Brusel — Dopravce Thalys, provozující vysokorychlostní vlaky mezi Nizozemím, Belgií, Německem a Francií, představil nízkonákladový koncept spojů Izy. Podobně jako vlaky Ouigo francouzských drah SNCF, i Izy nabízí nižší cenu výměnou za některá omezení pro cestujícího. Klíčem k úspěchu je omezený kontingent jízdenek za lákavou cenu 10 eur, ovšem bez možnosti rezervace. Klient tedy má dvě možnosti – buď bude během cesty stát ve zrušeném bistro oddíle, nebo mu při troše štěstí palubní personál přidělí některé z neobsazených sedadel.
Jednotky TGV spojů Izy paradoxně nepojedou po vysokorychlostních tratích. Kvůli snížení nákladů je bude Thalys provozovat na tratích konvenčních, což pro dopravce znamená nižší poplatek za dopravní cestu a pro cestujícího mezi Paříží a Bruselem asi o hodinu delší cestovní čas. Zatímco vysokorychlostní spoj urazí tuto trasu za 1 hodinu a 22 minut, jízdní doba Izy bude činit minimálně 2 h 8 min, a může se vyšplhat až na dvě a půl hodiny.
Ceny jízdenek se standardní rezervací místa se budou pohybovat od 19 do 59 eur. Sedadla Standard XL s vlastní zásuvkou pořídíte za 69 eur. Dopravce nebude akceptovat jízdenky Interrail – připomeňme ale, že Thalys obvykle nabízí jen omezený počet míst pro držitele Interrailu v každém spoji. Jízdenky nebudou prodávány na pokladnách, ale pouze online na www.izy.com. Dopravce chce získat dodatečné příjmy také pomocí doplatků na sedadla Standard XL, za která zákazník zaplatí v předprodeji 10 eur, na palubě však až 20 €.
Hlavním tahákem pro cestující citlivé na cenu ovšem jistě budou extralevné jízdenky bez rezervace, které zájemci pořídí v omezením počtu již od 10 eur. Cestující v takovém případě riskuje, že svou cestu stráví ve stoje. V lepším případě budou k dispozici i místa na rezervních sklopných sedadlech. Dodatečné místo dopravce nalezl zrušením bistrooddílu, jehož vůz nyní poslouží právě jako rezerva pro stojící cestující.
Podobně jako u nízkonákladových aerolinek, i Izy zpoplatnil extra zavazadla nad rámec jednoho velkého kufru a jednoho malého příručního zavazadla. Veškeré doplatky navíc budou při prodeji na palubě stát až trojnásobek běžné ceny v předprodeji. Izy spojí metropole Francie a Belgie dvakrát denně po většinu týdne. V pátek a v neděli pojede třikrát v obou směrech. Vlaky vyjedou 3. dubna 2016.
Vznik zcela nové „kompromisní“ kategorie dálkových vlaků odráží dlouholetý vývoj v leteckém sektoru, kde i tradiční aerolinky na kratších a středních linkách zásadně mění svůj obchodní model po vzoru nízkonákladových dopravců. Klíčem k pochopení tzv. ultra low-cost modelu je úplné oddělení přepravy a návazných služeb: zatímco jízdenka samotná nově může stát jen zlomek obvyklé ceny, obchodní strategie počítá s jinými zdroji příjmu (ancillary revenue) dle možností a preferencí cestujícího. Nejobtížnějším úkolem dopravců je nastavit obě kategorie tak, aby nedocházelo ke kanibalizaci vlastních příjmů. Francouzské Ouigo si k tomu dopomáhá třeba volbou méně komfortních nástupních stanic, Izy zase jasnou segmentaci dosahuje pomalejší jízdní dobou a nutností cesty více plánovat.
Zdroj: Thalys (PDF), Railways Gazette
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.