..: Izy – dopravce rychlovlaků Thalys rozbíhá nízkonákladový koncept :..

Izy TGV (ilustrace), foto: Thalys Brusel — Dopravce Thalys, provozující vysokorychlostní vlaky mezi Nizozemím, Belgií, Německem a Francií, představil nízkonákladový koncept spojů Izy. Podobně jako vlaky Ouigo francouzských drah SNCF, i Izy nabízí nižší cenu výměnou za některá omezení pro cestujícího. Klíčem k úspěchu je omezený kontingent jízdenek za lákavou cenu 10 eur, ovšem bez možnosti rezervace. Klient tedy má dvě možnosti – buď bude během cesty stát ve zrušeném bistro oddíle, nebo mu při troše štěstí palubní personál přidělí některé z neobsazených sedadel.

Jednotky TGV spojů Izy paradoxně nepojedou po vysokorychlostních tratích. Kvůli snížení nákladů je bude Thalys provozovat na tratích konvenčních, což pro dopravce znamená nižší poplatek za dopravní cestu a pro cestujícího mezi Paříží a Bruselem asi o hodinu delší cestovní čas. Zatímco vysokorychlostní spoj urazí tuto trasu za 1 hodinu a 22 minut, jízdní doba Izy bude činit minimálně 2 h 8 min, a může se vyšplhat až na dvě a půl hodiny.

Ceny jízdenek se standardní rezervací místa se budou pohybovat od 19 do 59 eur. Sedadla Standard XL s vlastní zásuvkou pořídíte za 69 eur. Dopravce nebude akceptovat jízdenky Interrail – připomeňme ale, že Thalys obvykle nabízí jen omezený počet míst pro držitele Interrailu v každém spoji. Jízdenky nebudou prodávány na pokladnách, ale pouze online na www.izy.com. Dopravce chce získat dodatečné příjmy také pomocí doplatků na sedadla Standard XL, za která zákazník zaplatí v předprodeji 10 eur, na palubě však až 20 €.

Hlavním tahákem pro cestující citlivé na cenu ovšem jistě budou extralevné jízdenky bez rezervace, které zájemci pořídí v omezením počtu již od 10 eur. Cestující v takovém případě riskuje, že svou cestu stráví ve stoje. V lepším případě budou k dispozici i místa na rezervních sklopných sedadlech. Dodatečné místo dopravce nalezl zrušením bistrooddílu, jehož vůz nyní poslouží právě jako rezerva pro stojící cestující.

Podobně jako u nízkonákladových aerolinek, i Izy zpoplatnil extra zavazadla nad rámec jednoho velkého kufru a jednoho malého příručního zavazadla. Veškeré doplatky navíc budou při prodeji na palubě stát až trojnásobek běžné ceny v předprodeji. Izy spojí metropole Francie a Belgie dvakrát denně po většinu týdne. V pátek a v neděli pojede třikrát v obou směrech. Vlaky vyjedou 3. dubna 2016.

Vznik zcela nové „kompromisní“ kategorie dálkových vlaků odráží dlouholetý vývoj v leteckém sektoru, kde i tradiční aerolinky na kratších a středních linkách zásadně mění svůj obchodní model po vzoru nízkonákladových dopravců. Klíčem k pochopení tzv. ultra low-cost modelu je úplné oddělení přepravy a návazných služeb: zatímco jízdenka samotná nově může stát jen zlomek obvyklé ceny, obchodní strategie počítá s jinými zdroji příjmu (ancillary revenue) dle možností a preferencí cestujícího. Nejobtížnějším úkolem dopravců je nastavit obě kategorie tak, aby nedocházelo ke kanibalizaci vlastních příjmů. Francouzské Ouigo si k tomu dopomáhá třeba volbou méně komfortních nástupních stanic, Izy zase jasnou segmentaci dosahuje pomalejší jízdní dobou a nutností cesty více plánovat.

Zdroj: Thalys (PDF), Railways Gazette


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.3.2016 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Francie


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
07.03.2016 (8:19)  
Samotný fakt, že vznikají pomalejší a levnější spoje, mě zase tolik neirituje - vždy po otevření nové VRT si dost lidí stěžuje, že jim stačily ty dřívejší pomalejší a levnější vlaky, které se nyní ruší. A s tím cestováním na stojáka to asi není tak horké, jak to vypadá podle nadpisu - v podstatě do většiny vlaků ČD si kupujeme jízdenky s rizikem stání a u určitých spojů to víme celkem jistě. (Tím netvrdím že chci na ČD povinné rezervace).
Bojím se jen toho, že se dvěma vlaky denně to bude způsobovat spíš zmatky, a taky právě té kanibalizace ostatních vlastních spojů, aby se pak za rok nezjistilo, že se obchodně nedaří ani klasickému Thalysu, ani Izy.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
06.03.2016 (23:48)  
Jak velký je ten zrušený bistroodíl a kolik cestujících tam chtějí teoreticky nacpat? Nebo jinak, jaký prostor takový "na stojáka" nacpaný cestující asi dostane?

Já jsem si dnes večer v tesku v akci (jak jinak :-) koupil skládací kempingové křeslo, ve složeném stavu to má cca 10x10x70 cm (obal má i dlouhé ucho na nošení přes rameno) a v klidu si dovedu představit, že bych v tom seděl dvě hodiny, kdybych měl jízdenku Paříž - Brusel za 10 €.
registrovaný uživatel comar 
06.03.2016 (18:39)  
Mista a bezpecnostni pasy na (polo)stani jsou jeden problem. Dalsi problem je pozadavek evakuace do 90s, ktery vyrazne limituje maximalni pocet cestujicich, pro ktere jsou jednotlive typy letadel schvalene. Takze i kdyby nekdo schvalil "sedadla" na stani, tak je aerolinky stejne nebudou pouzivat, protoze moc vic lidi nez ve verzi s normalnima sedadlama tam stejne narvat nemuzou.
06.03.2016 (14:19)  
"Lidé musejí být při startu či přistávání i při turbulencích připoutaní sedadlovým pásem, takže musí sedět."
Tak to snad nehrozí.... :)
registrovaný uživatel comar 
06.03.2016 (11:13)  
@Vlad:
Letadla na stojaka z bezpecnostnich duvodu nebudou nejspis nikdy, FAA a EASA to neschvali. Ryanair to moc dobre vi, ale presto o tom pravidelne mluvi, protoze vsechny noviny to poslusne otisknou jako velkou senzaci a Ryanair ma reklamu zadarmo.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
06.03.2016 (10:50)  
06.03.2016 (10:19)  
Thalys si pronajme od SNCF další jednotky. Současný provoz to neomezí.

Kam jsme to dospeli, kdyz se ve vlaku ma cestovat na stojaka.

A já vždycky myslel, že největším problémem, který tradicionalisti s povinně místenkovými vlaky mají, je fakt, že tam nejde nastoupit i při vyčerpané kapacitě a prostě si cestu odstát. :)
06.03.2016 (10:16)  
Kam jsme to dospeli, kdyz se ve vlaku ma cestovat na stojaka.

V každém místenkovém vlaku zůstane nějaké procento rezervovaných míst neobsazených. Pokud těch jízdenek bez rezervace bude v prodeji cca stejně, tak je to celkem elegantní možnost, jak to řešit. Ti lidi si většinou sednou, ale deklarují, že jsou ochotní eventuálně i stát. Navíc se ta cena dá dát na billboard.
06.03.2016 (10:11)  
Izy samozřejmě po vysokorychlostních tratích jezdit bude. Jinak by byla jízdní doba 2h8m nedosažitelná, klasický vlak to jezdil 4-5 hodin.

Vyhne se jen některým úsekům. Důvodem je i reklama. Oni se zřejmě pokusí předsvědčit lidi, že je to tak levný proto, že to není vysokorychlostní, stejně jako se "lowcost" aerolinky snaží přesvědčit lidi, že to je tak levný proto, že nedostanete cestou sušenku. Přitom hlavním zdrojem úspor je osekání rezerv v JŘ, vyšší obsazenost změnou konfigurace, méně personálu, restriktivní tarify, 100% online ticketing, atd.
registrovaný uživatel comar 
06.03.2016 (9:55)  
@Ohryzek:
Asi tak. To uz rovnou muzou provozovat autobusy.

Zajimalo by me, jestli se budou rusite nektere Thalys spoje. Podle jizdniho radu bude Izy potrebovat 2 soupravy (+rezervu?).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko