..: Střet vlaku s autem, ministr chce kontroly u všech dopravců :..

Střetnutí pracovního vlaku (PMD) s osobním automobilem v Golčově Jeníkově, 21. 3. 2016, foto: Drážní inspekce Golčův Jeníkov (aktualizováno 28. 3. 5.30) — Krátce po sedmé hodině ranní v pondělí 21. března došlo u železniční zastávky Golčův Jeníkov město ke střetu pracovního vlaku společnosti Lokotrans Servis s osobním automobilem, přejezd v Mírové ulici je po dobu vyprošťování pro silniční dopravu uzavřen. Nehoda má bohužel tragické následky. „Muž a žena cestující v autě utrpěli vážná zranění, jejichž následkům na místě podlehli,“ uvedla pro ČTK mluvčí Krajského ředitelství policie Dana Čírtková. Přejezd P3706, na němž se nehoda udála, je vybaven světelným PZZ se závorami. Na trati však probíhají výlukové práce a PZZ pro vyloučenou kolej bylo vypnuté, závory byly zvednuty. Dle vyjádření policejní mluvčí byl při dechové zkoušce u strojvedoucího zjištěn alkohol v množství téměř dvě promile.

Střetnutí pracovního vlaku (PMD) s osobním automobilem v Golčově Jeníkově, 21. 3. 2016, foto: Drážní inspekce

Právě vypnuté zabezpečovací zařízení přejezdu spolu s aktuálním stavem strojvedoucího pravděpodobně hrálo roli při vzniku nehody. Ačkoliv měl jet přes přejezd se zvýšenou opatrností rychlostí 10 km/h, byla rychlost vlaku při nárazu přibližně 40 km/h. Přesnou příčinu však stanoví až vyšetřování Drážní inspekce, o jehož výsledku vás budeme informovat.

České dráhy ubezpečují cestující, že nehoda nijak neomezuje provoz osobních vlaků ani rychlíků Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Ty totiž jezdí po nevyloučené traťové koleji.

Strojvedoucí obviněn

Aktualizace 23. 3. 7.30: Jak v úterý večer uvedla ČTK, kriminalisté strojvedoucího obvinili z ohrožení pod vlivem návykové látky a usmrcení z nedbalosti. Rovněž podali návrh na vzetí do vazby. Prokáže-li se jeho vina, hrozí mu při horní hranici až desetiletý trest odnětí svobody.

Ministr dopravy chce centrální kontroly u soukromých dopravců

Aktualizace 28. 3. 5.30: V návaznosti na tuto tragickou nehodu ohlásil ministr dopravy, Dan Ťok, svůj úmysl zavést plošné kontroly drážních zaměstnanců ze strany Drážní inspekce nebo Drážního úřadu. Tyto složky nebo SŽDC smí nyní provádět svůj dohled pouze ve spolupráci s dopravci, resp. na jejich žádost. Podle něj nehoda ukazuje, že prevence pouze ze strany zaměstnavatelů je nedostačující, bude proto chtít znát, jaké kontrolní systémy mají jednotliví dopravci nastaveny. Zaměřit se chce nejen na alkohol, ale též na odpočinek mezi směnami - naráží tak na kauzu otevřenou po nehodě u Úpořin, po níž ukázalo, že někteří strojvedoucí mohou jezdit pro více dopravců, přičemž důsledné čerpání odpočinku se narozdíl od profesionálních řidičů v silniční dopravě centrálně nesleduje a jeho dodržování tak závisí pouze na vůli té které osoby.

Zdroje: ČTK [1] [2] [3], Český rozhlas, iDnes, České dráhy, Drážní inspekce


Radek Papež Poslat mail autorovi | 23.3.2016 (7:39)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
30.03.2016 (19:22)  
Človek by neveril, aká debata sa k takejto téme strhne. Nevedel som, že medzi fans ŽelPage je toľko psychológov, právnikov a súdnych znalcov z odboru dopravy (železničnej, cestnej, ba aj leteckej). A už vôbec som netušil, že Človek český (lat. Homo bohemia) je pri 2 promile alkoholu v dychu schopný bezpečne a bez problémov ovládať lokomotívu. Čo na tom, že zabudne na akési prevádzkové predpisy a pred priecestím zabudne pribrzdiť na 10 km/h a trúbiť, hlavne, že to jede. Evidentne je Človek český nejaká nadrasa, lebo ja už pri 1,3 promile zabúdam, aký je v ten okamih deň, pri 1,5 promile zabudnem, kde bývam a pri 2 promile neviem už ani svoje meno.

Ale k veci: na spravodajských stránkach som videl fotky nehody, Google Street View a aj fotky z miesta deň po nehode, čítal som fakty o nehode. A strašne sa mi páčili tie vaše prepočty, v akej vzdialenosti mohol vodič ten vlak vidieť a teda ako hrubo porušil pravidlá cestnej premávky... Len nerozumiem, prečo nikto neuvažujete o tom, že aj vodič sedel v pohybujúcom sa objekte? Nikde na fotkách som nevidel, že by bola na priecestí umiestnená značka STOP, alebo tam bola značka, informujúca o nefunkčnej signalizácii. Takže nie je dôvod, aby vodič pred priecestím zastal, kľudne mohol ísť rýchlosťou 30 km/h 50 metrov pred priecestím (všetko v súlade s českými dopravnými predpismi).

50 m pred priecestím nevidí na trať vôbec, aký taký výhľad na trať (aspoň) vpravo (neberúc do úvahy, že tam mohli zavadzať chodci, stĺpik karosérie, príp. navigácia, je tam skriňa AŽD, bolo skoro ráno) má +/- 20m pred priecestím (dajme tomu, že 25 m od miesta nehody). Pri rýchlosti 30 km/h sú to 3 sekundy do nehody (ak šiel vlak uvádzanou kolíznou rýchlosťou 40 km/h, tak bol necelých 35 m od miesta nehody). Za tie 3 sekundy (resp. 2,5 sek. do vjazdu na priecestie) sa treba POZRIEŤ (nie mrknúť) VĽAVO (z tejto strany je na dvojkoľajnej trati obvyklejšie, že prichádza vlak po koľaji, na ktorú vstupujem ako prvú), VPRAVO (a zbadať vlak), ROVNO (skontrolovať, či sa niečo nezmenilo za priecestím a teda môžem bezpečne opustiť priecestie) a ešte byť schopný zareagovať na situáciu a zabrzdiť.

Som skúsený vodič, ale toto by som asi nedal. Takže sa mi natíska otázka, prečo dané priecestie nebolo počas dlhodobej výluky nejako zabezpečené a prečo nebolo priecestie aspoň prechodne opatrené značkou STOP? Takto nechali celú zodpovednosť za bezpečnosť len na rušňovodičov, bohužiaľ, v daný deň rušňovodič Pavel dôveru sklamal, za čo zaplatili životom 2 ľudia.

Opäť sa potvrdilo, že nehoda je súhrnom viacerých náhod, ale Pavel má v rukách veľmi zlé karty (čo sa týka zodpovednosti). Mimochodom, zvaliť vinu za každú cenu na toho, kto sa už nemôže brániť, je buď cynické alebo trápne.

Na záver pridám „fakty“ z bulváru:
„Na přejezdu kvůli rozsáhlé rekonstrukci nefunguje signalizace, dvojice na něj proto vjížděla velmi opatrně, což potvrdili i svědci.“ (zdroj: http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/381864/strojvudce-smetl-na-prejezdu-dva-lidi-nadychal-2-promile-ale-tvrdil-ze-nepil.html)
A povedať do ČT po tom, ako nafúkam 2 promile, že som nepil, svedčí o Pavlovej ťažkej cukrovke alebo náhlej strate pamäte... Ach jaj.
30.03.2016 (12:35)  
kavec > este k prehliadnutiu. Minule som vychadzal z vedlajsej cesty na hlavnu. Zastal som, lebo na hlavnej isli auta. Takmer som si, ale nevsimol auto, ktore vyslo na hlavnu z vedlajsej cesty ktora je o 20 metrov dalej, ako z ktorej som vychadzal. Upozornil ma az spolujazdec. Ked som tadial isiel druhy raz, tak som zistoval preco som si nevsimol to auto ? Zistil som, ze ked zastanem na tej vedlajsiej ceste, tak A-stlpik na aute presne kryje zaciatok tej druhej vedlajsej cesti. Takze co mohol vidiet a co nie, sa radsej nevyjadrujem
30.03.2016 (12:28)  
kavec > kde mam s autom zastat, aby som sa presvedcil ci vlak nejde zlava ? Sprava este ako tak vidim. Ci v tom pripade mam smolu ?
Registered user kave 
30.03.2016 (10:28)  
Aleš Liesk.:

Zákon explicitně nařizuje, že před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Ale nikde není stanoveno, kde má zastavit u otevřených závor, u kterých není dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly. Řidič tedy zastaví vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať, což je až za závorami. V našem konkrétním případě je pak rozhled na téměř 100 m, což prezentuje při rychlosti 40 km/hod 9 sec, což jen naprosto dostatečná doba k opuštění přejezdu, pokud se vozidlo rozjede a vlak se přesně v tomto okamžiku objeví. Když je vlak už vidět, tak se řidič zkrátka už nerozjede a počká. Z výše uvedeného tedy s vysokou mírou pravděpodobností lze tvrdit, že řidič vůbec nezastavil a vjel přímo pod vlak. Je tedy bohužel také spoluviníkem nehody, ač to zde mnozí vehementně popírají. Jeho konkrétní výši určí až soud, osobně ji vidím tak na 50%.
30.03.2016 (9:44)  
Janko Hraško: to je téměř ideální pohled.
A teď mi prosím řekněte, když se z tohoto místa podíváte doprava, tak vidíte na skoro 70 metrů (ke druhému sloupu). To je malý rozhled?
Z předchozího "puntíku" na mapách.cz (tj. ještě o 5 metrů víc před přejezdem) je vidět ještě dál, asi na 100 metrů (nepřekáží tam výstražník).
Navíc teď není listí, takže je průhled lepší, a mašina je červená.
Znovu se opakuji, jakkoliv to ten strojvedoucí pos*al, že byl nalitej (a nijak ho neobhajuju ani se ho nezastávám), tak KDYBY se řidič rozhlédl, jak mu ukládá zákon, tak ten vlak MUSEL vidět.
30.03.2016 (8:34)  
Este tu mozno lepsi odkaz.

http://jdem.cz/b8fx83

Vidno tam aj tien auta, tak sa da odhadnut kde je kapota auta.
30.03.2016 (8:08)  
Aleš Liesk. > Ten moj odkaz je taky, ze ak by som takto zastal s autom, tak by som sa bal za ma zachyti vlak z lava alebo rampa mi skonci na streche.
Ten odkaz co poslal Petr Šimral je uz podla mna uz moc daleko. Hodil by sa pohlad tak uprostred medzi nami, to je to by bol tak tesne pred rampami ale to streetview neponuka.
Co si pametam, tak vyhlaska hovori, ze ked treba zastat tak sa stoji pred bielou ciarou alebo pokial nie je vyznacena tak pred hranou krizovatky. Urcite, sa nemoze vliezt do cesty s tym, ze polka auta mi bude trcat na hlavnu cestu aby som sa rozhliadol. Pokial nie su korektne rozhladove pomery tak by sa to malo upravit. Dat na protilahlu stranu cesty zrkadlo, obstrihat kriky alebo urobit inaksie technicke opatrenia.
Registered user JK ml. 
30.03.2016 (0:58)  
Nedávno zažito-Situace: Přejezd přes trať 270 Polanka nad odrou stojím autem ve směru z Polanky na sídl Výškovice....Dojíždím zavřenému přejezdu směrem na Jistebník - lokomotiva veterán studené války ze závodů VIL Plzeň roztahuje z odobčky polaneckého ranžíru na hlavní trať zhruba 30xRes ložených drátem z Bohumína řádně obutých vozů...Beztak zhruba stejně starý mašinfíra ždíme mašinku co to dá....mezera mezi rychlíky bude sotva větší než malá....Kravál rachot na kilometry daleko vlak předrncal rychlostí sprintera na 100m překážek....závory jdou posléze nahoru, furt i z dálky rachot....Světla zhasnou ale pozitivka nesvítí a nesvítí a nesvítí, furt rachot a furt nesvítí....Přejet přejezd nepřejet??? Na vzdálenost u které bych si nebyl jistý že bych to stihl před vlakem s v 40kmh natož 160kmh vidím v okolí tratě dvoumetrové zelené zarostlé prd a zatáčku "za roh"....Pendolino tiše může proletět na Bohumín po "správné" nebo na Prahu po "nesprávné"....Ne ne ne...Nemůže se to přece stát, musí začít nejdřív zpátky začít cinkat přejezd, pak by měly jít dolů závory... Ale stalo se....Tátovi se otevřely závory před mašinou v Lovosicích město na konci minulého století v zatáčce v 80-90kmh.....Za rychlíkem v protisměru se závory prostě zvedly a...."nic se nestalo" nahlášena MU, podáno vysvětlení vyšetřeno...(špatně vydrátováno = to špatně bylo na tehdy fungl novém korytě a přežilo všechny předepsané testy....)Přejet přejezd bez bliakjící pozitivky v Polance nebo nepřejet, jako první v řadě za takovým vlakem, kdy se sluchem o ničem a zrakem o ničem nepřesvědčíte co radíte???? Já bych radil "mezistav" neblikající světla neblikající pozitivka, otevřené závory na podobných tratích nepřipustit, ale už mně bylo na příkladu studénky vysvětleno že to není tak jednoduché....

K ožralému fírovi....bez soucitu a bez omluvy naprosto jednoznačně-tohle nebylo nějakých pitomých 0,13 prom.a (i taková množství se nedají tolerovat, byť na pracovním vlaku, při nedostatku personálu, že zrovna majistr v zoufalství nejvyšším někoho kdo měl mít volno probudil ráno shodou okolností po konzumaci....no budiž i tak blbě ale budiž stane se)....Ale fíra na šichtě a 2 promile to ne tohle. Výjimka co potvrzuje pravidlo snad doufám teda...bo alkohol u MU na fírově straně jsem v místních luzích nezaznamenal hooodně dlouho....
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
29.03.2016 (22:40)  
Jo sakra, vidíš. Takže ne do poslední chvíle, ale viděl ho zlomek vteřiny před. Počítám, že zas tak obrovskej rozdíl v tom nebude.
Registered user Týnec 
29.03.2016 (21:46)  
Chary: Dlouhý čumák? Na fotce je krátký...
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko