Česká Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.
Když byl na počátku léta zveřejněn první návrh jízdního řádu, ve kterém Ministerstvo dopravy projíždění České Třebové navrhovalo, zvedlo to v některých kruzích značnou vlnu nevole. Nakonec tak po sérii výměn názorů mezi odpovědnými úřady a politiky proto budou kromě zmíněných railjetů zastavovat v České Třebové i okrajové vlaky EC 273 z Prahy do Budapešti a EC 272 zpět. Připomeňme, že kromě těchto spojů zastavují ve stanici v hodinovém taktu expresní vlaky linky Ex 1 / Ex 2 směrem na Olomouc i Prahu, stejně jako spoje soukromého dopravce RegioJet. Z rychlíků zde rovněž v hodinovém taktu jezdí spoje na Prahu, po dvou hodinách pak i na Olomouc a Brno, přičemž v poslední jmenované relaci je takt ve vybraných obdobích zahuštěn spěšnými vlaky, které objednávají jednotlivé kraje. Na rychlíky Praha - Brno by se navíc postupem času měly dostat moderní nové jednotky InterPanter, jež by měly kvalitu i rychlost spojení dále zvýšit.
Otázkou však zůstává, zdali by nebylo logičtější zastavování vlaků Praha - Budapešť a Praha - Vídeň v České Třebové (respektive Kolíně) prohodit, jelikož před railjetem jede z České Třebové do Brna rychlík a v Brně lze na railjet směr Vídeň přestoupit, zatímco před budapešťskými vlaky EC většinou žádný vlak z České Třebové, který by mohli cestující využít, nejede.
Zdroje: návrh GVD 2016, iDnes.cz
#MuN #nezastavování #Záruba #odbornícizPrahy #FDČVUT #Dušek #dopravni.net #likvidaceželeznice
Pokud jde o samotnou obsluhu města, pak bohužel asi nebyla dost slyšet hlavní výhrada, tedy ořez spojení do Brna. Dublování jednoho času a pak dvě hodiny díra dobré řešení není, jakkoli se argumentuje super spojením na Prahu a Olomouc, které je v tomto ale zcela mimo. Jako základ bych bral zdejší návrh na zastavování EC místo rj (dříve RJ :-)), který by řešil podstatu problému a ne kosmetiku (pokud už by nešlo třeba protáhnout Os z Letovic, klidně jako Sp).
Ale ve výsledku, pokud vše jede tak, jak má, tak přestupů chtiví cestující ušetří cca 30 minut, což už není málo. Může třeba v Brně chtít pokračovat nějakým dalším vlakem, který by nestihl při použití rychlíku přes Olomouc, může mít jednání a naopak při cestě do Jeseníku mu třeba nevychází časově odjezd z Brna přes Olomouc...
1. vytvořit hodinovku Praha-ČT-Brno (v podstatě převedení a doplnění Sp)
2. vytvořit hodinovku Praha-ČT-Přerov-... (posun o 30´, proklad zelený/puntikatý/.... po 120´)
3. zajistit v ČT přestupy mezi těmito linkami.
4. veškeré Ex pustit bez zastavení
A máme tu systém, proti kterému nebude jediný protiargument. Na Prahu 30´, na Brno a Olomouc 60´, zárožní vazba Svitavy-Zábřeh
Taky bych byl pro toto řešení. Zatímco doposud je možné cestovat z Brna do Jeseníka buď přes Českou Třebovou či Olomouc, tak od nového grafikonu to půjde prakticky jen přes Olomouc, protože pokud EC od Budapešti nezastaví v České Třebové, tak tím není zajištěna vazba na EC od Prahy do Zábřehu a naopak.
Sice je fakt, že toto přestupování je trochu divočejší a pokud má člověk hodně bagáže, tak to asi není dvakrát komfortní a navíc závisí na tom, jestli vlaky nejsou zpožděné, ale i tak...ten Railjet a jeho zastavení mi takto připadá spíš zbytečné. Ale zase je otázkou, jaké jsou návaznosti na Railjet díky tomu a co by zaniklo, kdyby se to prohodilo?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.