není s přejezdy tak úplně v pořádku a to jak na straně vnímání řidiči, tak pravidel pro železnici. Zákon je sice zákon (ergo vyhláška ergo novela), ale pokud není respektován a umírají lidé, je jasné, že se nelze odvolávat jen na pár vět pod paragrafem a je třeba vymyslet funkční, přehledné řešení.

Analogicky - jedním z největších bezpečnostních problémů v letectví jsou runway incursions (nepovolené vniknutí na aktivní ranvej). Řeší se to již desítky let, vymyslely se věci jako červené světelné pruhy na pojezdových drahách, pozemní radary propojené s počítači pozemního řízení provozu, které dispečery mají neprodleně na tyto situace upozornit, ale pořád je to obrovský problém. Jen před pár dny se v Číně přistávající B738 jen zázračným manévrem ve stylu F1 vyhnul Airbusu, který vjel bez povolení na dráhu přímo před přistávající letadlo (viz http://avherald.com/h?article=495ba02e&opt=0); nebýt anděla strážného, tak jsme tu měli 227 mrtvých.

Suma sumárum - to mudrování nad tím, že slovy kolegy "kdyby řidič dodržel zákon a rozhlédl se, tak ten vlak musel uvidět", je nám platný, jak mrtvýmu zimník. Pokud by se jednalo o poruchový stav, je to dejme tomu přijatelné. Pokud se jedná o plánovanou výluku, takovýto stav dle mého názoru prostě přijatelný není z celé řady důvodů v této diskusi již zmíněných. Rozhodně ne na frekventované trati uprostřed města.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
29.03.2016 (21:02)  
Ví se, na které straně stanoviště jel? Protože jestli jel normálně vpravo, tak měl před sebou dlouhej čumák a neviděl nic až do momentu srážky, že...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
29.03.2016 (15:00)  
Opět je nasnadě si uvědomit, že to v ČR není s přejezdy tak úplně v pořádku a to jak na straně vnímání řidiči, tak pravidel pro železnici. Zákon je sice zákon (ergo vyhláška ergo novela), ale pokud není respektován a umírají lidé, je jasné, že se nelze odvolávat jen na pár vět pod paragrafem a je třeba vymyslet funkční, přehledné řešení.
29.03.2016 (14:50)  
Uvědomme si, že zkušený alkáč po dvou promilích nemusí být vůbec opilej.
Takového pracovníka je si třeba považovat! A ne nějaké sváteční pijáky, kteří by při 2 o/oo byli namol!
Zkušení alkáči měli mít nárok na pravidelné zvláštní prémie, aby si mohli pořád udržovat stejnou hladinu krve v alkoholu.
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/249598/exkluzivni-zpoved-rekordmana-s-8-39-promile-v-krvi-vubec-nepiji.html
29.03.2016 (14:38)  
rozhledovou vzdálenost řádově 80 metrů
to je asi vzdálenost na jakou mohl zahlédnout vlak řidič, že? a na jakou vzdálenost od přejezdu mohl zahlédnout auto strojvůdce?
vzdálenost 80 m vlak projede při rychlosti 40 km/h za 7 sekund, při rychlosti 50 km/h za 6 sekund a při rychlosti 80 km/h za 4 sekundy, to je celkem zanedbatelný rozdíl. Zato při rychlosti 10 km/h za 29 sekund, to je tedy rozdíl pořádný!
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
29.03.2016 (13:42)  
A nemyslíte, že je to opět jako u všech nehod shoda více náhod a událostí?
1) Řidič měl zastavit, rozhlédnout se.
2) Buď měl být přejezd střežen nebo měla být umístěna ohromná žlutě orámovaná cedule s upozorněním.
3) Strojvedoucí nadýchal tolik promile ráno. Je možné, že to byl "zbytkáč". Uvědomme si, že zkušený alkáč po dvou promilích nemusí být vůbec opilej. Jo, uznávám, v tu chvíli špatně reaguje, je zpomalený atd.
4) Můžou tam být další a další okolnosti, které se zde nejspíš už ani nedozvíme.
29.03.2016 (12:18)  
podíval jsem se na mapu Janka Hraška a docela jsem se vyděsil, jak daleko, tedy blízko od koleje, bych měl zastavit, abych se mohl rozhlédnout, pro případ, že by vlak mohl přijet zleva. Projet bez zastavení to určitě nepůjde. A to přitom nesmím zapomenout nato, že nesvítí-li bílé světlo, že se může rozsvítit červené jenom občas a vůbec to neznamení, že klidně může přijet vlak (jakou rychlostí? klidně stovkou, když předpisy jsou pouze hrubě orientační?)
Celé mi to připomíná případ, kdy kolegyně, jezdící jako s hnojem, měla vyjet z vedlejší na hlavní, kde byl také špatný rozhled... Se svou chorobnou opatrností zastavila, rozhlédla se vlevo, vpravo, vlevo, zařadila jedničku a vyjela. A v tom okamžiku se přiřítila motorka se synem vyznamného sportovce jako řidičem a spolujezdcem a nabourala do zadní části jejího auta. Naštěstí se jim nic nestalo, protože odmítli se nechat odvézt do nemocnice. Dokonce nebylo nutno u řidiče dělat ani odběr krve, protože nic nenadýchal (protože nemšl do čeho). Tam si potom zašli mnohem později, protože se u nich projevily nečekané komplikace. A jak to dopadlo? Musíme kolegyni vozit, protože za nedání přednosti v jízdě přišla na 2 roky o řidičák.
registrovaný uživatel SYN 
29.03.2016 (12:05)  
byla rychlost vlaku při nárazu přibližně 40 km/h

Vzhledem k tomu že tu vypočítáváte rozhledovou vzdálenost řádově 80 metrů, jaká byla rychlost vlaku v okamžiku zahájení brzdění když v okamžiku střetu byla ještě okolo 40kmh? Předpokládám dvě varianty:
a) fíra bdělý, reakční rychlost normální, pak vypadá reálně údaj jpp okolo 80kmh
b) fíra víceméně nereagující, brzdná dráha zanedbatelná jelikož prakticky nebrzdil, rychlost před zahájením brždění okolo 50kmh (naivně předpokládám že alespoň nějaký pokus o brždění se odehrál)
Těžko říct která varianta je horší :(
Uvidíme, lze oprávněně předpokládat že tuto otázku téměř přesně vyřeší záznam tachografu (doufám že bude součástí zveřejněné vyšetřovací zprávy!)

Z toho, že tak neučinil, soudím, že tam vjel bezhlavě.

Ano, nesetkávám se s tím poprvé, asi je to lidské, hodíme to na toho co už se bránit nemůže protože už jsme ho zabili...
Je fakt že jsem to asi měl čekat že na železničních stránkách se kamioňákovi bude nadávat do hovad a požadujeme lynčování kdežto fíra ožralý jako doga si zaslouží soucit... fuj. Když už tak každému stejně ano??
29.03.2016 (11:05)  
Dlouho jsem o tom přemýšlel. Je to podobné jako u leteckých katastrof - velké množství jednotlivých pochybení, které jsou v souběhu smrtelné.

1. nedostatečně zabezpečený přejezd (vypnutý, viník stavba)
2. nedostatečné rozhledové poměry při zastavení vozidla (viník SŽDC)
3. vysoká rychlost vlaku, která neumožnila včasné opuštění přejezdu za vypnutého stavu (viník dopravce)
4. pravděpodobné nerespektování dopravních předpisů řidičem.

Ten alkohol u strojvedoucího je už jen "třešničkou na dortu". Rozhodování o podílech viny bude složité. Rozhodně by se však mělo řešit zabezpečení přejezdů během výlukové činnosti. Již jsem se setkal, že během stavby byly odstraněny výstražné kříže označující přejezd - tedy přejezd se stal nezabezpečený. Žádný pracovník řídící dopravu, žádná značka, rozhledové poměry katastrofální
29.03.2016 (10:09)  
Petře, Tvůj odkaz je trochu mimo. Rozhlížím se z místa, odkud mám výhled. To je jako zastavit u stopky, která je utopená 10 m před křižovatkou a odkud není do křižovatky žádnej rozhled, a pak vypálit dál s pocitem vítězství, poněvadž "jsem přece zastavil"
Z tohoto pohledu je daleko přínosnější odkaz Janka Hraška, který dokazuje, že tam je rozhled na tu drážní čtyřicítku v daném případě dostatečný.

Jnako Hraško: jak psal kave - vidět je tam dostatečně (pro daný případ) a kdyby řidič dodržel zákon a rozhlédl se, tak ten vlak musel uvidět. Z toho, že tak neučinil, soudím, že tam vjel bezhlavě.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko