..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6 ... 37      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JOHNZ 
28.07.2015 (12:00)  
JK ml.: Viď Chary. Áno, to je síce pekné, že ste si našiel, ako sú zapojené závory do výsledných relé Y a Z, ale keď si uvedomíte v akom mieste je vlak v okamihu, keď ten odpočet času dobehne, tak tomu vlaku sotva stihnete vydať povel k zastaveniu, nieto ešte aby ste ho bezpečne zastavili pred priecestím.

"Takže poudám tří a více kolejné přejezdy u nás v Asii na 270 zrušit" ... to je niečo vyše miliardy. Ak ju máte, môžete prispieť... Jsou to celé 4 kusy"

dohlib, Chary: To neni také jednoduché. Tú informáciu je nutné na vlak dostať bezdrátovo v "tvrdo reálnom čase" (t.j. nesmie nastať výpadok komunikácie ani nič podobné). To bude vyžadovať zavedenie úplne nového systému jak s traťovou tak mobilnou časťou (TRS ani GSM-R, potažmo ETCS na nič podobné nie sú stavané). Navyše ak započítame všetky komunikačné doby, dostaneme sa, podľa mňa, s približovákom na podobné dĺžky ako v prípade použitia radaru na priecestí. Ak teda neprijmeme "bezpečnú nárazovú rýchlosť", tzn. "si povieme", že keď ten vlak narazí do prekážky určitou rýchlosťou (40? 60?) tak sa "zas až tak moc nedeje". Vtedy by sa to dalo skrátiť, otázka ale znie, či to má potom vôbec zmysel...

kave: Tak nejak, aj keď ja som skôr narážal na stav, keď sa čas, ktorý vlak strávi v približováku, vyšvihne nad polovicu následného medzidobia na tej trati, čo pri dvojkoľajkách začne vyvolávať stavy, kedy ide vlak z jedného smeru, potom z druhého, ale kým odíde, už sa tlačí tratí vlak za tým prvým, potom prípadne štvrtý za tým druhým, a priecestie ostáva uzatvorené kľudne desiatky minút...
registrovaný uživatel SYN 
28.07.2015 (11:51)  
jregent:
Ano, v podstatě je to tak že toto (úrovňové přejezdy) je další z věcí co zastánci "ladění" koryt na vysoké rychlosti opomněli započítat, už na tento stav (160kmh) měly být ještě nejmíň některé (když už ne všechny) přejezdy předělané na mimoúrovňové, což by ale byl problém ještě víc peněz (a času)... možná ještě nějak omluvitelné pro dočasnou variantu, ale pak už sakra pořád nebrzděte ty novostavby s tím že "takhle to celkem stačí"...
Novostavba (skoro-VRT) totiž samozřejmě stojí balík, ale některé věci (mj. právě mimoúrovňová křížení) řeší tak nějak mimochodem automaticky...
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
28.07.2015 (11:39)  
Mimochodem, o kolik by to reálně bylo pomalejší, kdyby to z Prahy přes Olomouc do Ostravy jelo jako rychlík jen 100 km/h? Máme z nějaké nedávné minulosti nějaký pěkný příklad, kdy na nějakém "rychlém" výkonu s málo zastávkami jela nějaká "pomalá" lokomotiva?
28.07.2015 (10:54)  
Petr Šimral už před nějakou dobou argumentoval:
- ve prospěch dalších 2 kolejí přes republiku, tedy VRT jako nejrychleji realizovatelné řešení.
- současně k snížení rychlosti na cca 100-120 na koridorech

Vylepšovat zabezpečení neřeší problém, neb kinetika při rychlostech nad 100 bude vždy králem

Snad ta smutná událost pomůže i VRT. Jsem asi naiva, ale stále doufám v zázrak:-)

Bezohledné jezdící přes přejezd na červenou by řešily, již existující, kamery posílající složenky a body majiteli vozidla. Pokuty ať jsou klidně na fond pojištění pro fíry
registrovaný uživatel dohlib 
28.07.2015 (9:54)  
V nouzi lze i místo vysílačky využít obyčejný mobil, pokrytí signálem většinou je. Je to nouzová situace, takže alespoň by tím došlo ke snížení rychlosti a případnému zmírnění následků.
registrovaný uživatel kave 
28.07.2015 (9:31)  
JK ml:

Bohužel řešení bezpečnosti na přejezdech není vůbec tak jednoduché, aby ho při vší úctě vyřešil nějaký analytický chemik. Přečtěte si znovu a důkladně, co napsal JOHNZ. Pokud by měl vlak, jedoucí rychlostí 160 km/h, mít dostatek času na včasnou reakci (tedy bezpečné zastavení) na neuzavření břeven, tak by přejezd byl uzavírán s cca dvojnásobným předstihem proti současnému stavu. U pomalejších vlaků, kterých je většina, ale které se nerozlišují, by to bylo ješte více. Jak on s trochou nadsázky napsal, přejezd by se ráno uzavřel, večer otevřel.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
28.07.2015 (8:46)  
Vysílačka může bejt nepřeladěná... to chce něco víc autonomního, resp. nezávislého na stavu toho či onoho vlaku. Něco jako červenou na návěstidle.
registrovaný uživatel dohlib 
28.07.2015 (8:15)  
Pokud na přejezdu bude senzor či kamera či fotobuňka nebo jakékoli zařízení, které vyhodnotí, že přejezd je "obsazen" nějakou překážkou, okamžitě dát zprávu do kabiny přijíždějícícho vlaku na snížení rychlosti, případně stůj, zastav všemi prostředky. Jasně, muselo by se to odladit, ale myslím, že v dnešní době online spojení se strojvedoucím je. Návěstidla nejsou tak často, ale když se mu ozve ve vysílačce překážka na přejezdu, zpomal/zastav, pomůže to alespoň že se sníží rychlost. Pak samozřejmě tvrdě pokutovat toho, kdo překážku způsobil, i když se nic nestane, vlak zbrzdí a ke střetu nedojde a řidič s autem mezitím ujede.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
28.07.2015 (7:30)  
Co to teda je a není bezporuchový stav tak, jak to píše JK ml.? Protože pokud mají spadnout břevna a do 15 sekund je tam vlak, tak když břevna nespadnou a vyhodnotí se stav jako v poruše, k čemu to je, když do 15 sekund je tam vlak.

Při stavení vlakové cesty se kontroluje bezporuchový stav přejezdu, nikoliv zda je přejezd úplně a bezpečně uzavřen!!!

To je něco jako když jedu přes nepřehledný horizont a je tam plná. Značení je bezporuchové, ale jestli mi tam nějakej debil vlítne, protože se rozhodne z tý druhý strany horizontu předjíždět, to už je závada, ačkoliv značení na silnici (a takový ty barevný lízátka po stranách) bezporuchově hlásily "zákaz předjíždění".

Prostě se předpokládá, že se lidi budou chovat podle zákona a že nenastane mimořádný stav. To by pak všude stačily jenom světla. Na křižovatkách taky nejsou břevna...
registrovaný uživatel JK ml. 
28.07.2015 (3:40)  
Petr ŠIMRAL: JOHNZ např zde: http://www.prvni-saz.cz/files/pzzk_t_saz_7_2004.pdf vygooglil jsem toto ---=cituji ze strany 19:
" Pokud sklopení břevna závory z horní do dolní koncové polohy neproběhlo korektně, tj. do 12 s,
odpadne relé KUZ, nevybudí se relé KPZP a odpadne relé KPZ. ....Kontakt relé KPZ je zapojen v elektrickém obvodu relé Z a Y; při odpadu kotvy relé se u PZS na trati s rychlostí do 120 km/h vybudí relé Y (nouzový stav), u PZS na trati s rychlostí nad 120 km/h odpadají relé Z a Y (poruchový stav). " Ufff nemám co bych dodal ctihodnosti, jen snad že smyčka co kontroluje celistvost závor odpadne poruchové relé okamžitě(nad 120 kmh, do 120ti kmh vzniká nouzový stav) Ale doufám že nepletu jabka z hruškama a hlavně fakt to dalo práci neelektrikářovi - analytickému chemikovi najít co jsem si myslel že je jak je......Takže poudám tří a více kolejné přejezdy u nás v Asii na 270 zrušit....Jsou to celé 4 kusy :-)
  1 2 3 4 5 6 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko