Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.
Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.
Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.
Cíl | z Varšavy | z Vratislavi | z Gdaňsku | z Poznaně | z Katovic | z Krakova | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | |
Białystok | 2:19 | 41 min | ||||||||||
Bílsko-Bělá | 3:20 | 45 min | 0:50 | 14 min | ||||||||
Bydhošť | 2:59 | 25 min | ||||||||||
Gdaňsk | 2:39 | 19 min | 5:09 | 58 min | 2:40 | 30 min | 5:21 | 25 min | ||||
Gliwice | 2:47 | 25 min | 0:25 | 4 min | ||||||||
Jelení Hora | 5:53 | 151 min | ||||||||||
Katovice | 2:30 | 9 min | ||||||||||
Kielce | 2:38 | 34 min | ||||||||||
Krakov | 2:18 | 10 min | 4:56 | 45 min | 1:51 | 1 min | ||||||
Lodž | 1:07 | 16 min | 3:33 | 19 min | ||||||||
Olsztyn | 2:29 | 13 min | ||||||||||
Ostrów Wlkp. | 3:27 | 42 min | ||||||||||
Poznaň | 2:25 | 2 min | 1:59 | 26 min | 2:40 | 30 min | 4:56 | 45 min | ||||
Řešov | 4:21 | 68 min | 2:00 | 68 min | ||||||||
Štětín | 4:54 | 15 min | 4:42 | 25 min | ||||||||
Varšava | 3:28 | 13 min | 2:39 | 19 min | 2:25 | 2 min | 2:20 | 9 min | 2:18 | 10 min | ||
Vratislav | 3:28 | 11 min | 5:09 | 58 min | 1:59 | 26 min | 2:03 | 17 min | ||||
Zakopane | 3:11 | 22 min |
Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?
Zdroj: Kurier Kolejowy
Naopak si myslím, že než peníze prachsprostě prožrat, že je lepší něco kvalitně postavit.
ne, to už fakt vymýšlíte přesně stejné paskvily, jako jste úplně na začátku kritizoval. Víte infrastruktura se nestaví na 10, 20 let. Investice vždycky něco stojí a čím vice se chceme posunout dopředu, tím víc musíme zaplatit.
Vy tedy navrhujete jakékoliv větši investice zastavit a šetřit. Taky řešení, kdo nic nedělá, nic nezkazí...jen pouhým šetřením se ale nikdo k vyspělosti zatím nedopracoval. Pak se ale nemůžeme divit, že naší soused berou vice, než my. Oni totíž Němci nemají kvalitní infrastrukturu, protože jsou bohatí. Oni jsou bohatí mimo jiné proto, že mají kvalitní infrastrukturu, takže asi tak.
to urcite neni myslene vazne, ze ne ? :-)
Ty cisla roznese na kopytech student s trojkou po jednom semestrem mikroekonomie. Viz prispevky nize co se tyce dopravni cesty nebo obsazenosti, ktera je v tabulce naproste sci-fi.
V zapadni evrope je cena jizdenky VRT 5-10 nasobkem ceny busu po dalnici. Nechcete mi rict, ze tam maji drahy marzi 500-1000% ze ne :-)
Zkratka tento stav bych na nasi zeleznicnicni siti u nas prohlasil za konecny a penize bych pouzil na jine projekty a mazani verejneho dluhu. A az toto vse bude vyreseno a nebudeme vedet samym bohatstvim kam s penezi, tak bych sel na stavbu VRT.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.