Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
.na dvojkolejných zůstane nějaká ze závor viset na kamionu a někde "nepůjde postavit = na nejbližších semaforech bude svítit červená"
Jo a co takhle třeba něco jako toto:
http://www.tipcar.cz/inzerat/mercedes-benz-actros-4151-k-8x4-sklapec-eur-cz-28431633.html
narvi to po limit šutrama a zavři to mezi závory na dvojkolejným přejezdu.
Jak jste na tuto "kravinu" proboha přišel? Že by z novinářských vyjádření ke Studénce? :-(
Počítejte:
Dvojkolejný přejezd, přibližovačka cca 22 vteřin při rychlosti 160 km/h, tedy cca 1300 metrů. Máte pocit, že se tam někam vejde návěstidlo s červenou, které se dopadem závor do spuštěné polohy přepne na zelenou?
Není to ani na autobloku v mezistaničních úsecích, není to ani ve stanicích.
Výpravčí postaví vlakovou cestu třeba deset minut před skutečnou jízdou vlaku. Návěstidla jsou na volno a přejezdy jsou v poklidu zvednuté. Sundá si je vlak až svou jízdou. Žádná červená, žádné krytí.
Pouze v případě, že není postaveno do stanice včas, pak běží vyzváněcí doba. Tedy výpravčí zadá volbu postavení vlakové cesty, proběhne vyzváněcí doba a teprve pak se postaví návěstidlo na návěst dovolující jízdu.
Doufám, že je to k pochopení, nejsem zabezpečovák ale jen obyčejný strojvedoucí.
---Váš post je namístě a do velmi blízkého budoucna (když už současnou podobu tak neuvěřitelně zprasili) je nevyhnutelný. Není únosné, aby dopravci na dráze platili poplatek puntičkářsky spočítaný na nápravu a na silnicích vládl bohorovný socialismus (píšu na silnicích, ne dálnicích).
Je načase (už bylo dávno) se podívat na to, jak kdo užívá a reálně zatěžuje/poškozuje silnice. Co děcko na koloběžce - škoda na vozovce 0, daň 0. Co motocykl, co malé auto do 1 t, co off roady a dodávky do 2,5t, co Daewoo Avie od 3- 5t, co větší varianty na 6-19t, pak 9-12t atd. Dělení M a N kategorií je totiž nějaké podivně nesourodě hrubé.
Pochopitelně zavádět by se mělo od stropu, to dá rozum, čili začínáme na 12t a výš pohotovostních bez nákladu, smysl jest ten, že chceme a budeme chtít nejmenší auto pro ten který náklad - nikdy ne naopak. Nestačí to - dobrá, chlapci 9-12t, jste na řadě, atd. užitkový pick upy kdesi daleko na konci.
Systém, kdy se privatizují zisky a socializují ztráty (krachy bank, opravy a stavby silnic) je krapýtek jednostrannej, je potřeba se na to nejen na dálnici podívat. Jinak za chvíli budem táhnout se Slováky nejen Řecko, ale i další borce, co si dali ve finanční disciplíně trochu pohov, ale jinak si chtějí dál hrát na koloniální mocnosti tu či onde.
Doprava je krevní řečiště státu a do jaké kondice ji dovedli je otřesný. Železnice je prožraná arteriosklerózou a silniční tepny pukají vysokým tlakem. Každej jouda bez špetky duševního výkonu mávne k silnici, že tam je to horší. Bodejť by nebylo, když silnice musí pobrat všechny pohotovostní dopravní výkony, když cargo není schopný zareagovat na světlo (rozuměj během 1 dne). To se pak kritizuje, jak jsou silnice narvaný. Kdyby to bylo jen na schopnostech debilů z vedení dráhy a rezortu dopravy, tak má pneumatiky i pražský Metro (hyperbola).
A aby bylo jasno - to není žádnej příplatek, to je cena za použití dopravní cesty. Není to námětem serveru ,ale nemohli jsme se tomu vyhnout a do debaty o budoucnosti železnice to patří. A neznamená to, že by se povolaní na dráze, jmenovitě na cargu neměli probrat.
Na druhou stranu mnohatunový kolos může dnes vjet pendolinu do cesty na desítkách míst a Studénka se může klidně opakovat.
Vemte si přejezd ve Velimi, vlak od Kolína a v přejezdu kombajn. Nebo třeba přejezdu u chvaletický elektrárny a vlak od Pardubic (= taky přejezd za obloukem, kde to není do poslední chvíle vidět).
Atd atd.
EDIT EX POST:
teď koukám, že u těch Chvaletic jsou vlastně přejezdy dva, na každý straně oblouku. Výborný řešení, obzvláště, pokud ten na pardubický straně "vůbec nejde zrušit", protože se k němu "vůbec nedá dojet" přes Řečany přes nadjezd.
Doufám, že tam SŽDC jen čeká na další Studénku, aby je konečně napadlo ty přejezdy zrušit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















