..: Vozy Bdpee Českých drah již v provozu :..

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — České dráhy v září nasadily do zkušebního provozu první dva exempláře vozů Bdpee231, které vznikly rekonstrukcí vozů Bp282. Celkem jich společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation dodá Českým drahám 31 kusů s tím, že zbylých 31 kusů bude následovat v dalších letech. V soutěži v hodnotě 1,09 miliardy korun porazil Pars nova společnosti ŽOS Vrútky a PESA Bydgoszcz. Ze soutěže byli vyřazeni pro nesplnění kvalifikačních požadavků NEWAG S.A. a KOS Krnov. Kromě modernizace interiéru, které se budeme věnovat podrobněji, byly u vozu upraveny technické prvky jako podvozky, do kterých byla doinstalována kolejnicová a elektropneumatická brzda, dále byla zvýšena rychlost z 120 km/h na 160 km/h, dosazen centrální zdroj energie a vozy přešly do režimu RIC, díky němuž je vozům umožněn mezinárodní provoz.

Standardní čtyřka sedadel, foto: Aleš Petrovský Ještě za dob generálního ředitele Daniela Kurucze se mluvilo zejména o nasazení na vlaky EuroCity z Prahy do Budapešti a na rychlíky Praha – České Budějovice. Tyto plány však doznaly jistých modifikací. Vozy jsou nyní určeny primárně pro rychlíky, kde dojde k nahrazení dalších zastaralých vozidel, a také k redislokaci některých vozidel novějších. Bdpee jsou tak určeny pro linky Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy (Železná Ruda) a Praha – České Budějovice – Linz. Dále by se měly objevit na relaci Praha – Hradec Králové, kde by měly markantně zvýšit kvalitu poskytovaných služeb pro cestující oproti současnému stavu. Naopak do pozadí ustoupilo nasazení vozů na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity Praha – Budapešť. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, dodává, že vozy Bdpee budou na lince do Budapešti nasazeny jako dočasné řešení po dobu cca tří let. Poté by tam Dráhy rády nasadily jiné, ideálně nové vozy.

Sedadla u police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský Co se ale změnilo v interiéru? Největší vášně pravděpodobně vzbudily sedačky, které svojí podobou a umístěním velmi připomínají původní sedadla vozu Bp. České dráhy nejdříve uváděly, že se jedná o sedadla kompletně nová, nakonec vše pro magazín ŽelPage upřesnil Radek Joklík: „Z původních sedadel vozů Bp zůstal spodní rám, který byl v rámci modernizace otryskán a opatřen novou povrchovou úpravou. Sedadla byla dosazena nová, výrobce MSV Interiéry, typ sedadla SE11. Z hlediska příslušné smlouvy o dílo (použitelnost sedadel, záruční podmínky, dostupnost náhradních dílů) je na sedadla pohlíženo jako na kompletně nová.“ Sedadla prakticky stejného typu je možné potkat například v některých příměstských jednotkách CityElefant. Interiér vozu je pochopitelně klimatizován a s tím souvisí i výměna oken. Bohužel i u tohoto vozu je voleno přímé zářivkové osvětlení a nikoliv osvětlení podhledové.

Sedadla na kraji vozu (1), foto: Aleš Petrovský Sedadla jsou sklopná, takže nejdou polohovat. Chybí jim také středová opěrka mezi cestujícími a u sedadel na kraji vozu chybí opěrka i u okna. Tedy prakticky stejný stav, jako u vozů Bp. Koše jsou vhodně instalovány pod sedadly, např. na rozdíl od vozů ABpee, kde Dráhy toto řešení zavrhovaly, jelikož by dle jejich vyjádření, mohli cestující o koše zakopávat. Zde pravděpodobně zakopávání již nehrozí.

Počty vozů v jednodtlivých depech:
  • Praha: 33 kusů
  • Plzeň: 10 kusů
  • České Budějovice 19 kusů

Při umisťování zásuvek nešla kvůli sklopným sedačkám aplikovat instalace pod sedák, takže jsou zásuvky (většinou dvě na čtveřici sedadel) umístěny pod stolkem, který se nově nachází u každé čtveřice sedadel. Vůz také obdržel elektronický rezervační systém a polici pro rozměrná zavazadla uprostřed vozu. U té bylo bohužel aplikováno lowcostové řešení, a proto cestující nemohou mít kvůli neprůhledným stěnám svá zavazadla neustále pod dohledem.

Sedadla na kraji vozu (2), foto: Aleš Petrovský Informace poskytuje vlakový rozhlas a vnitřní i vnější audiovizuální informační systém. Do vozu byl přidán i únikový žebřík pro případ mimořádných událostí. Na jednom z představků je prostor pro jízdní kola, na druhém se nachází zcela nové toalety s uzavřeným systémem vodního a odpadového hospodářství. Nástupní dveře jsou (stejně jako přechodové) ovládány tlačítky a na rozdíl od svých předchůdců u vozu Bp jsou i za jízdy blokovány. Celkově je tak nástup i výstup daleko příjemnější. To také usnadňuje práci vlakovému personálu, který může zavírat dveře u celé soupravy centrálně z jednoho místa vlaku.

Zavazadlová police nad sedadly, foto: Aleš Petrovský Oproti vozu Bp jde jistě o zásadní posun v kvalitě cestování, nicméně se nemůžeme ubránit pocitu, že jde opět o nízkonákladové řešení, zejména v případě sedadel. Interiér je sice dle Petra Šťáhlavského, mluvčího ČD, uzpůsoben pro častou výměnu cestujících, ale bohužel jsou i tací cestující, kteří v něm tráví celou cestu z Prahy až do Železné Rudy či Chebu. Jako ideální se pak jeví sedadla použitá ve vozech řady Bdmpee233 (pokud bychom měli uvažovat nad sedadly od stejné společnosti) a sedadla z vozů Bp se pak mohla zrecyklovat např. do vozů Bdt, kde by po výměně potahů mohla ještě nějakou dobu sloužit.

Názor na vůz si však můžete udělat i sami. Dva vozy jsou testovány na vlacích Praha – Plzeň – Cheb, konkrétně tedy na rychlících Úhlava, Egrensis a Křivoklát.

Toaleta vozu, foto: Aleš Petrovský Umístění zásuvek, foto: Aleš Petrovský Police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský

Zdroj: České dráhy, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 6.10.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
08.10.2015 (6:30)  
M. Grill: Honeckery jsou opravdu tragicke vagony a bohuzel diky rozmisteni oken a atypickemu usporadani dveri je prakticky vyloucena jakakoliv modernizace na neco uzitecneho, prestoze to jsou vozy relaivne nove a s modernimi kvalitnimi podvozky GP200. Uz se to tu resilo vicekrat-urcitou sanci by tyto vozy mohly mit prestavbou na ridici, vicefunkcni vozy, vyhoda stredovych dveri, ale presto mame Sysly pouze na 140 km/h z vozu Bdt. Tak tezko rict jaky s nimi maji CD plan.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.10.2015 (5:12)  
Rodney: Samozřejmě. Kdybych napsal padesát, nebo třicet, stejně bys tu hyperbolu nepochopil. Faktem je, že ty vozy jsou prostě od podlahy nahoru špatně.
registrovaný uživatel Honza  mail  
07.10.2015 (23:37)  
No to je teda škoda, že upustili od modernizace na 140 s otevíracíma oknama. V případě modernizace jsou právě otevíracé okna ještě povolena, takže by se toho mělo využít co to jde.
registrovaný uživatel Rodney 
07.10.2015 (22:16)  
MG: 40 let v honeckrech? To je nějaký divný ne? :D Já myslel, že mají 25 let ;).
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
07.10.2015 (21:28)  
Yves: To se snad ještě nikdy nestalo. V Brně jsou přece panteři a poorjety Brno-Hodonín-Olomouc, čímž se pro tuto aglomeraci vyčerpaly kvóty na současnost pro cestující. Že se tady už čtyřicet let mačkají lidi v honeckerech, které neskýtaly pohodlí už v době svého vzniku, je jaksi neustále upozaďováno, jakkoli je základ vozu ideální pro modernizaci. Nicméně nepletu-li se, ty původní vozy stejně byly Plzeňské.
registrovaný uživatel Yves 
07.10.2015 (21:17)  
Tak se vytáhly z 240ky docela příjemné vozy a teď skončíme na 12 let na Bd v minulém století a největší soupravové hrůze českých rychlíků, protože Praha-xy, Praha-xz, Praha-xw. Škoda. Škoda, že výsměchová infrastruktura v této oblasti vyhnala lidi mimo studenty na pneumatiky a trend se ještě podpoří tímhle. Reko vypadá docela pěkně. Původně jsem slyšel, že by se vozy měly vrátit i právě tam, kde jezdily. Ha ha ha.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
07.10.2015 (17:14)  
Otevírací okna a klima by nebyly utopií, kdyby se ta okna udělala pořádně (což stojí peníze) a všechna byla nějak uzamykatelná (ideálně centrálně, ať se nemusí běhat s kličkou, ale to zase stojí prachy.) V situacích, jež se budou stále častěji opakovat, tedy že ve čtyřiceti stupních chcípne klimatizace, by to bylo to nejlepší řešení. Technologicky to rozhodně není žádný problém.

Ale to by to po výrobcích musel někdo chtít a pochopitelně by musel být ochoten i patřičně zaplatit.
registrovaný uživatel Bllizzard  mail  
07.10.2015 (16:53)  
V Bp jsem se naseděl něco hodin. Trasa ČB - Brno. Ač jsem velkoprostor rád neměl, zvykl jsem si. A původní sedačky docela šly. Akorát mě štvala opěrka hlavy. Jak byla skosená, padala z ní hlava, když člověk usnul. To uspořádání do čtyřek není tak hrozné. Když si naproti sedne nějaká pěkná studentka... :)

Osvětlení zářivkou bez možnosti ztlumení je na houby. Vždy, když jsem nastoupil jako první a byl tam sám, v celé polovině vozu jsem přepnul světla ze zářivky na žárovku. Kupodivu to skoro vždy vydrželo celou cestu.

Další věcí která mě štve jsou neotevíratelná okna. Chápu, že to s klimatizací jinak nejde, ale hlava z otevřeného okna je prostě nejlepší.

Zásuvky jsou v dnešní době nutnost. Jak mi zoufale chyběly...

Podle fotek ta reko nevypadá špatně.
07.10.2015 (14:58)  
Taky nechápu, proč cpou dráhy všude čtyřky. I v tom letadlovém uspořádání vždycky nějaká čtyřka je, takže nikdo nezůstane ochuzen. Takhle neustále okopáváte nohy cizím lidem a často se kvůli kolmým opěrákům nejde ani pořádně opřít.
registrovaný uživatel Antony 
07.10.2015 (14:53)  
vzdyt tam chybi sedadla po dvou za sebou!

takhe to je na nic. podle mne by pul vagonu melo byt sedadla po 4 proti sobe a pul za sebou. vetrina lidi cestuje po jednom, nebo po dvou, skupiny ctyr jsou vyjimecne. diky tomu se pak usadi dva cizi lidi na sedadla pro ctyri a zabiraji misto taskama a neprijemne na sebe koukaji.

usporadani dve sedadla za sebou toto skvele resi, je pohodlnejsi a lepe vyuzitelne. proto napr. miluji railjet ktery je skvele reseny.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko